لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

واکنش ها به حملات به منزل مسکونی مهدی کروبی


مهدی کروبی
مهدی کروبی
حزب اعتماد ملی، سازمان جوانان و دانشگاهيان اين حزب، مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم در بيانيه هايی حمله به منزل مسکونی مهدی کروبی را محکوم کرده اند و آيت الله بيات زنجانی با آقای کروبی تماس تلفنی داشته و ياسر خمينی به ديدار او رفته است.

به گزارش وبسايت های سحام نيوز و کلمه، آيت الله بيات زنجانی در تماس تلفنی به آقای کروبی، « بازگشت به عقلانيت را از خداوند برای اين مزدوران خواستار شد.»

ياسر خمينی، نوه آيت الله خمينی هم پس از خاتمه تجمع مقابل منزل مسکونی آقای کروبی، به آنجا رفته و ضمن ديدار با آقای کروبی، «رفتارهای غيرانسانی» را به شدت محکوم کرد.

منزل مهدی کروبی که از نامزدهای معترض به نتايج اعلام شده برای انتخابات خرداد ۸۸ و رهبران مخالفان دولت است، در روزهای گذشته هدف حمله لباس‌شخصی‌هايی قرار گرفته که علاوه بر تخريب ورودی ساختمان، از استفاده از سلاح گرم و گاز اشک‌آور نيز خودداری نکرده‌اند.

از ساعت هشت صبح روز جمعه تعداد کثيری از نيروهای بسيجی و سپاهی با تجمع درب منزل مهدی کروبی اقدام به برگزاری مراسم دعای زيارت عاشورا کردند.

سحام نيوز، تجمع اين افراد را «با هدف جلوگيری از خروج مهدی کروبی از منزل برای شرکت در راهپيمايی روز قدس» ارزيابی کرده است. سحام‌نيوز همچنين اضافه کرده است که از پنجشنبه شب خطوط تلفن ساختمان محل سکونت مهدی کروبی قطع شده است و ارتباط تلفنی با وی مقدور نيست.

در همين زمينه حسين کروبی، فرزند مهدی کروبی به راديو فردا گفت که مهاجمان ساعت يک بامداد روز جمعه مقابل ساختمان محل سکونت آقای کروبی را ترک کردند اما ساعت هشت صبح روز جمعه بازگشتند و به شعار دادن و خواندن زيارت عاشورا پرداختند.

حسين کروبی، در مورد هويت نيروهای تجمع کننده مقابل منزل آقای کروبی گفت که اين افراد لباس شخصی‌هايی هستند که چهره خود را پوشانده‌اند و احتمالاً از پايگاه شهيد محلاتی هستند گرچه ممکن است نيروهای جديد نيز به آنها اضافه شده باشد.

وی تأييد کرد که در بامداد روز جمعه، حضور نيروهای گارد ويژه باعث پراکنده شدن لباس شخصی‌ها از مقابل منزل آقای کروبی شده است اما افزود که در صبح روز جمعه شمار اندکی از نيروهای انتظامی در محل حضور دارند که در کنار لباس شخصی‌ها نشسته‌اند.

«مسوولان کشور بر سر عقل آيند»

حزب اعتماد ملی که آقای کروبی دبيرکل آن است، نیز ضمن حمايت از آقای کروبی، اين حمله را محکوم کرده و مسئوليت هرگونه حادثه‌ای را در اين زمينه متوجه حاکميت و بلندپايه‌ترين مسئولان حکومت دانسته و از مسئولان کشور خواسته « بر سر عقل آيند و بيش‌از اين مصالح و منافع ملت مظلوم ايران و فلسطين را قربانی معاملات سياسی پشت پرده و منافع شخصی خود نکنند.»

اعتماد ملی در اين بيانيه گفته است:«نمی‌توان از يک طرف دم از جذب حداکثری و دفع حداقلی زد و از سوی ديگر بديهی‌ترين حقوق شهروندان و شخصيت‌هايی هم‌چون آقای کروبی را به‌دست عده‌ای اوباش حکومتی پايمال کرد.»

حزب اعتماد ملی هم‌چنين از مراجع عظام تقليد، علما و روحانيون درخواست کرده که با اعلام نظر صريح و رسمی، اين گونه حوادث را محکوم کنند.

فیلمی از حمله به منزل کروبی در رسانه های شهروندی

۱ - حمله به منزل کروبی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:44 0:00

در اين بيانيه آمده است:«حزب اعتماد ملی از ملت رشيد ايران نيز می‌خواهد که با حفظ آرامش و جلوگيری از دادن بهانه به‌دست اقتدارگرايان و حمايت همه‌جانبه از رهبران جنبش اصلاحی ايران به‌ويژه حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی مانع پيشروی اقتدارگرايان و خشونت‌طلبان شوند.»

«حمله اراذل و اوباش بسيجی نما»

سازمان جوانان و دانشگاهيان حزب اعتماد ملی هم در بيانيه ای اين حمله را محکوم کرده است و آن را نشانه واهمه اقتدارگرايان دانسته و گفته مسئوليت هرگونه صدمه و آسيب به آقای کروبی و خانواده اش، به عهده مسوولان اجرايی و امنيتی و انتظامی کشور است.

در اين بيانيه آمده است:« حمله ی عده ای اراذل و اوباش بسيجی نما در ماه مبارک رمضان و ايام شبهای قدر به منزل مهدی کروبی بيش از پيش افکار و عقايد و عملکرد انحرافی و فاسد عده ای قدرت طلب و انحصارطلب را نمايان ساخت و آنان را نزد ايرانيان و جهانيان روسياه نمود.
ارتکاب اين اعمال نفرت انگيز اقتدارگرايان نو کيسه، واهمه ی آنان را از وجود و زنده بودن جريان جنبش مردمی ايران می رساند که مدعی بودند جنبش را به زانو درآورده اند.»

اين بيانيه می گويد:«اين موضوع اخطار و هشدار جدی برای دلسوزان نظام است تا با شکستن سکوت خود و ورود به صحنه، عقلا را جايگزين افراطيون نموده و کشور را از سقوط در اين پرتگاه مهيب برهانند که خدای ناکرده در صورت سقوط همگان آسيب خواهند ديد.»

بيانيه حوزه مدرسين و محققين حوزه علميه قم

حوزه مدرسين و محققين حوزه علميه قم هم در بيانيه ای، گفته که امنيت از حقوق اوليه شهروندان، و نخستين وظيفه هر حکومت ايجاد امنيت برای همگان است.

اين بيانيه می گويد:«متأسفانه مدتی است که شاهد نقض امنيت افراد جامعه از سوی عده ای شناخته شده و سازمان يافته با عنوان لباس شخصی هستيم که با حمله به اشخاص، اجتماعات آرام و بالاتر از همه حمله به بيوت مراجع عظام، امنيت را از جامعه سلب نموده اند.»

اين بيانيه همچنين خبر داده که به حسينيه آيت الله دستغيب درشيراز هم مورد حمله و هتک قرار گرفته و از سوی شورای تأمين استان برای بستن حسينيه اقدام شده است.
XS
SM
MD
LG