لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

فرانسه توهین کیهان به همسر سرکوزی را غیر قابل قبول خواند


برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه (عکس تزئینی است)
برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه (عکس تزئینی است)
فرانسه روز سه‌شنبه به مطالب درج شده توسط روزنامه کیهان، که در آن همسر رئیس‌جمهور فرانسه «فاحشه» و «مستحق مرگ» نامیده شده واکنش نشان داد و این توهین‌ها را «غیر قابل قبول» نامید.

روزنامه کیهان روز سه‌شنبه نهم شهریور در ستون خبر ویژه خود نوشت که کارلا برونی، همسر رئیس جمهوری فرانسه که درخواست توقف حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، زن ۴۳ ساله ایرانی، را داده‌است «خود نیز مستحق مرگ است».

این روزنامه که مدیر مسئول آن، حسین شریعتمداری، از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منصوب شده‌است، بار دیگر از همسر نیکولا سرکوزی با عنوان «فاحشه، فاسدالاخلاق و زن بدسابقه» یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزرات خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام کیهان اظهار داشت: «توهین‌هایی علیه چند شخصیت فرانسوی از جمله خانم کارلا برونی-سرکوزی که در روزنامه کیهان آمده و از سوی وب‌سایت‌های ایرانی تکرار شده غیر قابل قبول است.»

وی افزود: «ما در حال اعلام این پیام از راه‌های عادی دیپلماتیک هستیم.»

ادامه استفاده روزنامه کیهان از عبارات یاد شده در باره «بانوی اول» فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که «فاحشه» خواندن همسر رئیس‌جمهور فرانسه توسط این روزنامه در ششم شهریور، با واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همراه بوده‌است.

روزنامه کیهان روز شنبه ششم شهریور در ستون خبر ویژه، در مطلبی تحت عنوان «فواحش هم وارد داد و قال حقوق بشر شدند»، به بهانه درخواست همسر رئیس جمهوری فرانسه برای توقف حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی، وی را «فاسدالاخلاق» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در این زمینه به خبرنگاران گفت: «توهین به مقامات سایر کشورها و به کار بردن کلمات نادرست مورد تأیید نظام جمهوری اسلامی ایران نیست».

وی با تأکید بر این‌که «باید از به کار بردن کلمات توهین‌آمیز اجتناب کرد» در باره انتقاد دولت ایران به مقامات سایر کشورها افزود: «ما اعتراض خود را در خصوص این رفتار به آنها (مقامات سایر کشورها) اعلام می‌کنیم و خواستار تجدید نظر در مورد آن می‌شویم اما معتقدیم که به کار بردن کلمات نادرست و توهین‌آمیز درست نیست».

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه، به شیرین عبادی نیز حمله کرده و در کنار آن کارلا برونی و ایزابل آجانی، هنرپیشه فرانسوی را فاسد خوانده‌است. کیهان خانم برونی را متهم کرده است که زندگی نیکولا سرکوزی رئیس‌جمهور فرانسه را از هم پاشیده و با او ازدواج کرده‌است.

کیهان در خبر روز سه‌شنبه خود می‌نویسد: «غیرتی شدن ناگهانی این فاحشه ایتالیایی در قبال خبر کیهان در حالی است که وی قبل و بعد از ازدواج با سرکوزی دارای روابط نامشروع با افراد گوناگون بوده و خود نیز با ورود به زندگی سرکوزی و یک سال ارتباط پنهانی با وی، باعث پاشیدن خانواده رئیس‌جمهور فرانسه و طلاق گرفتن همسر دوم سرکوزی شده‌است.»

به غیر از روزنامه کیهان، شبکه خبر در ایران نیز در وب‌سایت خود در مطلبی با حمله به خانم برونی نوشته‌است: «کارلا برونی همسر رئیس جمهوری فرانسه که فساد متعدد اخلاقی خود و شوهرش بارها رسانه‌ای شده‌است با ارسال نامه‌ای از سکینه آشتیانی حمایت کرد».

توهین این دو رسانه نزدیک به دولت در ایران، در برخی رسانه‌ها بازتاب داشته و روزنامه دیلی تگلراف هم در تیتری نوشته‌است: «ایران، کارلا برونی را فاحشه خواند».

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی می‌گوید سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در حبس به سر می‌برد به سبب زنا به سنگسار محکوم شده و به جرم مشارکت در قتل همسر خود نیز باید ۱۰ سال در زندان به سر ببرد.

به دنبال انتشار خبر حکم سنگسار خانم محمدی‌آشتیانی، جامعه جهانی به این حکم به‌شدت اعتراض کرد و بریتانیا نیز با «قرون وسطایی» خواندن حکم سنگسار، خواستار لغو حکم سنگسار این متهم دربند شد که در نهایت و به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها، قاضی پرونده اجرای حکم سنگسار را به طور موقت متوقف کرد.
XS
SM
MD
LG