لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

درخواست کمک فرزند سکينه محمدی آشتيانی از رييس جمهوری برزيل


پسر سکينه محمدی آشتيانی روز پنجشنبه از لولا داسيلوا ، رييس جمهوری برزيل،خواست که مادرش را از حکم سنگسار نجات دهد و کمک کند تا از اعدام او جلوگيری شود.

به گزارش خبرگزای فرانسه، سجاد قادرزاده در گفت وگو با روزنامه «او گلوبو» و خطاب به رييس جمهوری برزيل گفت:« خواهش می کنم ما را فراموش نکنيدو در اين مناقشه تنهايمان نگذاريد. برای محمود احمدی نژاد، صدای شما بسيار رساتر و سنگين تر از صدای ماست.»

سکينه محمدی آشتيانی به اتهام زنای محصنه از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد. وی پيش از اين برای اين اتهام به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود که اين حکم در مورد وی اجرا شد، اما با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده پيشين خانم آشتيانی بار ديگر به جريان افتاد.

در اين دادگاه خانم محمدی آشتيانی به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام به وسيله دار محکوم شد.

لوييز ايناسيو داسيلوا، رئيس جمهوری برزيل، چند هفته پيش از محمود احمدی‌نژاد‌ و آيت ‌الله خامنه‌ای، رئيس جمهوری و رهبر ايران خواست اجازه بدهند سکينه محمدی آشتيانی که به سنگسار محکوم شده، به برزيل بيايد و از اين کشور پناهندگی بگيرد.

اين درخواست حتی به شکل رسمی از سوی وزير خارجه برزيل اعلام شده و توسط سفير برزيل در تهران، به وزارت خارجه جمهوری اسلامی تحويل داده شد.

سجاد قادر زاده که ۲۱ سال دارد، گفته است که «تلاش های رييس جمهوری برزيل تاثير مثبتی داشته و در مخمصه ای که پرونده مادرش در آن گرفتار شده، موثر بوده است.»

لوييز ايناسيو داسيلوا، رئيس جمهوری برزيل با اشاره به پرونده و حکم صادره برای خانم آشتيانی گفته بود: «من می‌خواهم از دوستم احمدی‌نژاد، رهبر ايران(آيت‌ الله خامنه‌ای) و دولت ايران درخواست کنم که برزيل اجازه يابد به اين زن پناهندگی اعطا کند.»

رييس جمهوری برزيل گفته بود: «اگر اين زن در آنجا مسائلی را سبب شده، ما او را در برزيل پذيرا خواهيم شد.»

سجاد قادری همچنين پيشتر و در گفت وگو با روزنامه گاردين از تدارک مراسم اعدام ساختگی برای مادرش توسط ماموران زندان خبر داده بود.

تدارک ديدن اعدام ساختگی چند روز پس از زمانی انجام شد که مقامات زندان از ديدار خانم محمدی آشتيانی با فرزندانش ممانعت به عمل آوردند. سجاد می‌گويد مأموران زندان به آن‌ها گفته بودند که مادرشان مايل به ديدار آن‌ها نيست و اين در‌حالی است که پس از آن خانم محمدی آشتيانی نيز اعلام کرد که به او گفته شده بود که کسی به ديدارش نيامده است.

سجاد که پس از اين اعدام ساختگی با مادرش تماس تلفنی داشته است، اعلام کرد که از صدای مادرش بر می‌آمد که تحت فشار روانی است.

او می‌گويد: «آن‌ها (مقامات مسئول) از اعتراض‌های بين‌المللی در مورد پرونده مادرم خشمگين هستند و برای همين از او انتقام می‌گيرند».

با اين‌حال سجاد می‌گويد که کمپين‌های بين‌المللی برای آزادی مادرش تنها دليلی است که وی تا کنون اعدام نشده است و می‌افزايد: «از همه در سراسر جهان خواهش می‌کنم که به حمايت خود از مادرم ادامه دهند. اين تنها راهی است که ممکن است بتواند موجب بخشوده شدن مجازات اعدام او شود».
XS
SM
MD
LG