لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

مالکى: خروج نیروهاى رزمى ارتش آمریکا به منزله استقلال عراق است


در حالى که نورى المالکى، نخست وزیر عراق خروج نیروهاى رزمى ارتش ایالات متحده آمریکا از عراق را به منزله حاکمیت دوباره این کشور بر سرنوشت خویش تلقى کرده است، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که هنوز براى برگزارى «رژه پیروزى» براى جنگ در عراق خیلى زود است.

به گزارش خبرگزارى رویترز، همزمان با پایان رسمى ماموریت رزمى ارتش ایالات متحده در عراق در روز ۳۱ اوت، نورى المالکى، نخست وزیر این کشور خروج نیروهاى رزمى ارتش آمریکا از عراق را به منزله استقلال دوباره این کشور دانسته است.

آقاى مالکى روز سه‌شنبه در یک نطق تلویزیونى در این باره گفته است: « با خروج نیروهاى آمریکایى از عراق روابط ما با ایالات متحده وارد مرحله تازه‌اى شده و به رابطه میان دو شریک برابر و دو کشور مستقل تبدیل شده است.»

روز پنج‌شنبه و پیش از رسیدن مهلت مقرر ۳۱ اوت، آخرین گروه از سربازان آمریکایى از عراق خارج شده بودند و هم اکنون تنها ۵۰ هزار سرباز آمریکایى در عراق باقى مانده‌اند که وظیفه آنها آموزش نیروهاى ارتش و پلیس عراق و کمک به بازسازى این کشور است.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از رسیدن به مقام ریاست جمهورى وعده داده بود، به جنگ در عراق پایان داده و در همین چارچوب تا آخر ماه اوت سال جارى میلادى همه نیروهاى رزمى ایالات متحده را از عراق خارج کند.

جرج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ با هدف «نابود کردن جنگ‌افزارهاى کشتار جمعى عراق» به این کشور حمله کرده بود، جنگ‌افزارهایى که هیچ‌ گاه پیدا نشدند.

از زمان آغاز جنگ در عراق تاکنون، حدود یک تریلیون دلار هزینه این جنگ شده و بیش از ۴۴۰۰ سرباز آمریکایى و همچنین بیش از ۱۰۰ هزار تن از شهروندان غیرنظامى عراق در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان، شش لشکر باقى مانده ارتش آمریکا در عراق نیز قرار است تا پایان سال آینده میلادى از این کشور خارج شده و بدین ترتیب به حضور چند ساله ارتش آمریکا در عراق پایان دهند.

از سوى دیگر همزمان با خروج نیروهاى رزمى ارتش آمریکا از عراق، رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، گفته است که هنوز براى «برگزارى رژه به مناسبت پیروزى در جنگ عراق» خیلى زود است.

وى در سخنانى در روز سه‌شنبه در این باره، با اشاره به وضعیت کنونى عراق گفته است: « انتخابات اخیر در این کشور هنوز به شکل‌گیرى یک دولت ائتلافى منجر نشده است، تنش‌هاى مذهبى بخشى از زندگى روزمره در عراق است و هر چند القاعده ضربات سنگینى را متحمل شده، اما هنوز از عراق خارج نشده است.»

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین افزوده است: « (براى همین) اکنون زمان برگزارى رژه پیروزى یا تبریک به خود نیست. ما هنوز باید کارهاى زیادى در عراق انجام دهیم و در آنجا مسئولیت‌هایى برعهده داریم.»
XS
SM
MD
LG