لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

«درگیری‌ها در مسجد قبای شیراز، چند زخمی برجای گذاشت»


 یکی از نمازگزاران مسجد قبا/عکس از حدیث سرو
یکی از نمازگزاران مسجد قبا/عکس از حدیث سرو
برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز جمعه و همزمان با «روز قدس» در ایران، مسجد قبای شیراز شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای طرفدار حکومت و هواداران آیت‌الله دستغیب بوده است که به زخمی شدن چند نفر نیز منجر شده است.

یک شاهد عینی، درباره‌ آخرین تحولات مسجد قبا به رادیو فردا گفت حمله‌کنندگان به مسجد قبا، «از دفتر آیت‌ الله ایمانی، امام جمعه شیراز، سازماندهی شده بودند و طلاب و نمازگزاران نیز از مسجد دفاع می‌کردند».

این شاهد عینی به رادیو فردا گفت نیروهای بسیجی حدود ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه جمعه شب در مسجد را با بنزین آتش زدند.

این شاهد عینی افزود: «پس از اینکه نیروهای بسیجی، خوب در را آتش زدند، نیروی انتظامی، آنها را پراکنده کرد.»

به گزارش کلمه و به نقل از سایت طرفداران آیت‌الله دستغیب، عضو منتقد مجلس خبرگان رهبری، پیش از راهپیمایی «روز قدس» با دستور شورای تامین استان فارس، اطراف این مسجد حصار کشی شده و نمازگزاران از ورود به این مسجد منع شده بودند.

بنا بر گزارش سایت «حدیث سرو» که متعلق به هواداران آیت‌ الله دستغیب است، بعد از راهپیمایی روز قدس، نیروهای طرفدار حکومت با وجودی که مسجد تحت کنترل نیروی امنیتی بود، به داخل مسجد رفته و به «تخریب» مسجد اقدام کرده و کسانی را که در مسجد بوده‌اند را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

همین منبع گزارش داده است که روز جمعه سرانجام «نیروهای موسوم به لباس شخصی» توسط «اصحاب مسجد و طلاب» بیرون رانده‌ شده‌اند و نمازگزاران با «نوای دلنشین ربنای شجریان به استقبال نماز» رفته و افطار کردند.

درهمین حال، سایت جهان، نزدیک به عليرضا زاكانی نماينده اصولگرای تهران نیز در گزارشی متفاوت نوشته است، «پس از اظهارات توهین‌آمیز آقای دستغیب به ساحت ولایت فقیه جمع کثیری از مردم در مقابل مسجد ایشان درشهر شیراز تجمع و تحصن کردند» که به نوشته این سایت هوارداران آیت‌ الله دستغیب، این «مردم» را زخمی کرده‌اند.

این برای نخستین بار نیست که برپایه گزارش‌های منتشر شده، مسجد آیت‌ الله دستغیب از روحانیون منتقد حکومت، مورد تهاجم نیروهای طرفدار حکومت قرا می‌گیرد.

پیشتر، در ماه رمضان امسال گروه‌های حامی حاکمیت، به دفتر آیت‌الله دستغیب در شیراز حمله کرده و در برابر مجلس قبا نیز تجمع کرده بودند.

پس از این اقدامات، آیت الله دستغیب، نسبت به هرگونه حمله بعدی به این اماکن هشدار داده بود.

آیت‌الله دستغیب در این باره تصریح کرده بود: «به آقایانی که به نظر خودشان می‌خواهند با حمله مجدد به مسجد وضع را اصلاح کنند، ولی درصدد فساد هستند سفارش می‌کنم که مبادا در آن جلسات مخفیانه‌ای که دارید در صدد حمله به مسجد باشید و بخواهید دوباره آن وضع را تکرار کنید که این به صلاحشان نمی‌باشد و امتحان خوبی در آن قضایا از جانب شما داده نشد.»

در شب ۲۳ ماه رمضان امسال نیز آیت‌‌ الله دستغیب در مراسم شب‌های احیا، گفته بود که نیروهای طرفدار حاکمیت با گرفتن مسجد قبا از نمازگزارانش، نمی‌تواننند مانع نیایش آنها شوند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «ما هرجا که باشیم، خدا را می‌پرستیم. گذاشتند در این مسجد نماز بخوانیم، نماز می‌خوانیم؛ نگذاشتند هر جا شد ما نماز خودمان را می‌خوانیم. ما بندهٔ خدا هستیم، فقط اطاعت خدا می‌کنیم. ما بنا داریم که ان شاء الله تا آخر عمرمان به همین وضعی که هست باشیم. گذاشتند که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم؛ نگذاشتند، وقتی که دهنمان را بستند، وقتی که دست و پایمان را بستند، خوب دیگر ما پیش خدای‌تعالی تکلیفی نداریم.»

این مرجع تقلید شیعه در ادامه سخنان خود گفته بود کسانی که به مسجد قبا حمله می‌کنند ماهیت «نظامی» دارند و مردم عادی به گفته او به مسجد «تعرض»نمی‌کنند.

وی همچنین از مسئولان خواسته بود که بگذارند مردم مراسم «روز قدس» را به جا آورند.

حمله‌های نیروهای طرفدار حاکمیت به آیت الله دستغیب پس از آن شدت گرفت که وی در یکی از سخنرانی‌های ماه رمضان امسال خود گفته بود ولی ‌فقیه باید به قانون اساسی عمل کند، نه این که بر آن «مسلط» باشد.

آیت الله دستغیب تصریح کرده بود: «آن شخصی که مدام دم از مَن می‌زند و خود را همه کاره مردم می‌داند و می‌گوید باید همه از من پیروی کنند، یک همچین شخصی مصداق شجره خبیثه می‌باشد.»

در ماه رمضان امسال، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌ الله دستغیب از سوی نهادهای جمهوری اسلامی فیلتر شد.

مسجد قبای شیراز، در ۱۲دی ماه سال گذشته و به دنبال حمله نیروهای طرفدار حاکمیت، از سوی شورای تامیت استان فارس به مدت دو هفته پلمب شده بود.
XS
SM
MD
LG