لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

آغاز مذاکرات صلح بین رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها در واشینگتن


محمود عباس(راست)، هیلاری کلینوتن و بنیامین نتانیاهو در واشینگتن
محمود عباس(راست)، هیلاری کلینوتن و بنیامین نتانیاهو در واشینگتن
مذاکرات مستقیم رهبران اسرائیل و فسطینی‌ها روز پنجشنبه، با حضور هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشینگتن آغاز شد.

این مذاکرات، ‌پس از بیست و یک ماه رکود در روند مذاکرات رو در روی رهبران اسرائیلی و فلسطینی، و برای نخستین بار از زمان روی کارآمدن دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صورت می‌گیرد.

بنیامین نتانیاهو و هیات اسرائیلی همراه او از پیش ازظهر پنجشنبه (بوقت شرق آمریکا) با محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی و هیات همراهش، و با میزبانی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا دور نخست مذاکرات را آغاز کردند.

هیلاری کلینتون، در آغاز این نشست گفت دولت باراک اوباما، تلاش می‌کند که در طول یک سال، توافقی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حاصل شود.

وزیر خارجه ایالات متحده با این حال تاکید کرد که پس از دهه‌ها تلاش‌های ناموفق، اکنون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند که بخش عمده‌ای از این کار را باید به انجام برسانند.

هیلاری کلینتون خطاب به محمود عباس و بنیامین نتانیاهو گفت: «هرکدام از شما گام مهمی برای رهاندن مردمان خود از غل و زنجیرهای تاریخی برداشته‌اید که ما نمی‌توانیم تغییرش دهیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده راه‌حل نهایی برای صلح در خاورمیانه را ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر دانست و تاکید کرد که آمریکا راه‌حلی را بر دو طرف تحمیل نخواهد کرد.

وی همچنین اذعان کرد که در راه برقراری صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها موانع و پست‌رفت‌هایی وجود خواهد داشت که باید با تلاش دو طرف از سد آنها عبور کرد.

آمریکا تاکید کرده است که در دور جدید دخالت پیوسته نخواهد کرد و امور را به طرفین واگذار خواهد کرد و تنها در مقاطع حساس وارد عمل خواهد شد اما به هردو طرف در زمینه نظارت بر مذاکرات، اطمینان داده است.

آمریکا ماه گذشته پس از چهار ماه گفت‌و‌گوهای غیر مستقیم اسرائیلی- فلسطینی که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه سرپرست آن بود، توانست فلسطینی‌ها را به پذیرش خواسته دولت اسرائیل برای بازگشت به مذاکرات مستقیم تشویق کند.

کمیته اجرایی فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین و کمیته پیگیری مصوبه طرح صلح اتحادیه عرب به محمود محمود عباس اختیار داده‌اند که مذاکرات مستقیم با اسرائیل را از سرگیرد.

بنیامین نتانیاهو، در مراسم گشایش مذاکرات تاکید کرد که وی برای «صلح» در این نشست حاضر شده و نه برای «مجادله».

بنیامین نتانیاهو گفت: «مردم اسرائیل و من بعنوان نخست وزیر آنها، آماده قدم برداشتن در این راه و حرکت در مسیر طولانی هستند؛ مسیر طولانی در مدت زمان کوتاه؛ تا به صلحی واقعی دست یابند و برای خود امنیت، بهروزی و همسایگان خوبی به ارمغان بیاورند.»

روز پنجشنبه محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگران فلسطینی در مراسم گشایش گفت‌وگوها، از اسرائیل خواست که به شهرک‌سازی در مناطق اشغالی و محاصر نوار غزه پایان دهد.

این مذاکرات در حالی آغاز شده است که از شامگاه سه شنبه از سوی فعالان مسلح سازمان حماس در کرانه باختری (منطقه تحت اختیار تشکیلات خود گردان فلسطینی) علیه شهر‌ک‌نشین‌های اسرائیلی حمله‌های مرگباری صورت گرفته است.

پیشنهاد «توقف شهرک‌سازی در برابر توقف حملات مسلحانه به اسرائیلی‌ها»

در همین حال، ‌روزنامه هاآرتص پنجشنبه نوشت که برخی دیپلمات‌های اسرائیلی به نخست وزیر اسرائیل توصیه کرده‌اند که برای فلسطینی‌ها شرط بگذارد که توقف ساخت و سازها از سوی اسرائیل به توقف حملات مسلحانه جدید فلسطینی‌ها علیه مردم اسرائیل مشروط شود.

در حمله شامگاه سه شنبه در نزدیکی شهر حبرون، دو زن و دو مرد اسرائیلی درحالی که در اتومبیلی به سوی شهرک خود می‌رفتند، در جاده مورد آتشباری قرار گرفتند و کشته شدند.

