لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

سه انفجار در لاهور پاکستان و شدت گرفتن تدابیر امنیتی در منطقه


به دنبال سه انفجار انتحاری در لاهور در روز چهارشنبه و کشته شدن ده‌ها نفر، روز پنجشنبه در این شهر عزای عمومی اعلام شده و تمامی مؤسسات و نهادهای خصوصی و عمومی این شهر، تعطیل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انفجار سه بمب در سه نقطه متفاوت لاهور، واقع در شرق پاکستان، در روز چهارشنبه، ۱۰ شهریور، به کشته شدن دستکم ۳۱ نفر و رخمی شدن بیش از ۱۷۰تن انجامید. برخی خبرگزاری‌ها تعداد زخمی‌شدگان را تا ۲۸۱ نفر نیز گزارش کرده‌اند.

به دنبال این انفجارها یکی از مقامات ارشد لاهور اعلام کرده است که برای پیشگیری از وقوع انفجار‌های بعدی، شرایط امنیتی لاهور شدیدتر شده است.


این انفجارها در زمان افطار و در حالی رخ داد که ده‌ها هزار تن از شیعیان برای شرکت در مراسم عزاداری به مناسبت درگذشت نخستین امام شیعیان در این شهر حضور داشتند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که به دنبال این انفجارها عده‌ای از افراد به مقر پلیس در لاهور حمله کرده و قصد به آتش کشیدن آن را داشتند که نیروهای پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور به سوی جمعیت عزاداران معترض، آن‌ها را به عقب نشینی واداشتند.

به دنبال این سه انفجار، روز پنجشنبه در لاهور عزای عمومی اعلام شده و تمامی مؤسسات و نهادهای خصوصی و عمومی این شهر، تعطیل است.

در مورد افرادی که دست به این حملات زده اند اخبار دقیقی در دست نیست و تا کنون گروهی به طور مشخص مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

شهر لاهور، با هشت میلیون نفر جمعیت، تا کنون بارها مورد هجوم طالبان و القاعده قرار گرفته است.

پیش از این در تیرماه، بر اثر دو انفجار انتحاری در زیارتگاه صوفیان در لاهور پاکستان، دست‌کم ۴۰ نفر کشته و ۱۲۰ نفر زخمی شدند.

همچنین در خردادماه سال جاری نیز، حمله و تیراندازی افراد مسلح به دو مسجد متعلق به فرقه احمدیه در لاهور، به کشته شدن دستکم ۸۲ نفر انجامید.

پاکستان با اکثریت سنی و اقلیت ۲۰ درصدی شیعه، تا کنون بارها به صحنه درگیری‌های میان شیعیان و سنی‌ها تبدیل شده است و به نوشته خبرگزاری فرانسه درگیری‌های مختلف دینی و فرقه‌ای، به ویژه میان جماعت‌های شیعه و سنی در ده سال گذشته به قربانی شدن ۴ هزار نفر در پاکستان انجامیده است.
XS
SM
MD
LG