لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

ایران خروج نیروهای آمریکایی از عراق را جدی ندانست


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
تنها ساعاتی پیش از سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به مناسبت خروج نیروهای کشورش از عراق، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اقدامات آمریکا در زمینه خروج نیروهای خود را جدی ندانست.

آقای اوباما پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده وعده داد که نیروهای نظامی این کشور را جز ۵۰ هزار نفر تا آخر ماه اوت سال ۲۰۱۰ از عراق بیرون بکشد و اداره امنیت کشور را به خود مقامات عراقی بسپارد.

سرانجام با گذشت بیش از هفت سال از حمله آمریکا به عراق، روز پنج‌شنبه گذشته، آخرین گروه از نیروهای رزمی ایالات متحده از این کشور خارج شد. به این ترتیب عملیات نیروهای آمریکایی از مأموریت جنگی به مأموریت پشتیبانی تغییر پیدا کرد.

با خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق، هم‌اکنون ایالات متحده ۵۶ هزار نیرو در عراق دارد که تا اول ماه سپتامبر، چهارشنبه ۱۰ شهریور، به ۵۰ هزار نفر کاهش پیدا می‌کند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ضمن آن که حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را «به نفع ملت‌های منطقه ندانست»، اقدام آمریکا در خروج نیروهای خود از عراق را توأم با «بزرگ‌نمایی و تظاهر» توصیف کرد.

رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگاران چنین اظهار نظر کرد که نیروهای آمریکایی قرار است «به بهانه‌های مختلف» و «به صورت گسترده» در عراق بمانند، اقدامی که او آن را غیرقابل قبول توصیف کرد.

آقای مهمان‌پرست درباره ادامه حضور ۵۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق گفت: «[این] نشان‌دهنده آن است که آنها اقدامات جدی در رابطه با خروج نیروهای خود از کشور عراق انجام نداده‌اند.»

گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی است که در سال ۲۰۰۷ که نقطه اوج حضور نیروهای آمریکایی در عراق بود، شمار این نیروها به حدود ۱۷۶ هزار نفر می‌رسید و اکنون بیش از نیمی از آنها خاک عراق را ترک کرده‌اند.

از سوی دیگر مقامات و فرماندهان آمریکایی حاضر در عراق بارها جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی این کشور و دامن زدن به درگیری‌های مذهبی متهم کرده‌اند.

«دقت کافی در انتشار خبر صورت نگرفته است»

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه همچنین درباره گفته‌های جنجالی معاون محمود احمدی‌نژاد در مورد اختلاف دیرینه دو کشور ترکیه و ارمنستان رسانه‌های خارجی را متهم کرد که در انتشار خبر دقت کافی نداشته‌اند.

هفته گذشته، در پی اظهارات حمید بقایی، نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد در امور آسیا، مبنی بر اطلاق «نسل‌کشی» به رویدادهای سال ۱۹۱۵ علیه ارامنه در دوران عثمانی، ترکیه خواستار توضیح رسمی مقام‌های تهران شد.

رامین مهمان‌پرست با تکرار گفته‌های آقای بقایی در پاسخ به واکنش تند ترکیه گفت که «مطلبی که از طرف ایشان نقل شده درست نبوده و ایشان موضع‌گیری خاصی در این خصوص نداشته‌اند».

آقای مهمان‌پرست ضمن حل‌شده خواندن این مسئله، تأکید کرده است که در قبال کشتار ارامنه در آغاز قرن بیستم و رابطه‌اش با ترکیه «تغییری در موضع جمهوری اسلامی اتفاق نیفتاده است».

«خبری دریافت نکرده‌ایم»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در واکنش به ابراز نگرانی برخی از مقامات ایران از احتمال هجوم آوارگان پاکستانی به داخل مرزهای کشور گفت که وزارتخانه متبوعش در این باره گزارش و خبری دریافت نکرده است.

على اردلان، سرپرست یک تیم اعزامى از سوى وزارت بهداشت ایران به مناطق سیل‌زده پاکستان، روز دوشنبه از احتمال هجوم سیل‌زدگان پاکستانى به سوى مرزهاى ایران ابراز نگرانى کرده بود.

اما رامین مهمان‌پرست می‌گوید وزارت خارجه ایران در این باره خبری دریافت نکرده و «مقامات امنیتی وزارت کشور نیز این موضوع را تأیید نکرده‌اند».

بر اساس اعلام دولت پاکستان، سیل در این کشور تاکنون باعث مرگ ۱۶۰۰ نفر و زخمى شدن ۲۳۶۶ نفر شده است. همچنین، به گفته مقام‌هاى پاکستانى، میلیون‌ها نفر از سیل‌زدگان در این کشور با خطر گرسنگى و بیمارى روبه‌رو هستند.
XS
SM
MD
LG