شامگاه چهارشنبه نیز حمله مشابهی تکرار شد و یک زن و مرد اسرائیلی درون اتومبیل خود در جاده مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند و درحالی که زخمی شده بودند، به بیرون از اتومبیل گریخته و خود را در تاریکی در میان صخره های دره پنهان کردند تا مبادا نیروهای مسلح حماس بخواهند که آنها را به قتل برسانند زیرا در حادثه یک شب پیش از آن، نیروهای حماس پس از آتشباری به سوی اتومبیل اسرائیلی، به سر وقت بدن نیمه جان قربانیان رفته و به سوی آنها گلوله خلاص زده بودند.

ارتش اسرائیل پس از چند سال آرامش نسبی، از چهارشنبه برشمار نیروهای خود در نزدیکی مناطق کرانه باختری و بیت‌المقدس افزوده زیرا مقام‌های نظامی اسرائیل ارزیابی می‌کنند گروه‌های مخالف صلح فعالیت‌های مسلحانه خود را تشدید کنند.

«یگان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس مسئولیت حمله‌های دو روز اخیر را برعهده گرفته و به رهبران تشکیلات فلسطینی نیز بعنوان «سازشکارانی بزدل که می خواهند ارض فلسطین را به حراج بگذارند» هشدار داده است.

حماس در تازه‌ترین بیانیه خود پنجشنبه تهدید کرد که می‌تواند حکومت خود گردان فلسطینی را به فروپاشی بکشاند. حماس در این بیانیه نوشت: «باریکه غزه سه سال پیش از قید حکومتی ضعیف و ضد اسلامی آزاد شد و اکنون نیز قیام برای رهایی کرانه باختری آغاز شده است».

حماس در بیانیه پنجشنبه اعلام کرد که «هیچ اسرائیلی در کرانه باختری در امان نخواهد بود».

روز چهارشنبه بنامین نتانیاهو در دیدار دو ساعته با رئیس جمهوری آمریکا به او گفت که «حملات مسلحانه جدید ضرورت و اهمیت تدابیرامنیتی برای زندگی مردم اسرائیل را نشان می‌دهد».

باراک اوباما چهارشنبه در جریان رشته دیدارهایی با رهبران خاورمیانه که به کاخ سفید دعوت شده‌اند، حمله منجر به قتل چهار یهودی در نزدیکی حبرون را «کشتار» نامید و گفت «این کشتارها روند صلح را متوقف نخواهد کرد».

باراک اوباما چهارشنبه به ترتیب با نخست وزیر اسرائیل، رییس تشکیلات فلسطینی و آنگاه با پادشاه اردن و نیز رییس جمهوری مصر، که کشورهایشان حامیان اصلی روند صلح خاورمیانه هستند و با اسرائیل نیز از دیرباز پیمان کامل صلح دارند، دیدارهای جداگانه‌ای به عمل آورد.

اوباما سپس همراه با هر چهار رهبر منطقه‌ در برابر خبرنگاران حضور یافت و آنگاه میزبان شام برای میهمانان خود شد.

بنیامین نتانیاهو در سخنانی در کاخ سفید گفت «من حاضرم به توافق صلحی که تاریخ ساز باشد، برسیم» و اضافه کرد که باید «صلحی پایدار باشد که چند نسل اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در سایه آن زندگی آرامی داشته باشند و تنها متارکه موقت نباشد».

نتانیاهو در ملاقات با محمود عباس نیز گفت «وظیفه تاریخی ما پایان دادن به نزاع دیرینه است» و او را «شریک صلح» خود نامید.

با وجود این، نتانیاهو تاکید کرد ساخت و سازهای یهودی بخشی از مشکل سیاسی اسرائیلی- فلسطینی است که باید درجریان مذاکرات صلح مطرح شود.

نتانیاهو با این سخنان پیش شرط فلسطینی‌ها را برای ادامه تعلیق در ساخت و سازها رد کرد.

به نوشته هاآرتص، بیشترین تلاش باراک اوباما دردیدارهای چهارشنبه حول این محور بود که مانع از «انفجار» مذاکرات پس از بیست و ششم سپتامبر، چهارم مهر، شود؛ این موعدی است که دوران ده ماهه تعلیق ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری به پایان می‌رسد.

نبیل شعث، مقام ارشد فلسطینی که در ملاقات محمود عباس با باراک اوباما شرکت داشت، به هاآرتص گفت که «اوباما نتوانست قول بدهد که نتانیاهو را برای ادامه تعلیق ساخت و سازها زیر فشار بگذارد».

در ۳۲ سالی که از همآیش صلح کمپ دیوید اول در سال ۱۹۷۸ سپری شده، آمریکا و جامعه بین‌المللی تا کنون دهها همایش صلح برای رسیدن فلسطینی‌ها و اسرائیل به پیمان نهایی صلح برگزار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG