لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

باراک اوباما: عمليات رزمی آمریکا در عراق پايان يافت


باراک اوباما رييس جمهور آمريکا، شامگاه سه شنبه، طی يک نطق راديو – تلويزيونی پايان عمليات رزمی در عراق را اعلام کرد.

باراک اوباما در نطق نوزده دقيقه ای خود، فراخواندن نيروهای رزمی آمريکا نشانه انجام وعده ای خواند که وی در سال دوهزار و هشت ميلادی، در جريان مبارزات انتخابات رياست جمهوری برآن تاکيد کرده بود.
رييس جمهور ايالات متحده آمريکا، سخنرانی خود در پايان دادن به يکی از طولانی ترين جنگ های اين کشور ، چنین آغاز کرد:« امشب من پايان عمليات رزمی آمريکا در عراق را اعلام می کنم. «عمليات آزادی عراق» پايان يافت.»

رييس جمهور آمريکا گفت: « حتی در حالی که عراق همچنان از يورش های تروريستی رنج می برد، حوادث امنيتی از هنگام آغاز جنگ به پايين ترين حد کاهش يافته و نيروهای عراقی، پيکار را برعليه القاعده متمرکز ساخته و بسياری از سران آن را از ميان برداشته اند.»

آقای اوباما با تاکيد بر لزوم تشکيل هرچه سريع تر دولت جديد عراق گفت که مردم عراق اکنون مسئوليت اصلی را در تامين امنيت کشور خود برعهده دارند.

او افزود: « عمليات رزمی آمريکا پايان يافته ولی تعهد ما به آينده عراق همچنان به قوت خود باقی است.»

رييس جمهور آمريکا تصريح کرد که پايان دادن به اين جنگ نه تنها به سود عراق، که به سود آمريکا نيز هست. ايالات متحده، برای سپردن آينده عراق به دست عراقی ها ، هزينه کلانی پرداخته و با اين باور مردم عراق شريک است که از خاکستر اين جنگ، آغاز نوينی در اين گهوارۀ تمدن زاده خواهد شد.

او همچنين گفت: « در اين فصل درخشان از تاريخ ايالات متحده و عراق، ما به مسئوليت خود عمل کرديم. اکنون زمان آن فرا رسيده است تا صفحه تاريخ را ورق بزنيم.»

آقای اوباما در نطق خود که دومين نطق وی از دفتر بيضی شکل رياست جمهوری بشمار می رود، تاکيد کرد که: « اين مرحله برجسته از تاريخ، يادآور اين مهم است که آمريکايی ها، خود آينده خويش را شکل می دهند و با اطمينان، به پيش گام بر می دارند. اين امر همچنين پيامی برای تمامی جهانيان دارد مبنی براين که، ايالات متحده مصمم است تا رهبری خود را در اين قرن جديد، تقويت و صيانت کند.»

آقای اوباما در سخنان خود به اين نکته نيز اشاره کرد که روز سه شنبه تلفنی با خود جورج بوش، رييس جمهور سابق آمريکا، در باره عراق گفت وگو کرده ولی از جزييات اين مکالمه مطلبی نگفت.

او با اشاره به اختلاف نظر خود با رييس جمهور سابق در باره جنگ گفت: «هيچکس نمی تواند در پشتيبانی رييس جمهور بوش از نيروهای آمريکا، عشق او به اين کشور و تعهدش به امنيت مان ترديد کند.»

آقای اوباما افزود: « بزرگی و توانمندی دمکراسی ما در توانايی ما به عبور از ورای تفاوت ها و اختلاف ها برای رو به رو شدن با چالش های آينده است و هيچ چالشی، اساسی تر از پيکار عليه القاعده نيست.»

رييس جمهور آمريکا با تاکيد بر ادامه نبرد عليه القاعده در افغانستان گفت: «همچنان که در عراق، ما نمی توانيم آنچه را که سرانجام افغان ها بايد برای خود انجام دهند، انجام دهيم. از اين رو است که ما به آموزش نيروهای امنيتی افغانستان و پشتيبانی از راه حل سياسی برای برطرف ساختن دشواری های آن کشور پرداخته ايم.

پرزيدنت اوباما افزود: « يکی از درس های عمليات ما در عراق اين بود که نفوذ آمريکا در گوشه و کنار جهان تنها تابع نيروی نظامی نيست. ما بايد با استفاده از تمام عوامل قدرت خود و از آنجمله توانايی های ديپلماسی و قدرت اقتصادی و نيروی توانمندی آمريکا، منافع خود را حفظ کنيم و در کنار متحدان مان باقی بمانيم.»

کاخ سفيد واشينگتن کوشيده است تا از هرگونه مقايسه ای بين سخنان اوباما و نطق پرزيدنت جورج بوش در سال ۲۰۰۳ ميلادی پرهيز شود. در آن سال رييس جمهور وقت آمريکا، در حالی که در برابر يک نوشته ی بزرگی که بر روی آن عبارت « ماموريت انجام شد» نقش بسته بود، پايان عمليات مهم جنگی در عراق را اعلام کرد ولی در پی اين سخن، خشونت ها و کشت و کشتارها در آن کشور بالا گرفت و برای ماهها و سالها به طول انجاميد.

جنگ عراق و هزينه های آن

جورج بوش در ماه مارس سال ۲۰۰۳ ميلادی، به دنبال متهم کردن صدام حسین، رییس جمهوری پیشین عراق، به داشتن سلاح های کشتار جمعی، فرمان حمله به عراق را صادر کرد، ولی در عراق هيچگونه سلاح کشتار جمعی پيدا نشد، جنگ به طول انجاميد، بيش از ۴۴۰۰ سرباز آمريکايی و افزون بر يکصد هزار عراقی جان باختند و نزديک به هزار ميليارد دلار هزينه برجای نهاد.

استيون هدلی مشاور امور امنيت ملی در زمان رياست جمهوری جورج بوش، در تشريح دلايل آغاز جنگ عراق، طی مقاله ای در وال استريت جورنال نوشت: « صدام حسين، آغارگر چند جنگ ويرانگر در منطقه بود، با سلاح های کشتار جمعی، بيگناهان بسياری را به خاک و خون کشيد و از تروريسم بين المللی حمايت کرد. اکنون دولت عراق، متحد آمريکا و نماينده ی ملت عراق است.»

با اين حال، يک نظرخواهی شبکه ی تلويزيونی سی بی اس حاکی از اين است که به عقيده ۷۲ درصد آمريکاييان، اين جنگ ارزش آنهمه تلفات انسانی و هزينه های مالی را نداشت.

اعلام پايان جنگ عراق از سوی رييس جمهور آمريکا به هنگامی صورت می گيرد که جنگ در افغانستان شدت گرفته است.
XS
SM
MD
LG