لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

هشدار تلویحی فیروزآبادی در مورد احتمال حمله به مراکز هسته‌ای اسرائیل


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با هشدار دوباره در مورد اقدام تلافی‌جویانه ایران در قبال حمله احتمالی اسرائیل، تلویحاً احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را تأیید کرد.

سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی در حاشیه راهپیمایی «روز قدس» به خبرگزاری مهر گفت که اگر صهیونیست‌ها «حماقتی» مرتکب شوند، «به شکل‌های مختلف به آنها پاسخ خواهیم داد و آنان را تنبیه خواهیم کرد».

وی اضافه کرد که «امیدواریم نیازی به این نباشد که نیروگاه هسته‌ای اسرائیل را مورد هدف قرار دهیم».

مقام‌های سیاسی و نظامی ایران و اسرائیل به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد، همواره به تهدید لفظی یکدیگر پرداخته‌اند، اما این نخستین بار است که یک مقام نظامی ایران از تأسیسات هسته‌ای اسرائیل به عنوان هدفی بالقوه برای اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه این کشور نام می‌برد.

این مقام ارشد نظامی ایران همچنین تأکید کرده است که هیچ نقطه‌ای از خاک اسرائیل وجود ندارد که در تیررس «تجهیزات مدرن» ایران نباشد.

آقای فیروزآبادی در عین حال «جنگ اتمی» را به مصلحت هیچ کشوری ندانسته و تأکید کرده است که ایران به دنبال «بحث‌های هسته‌ای» نیست.

در ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از پرده‌برداری از مرکز جدید غنی‌سازی ایران در فوردو در نزدیکی قم، مقام‌های اسرائیلی بر حجم تبلیغات خود علیه جمهوری اسلامی افزوده‌اند و از این رو امکان توسل اسرائیل به اقدام پیشگیرانه در انهدام تأسیسات اتمی ایران قوت گرفته است.

به موازات این امر مقام‌های آمریکایی نیز ضمن آن که به دنبال تضمینی برای غافلگیر نشدن از سوی اسرائیل در ارتکاب چنین اقدامی هستند، تأکید کرده‌اند که گزینه نظامی، به عنوان راه حلی در گره‌گشایی از پرونده اتمی ایران، هرگز از روی میز کنار نرفته است.

از این جمله دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، است که به تازگی اعلام کرده بود در صورت نیاز ایالات متحده طرح آماده‌ای برای حمله به ایران دارد. با این حال این مقام ارشد آمریکایی همزمان با این گفته از پیامدهای ناخواسته چنین حمله‌ای نیز به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

این اظهارات با واکنش سریع مقام‌های ایرانی روبه‌رو شد و وزیر دفاع ایران دریاسالار مولن را متهم کرد که از ادبیاتی «فاشیستی» و «مغایر با صلح‌طلبی» استفاده می‌کند.

با این حال اکنون با گذشت یک ماه از گفته‌های دریاسالار آمریکایی، حسن فیروزآبادی به مهر گفته است که حرف آقای مولن «یک حرف صنفی است» و این مقام آمریکایی «در واقع یک نوع دفاع از شغل خود کرده است، نه تهدید ایران»، چرا که به زعم آقای فیروزآبادی، «رئیس ستاد ارتش اگر نگوید طرح نظامی دارد یعنی خودش بیهوده است».

وی افزوده است که گفته‌های رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از آن بیان شد که «مقامات سیاسی آمریکا بنا گذاشتند دیگر از این حرف‌ها نزنند و دیدند این حرف‌ها بی‌فایده است و باعث می‌شود آبرویشان بیشتر برود و ساکت شدند».

آقای فیروزآبادی همچنین اضافه کرد که «خود مایکل مولن تحلیل اطلاعاتی در اختیار دارد و می‌داند که روبه‌رو شدن با ایران به نفع آمریکا و صهیونیست‌ها نیست» و هشدار داد که در صورت حماقت آنها، «عذاب شدید توسط رزمندگان نظام اسلامی و تجهیزات مدرن ایران و نیز تاکتیک‌های قوی نظامی ایران، در انتظار آنان است».

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستیابی به فناوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، ادعایی که به شدت از سوی مقام‌های ایرانی رد شده است.

در عین حال در سال‌های گذشته تهدید به استفاده بالقوه از گزینه نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران نیز همواره با واکنش هشدارآمیز مقام‌های نظامی و سیاسی تهران روبه‌رو شده، به گونه‌ای که مقام‌های ایرانی همواره هر گونه اندیشه حمله به ایران را با پاسخ دندان‌شکن و همه‌جانبه ایران مترادف خوانده‌اند.
XS
SM
MD
LG