لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

اوباما: آمریکا از تلاش برای دستیابی به صلح خاورمیانه عقب نمی نشیند


دیدار باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید
دیدار باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در کاخ سفید واشینگتن و پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل گفته که آمریکا از تلاش برای دستیابی به صلح خاورمیانه عقب نمی نشیند. وی افزود که صلح با ثبات در خاورمیانه و حفظ امنیت اسراییل اهدافی است که آمریکا آن ها را دنبال خواهد کرد.

گفت وگوهای مستقيم رهبران اسراييل و فلسطين، قرار است روز پنجشنبه در وزارت خارجه آمريکا و با حضور هيلاری کلينتون آغاز شود.
گفت وگوهای صلح خاور ميانه که از دسامبر سال ۲۰۰۸ ميلادی گسسته شد، ۱۸ ماه پس از ورود آقای اوباما به کاخ سفيد و در اجرای وعده انتخاباتی وی از سرگرفته می شود.

باراک اوباما روز چهارشنبه در نخستين گام در آغاز کنفرانس صلح خاور ميانه، در کاخ سفيد با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل ديدار و گفت وگو کرد. اين گفت وگو پيش از ديدار رييس جمهور آمريکا با سران مصر، اردن و حکومت خودگردان فلسطين صورت گرفت که برای شرکت در کنفرانس در واشينگتن بسر می برند.

رييس جمهوری آمريکا در حالی ميزبانی کنفرانس صلح را برعهده گرفته که بدبينی نسبت به ثمربخش بودن نتايج آن چالشی عمده به شمار می رود.

گروه حماس، حتی پيش از آغاز گفت وگوهای مستقيم، عليه آن اعلان جنگ داد و روز سه شنبه چهار اسراييلی را در بخش اشغالی کرانه باختری به قتل رساند. نيروهای اسراييلی روز چهارشنبه قسمتی از منطقه «هبرون» را تحت محاصره قرار داده و نيروهای امنيتی فلسطين، عده ای از طرفداران حماس را دستگير کردند. حماس تعداد بازداشت شدگان را ۱۵۰ نفر اعلام کرد ولی مقام های امنيتی فلسطين اين رقم را ۵۰ تن ذکر کردند.

باراک اوباما با محکوم کردن اقدام حماس گفت:« اين پيام بايد به گوش حماس و ديگر کسانی که از اين عمليات شنيع برای خود اعتبار می سازند برسد که چنين کارهايی ما را از تضمين امنيت اسراييل و حفظ صلح پايدار که اجازه می دهد مردم تمام منطقه راهی متفاوت و ديگر را دنبال کنند، عقب ننشانده و متوقف نخواهد کرد.»

نخست وزير اسراييل پيش از ديدار با رييس جمهور آمريکا، خواهان بردباری و خويشتنداری شد و اهود باراک وزير دفاع اسراييل گفت که اقدام تروريستی حماس، گفت وگوهای صلح را منحرف نخواهد کرد.

وزير دفاع اسراييل در همين حال اعلام کرد آماده است تا بخش هايی از اورشليم (بيت المقدس) شرقی را به فلسطينی ها واگذارد. اهود باراک گفت اورشليم (بيت المقدس) غربی و ۱۲ محله يهودی نشين همچنان بخشی از اسراييل خواهد بود.
XS
SM
MD
LG