لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

تشکیلات خودگردان: احمدی نژاد حق اظهار نظر در مورد فلسطینی ها را ندارد


تشكيلات خودگردان فلسطينى به حملات محمود احمدى نژاد عليه محمود عباس و مذاكره كنندگان فلسطينى پاسخ داد و احمدى نژاد را «فردى كه با تقلب به رياست جمهورى رسيده و با سركوبگرى ملت به حكومت ادامه مى دهد» توصيف و تاكيد کرد كه احمدى نژاد، «جاعل راى ملت، حق اظهار نظر درمورد رهبرى منتخب ملت فلسطين را ندارد».

نبيل ابو رودينه، سخنگوى نهاد رياست جمهورى تشكيلات خود گردان فلسطينى روز شنبه با صدور بيانيه اى تاكيد كرد كه احمدى نژاد «منتخب واقعى مردم ايران نيست، كسى است كه نتيجه انتخابات را جعل كرده و با دروغ و فساد در قدرت مانده، و چنين فردى حق ندارد كه درباره فلسطين، رييس جمهورى برگزيده ملت فلسطين و نمايندگان آن سخن بگويد».

به گزارش «وفا»، خبرگزارى رسمى فلسطينى از رام الله، نبيل ابو رودينه در ادامه اين بيانه تاكيد كرد كه «ما حق داريم كه از حقوق و منافع ملى خود دفاع كنيم و به هيچ كسى اجازه نخواهيم داد كه مشروعيت سازمان آزاديبخش فلسطين را (به رهبرى ابو مازن، محمود عباس) زير سوال ببرد».

بيانيه نهاد رياست جمهورى فلسطينى واكنشى به اظهارات يك روز پيش از آن محمود احمدى نژاد در جريان آئين «روز قدس» در تهران است، كه با نكوهش روند جديد مذاكرات مستقيم صلح ميان اسرائيل و فلسطينى ها پرسيد: «كسانى كه مى خواهند گفت و گو كنند، از چه كسى نمايندگى دارند؟ نماينده دولت فلسطين چه كسى است و كسى كه صحبت مى كند از كجا اين نمايندگى را بدست آورده است؟ راجع به چه موضوعى مى خواهند صحبت كنند؟ راجع به سرزمين فلسطين؟ چه كسى حق دارد قطعه اى از سرزمين فلسطين را به دشمنان بفروشد؟»

آقای احمدى نژاد در ادامه گفته بود: «بنده اينجا اعلام مى كنم نه ملت فلسطين و نه ملت هاى مستقل اجازه نخواهند داد كه هيچ كس حتى يك وجب از خاك سرزمين فلسطين را به دشمنان ببخشد...و چه كسى اصلا مى خواهد كه ميانجى شما (فلسطينى ها) شود؟ كسانى كه به نام منجى آمده اند (آمريكا)، خودشان شريك قافله دزدان هستند...»

محمود احمدی نژاد در مراسم روز قدس گفته بود: ««كسانى كه مى خواهند گفت و گو كنند، از چه كسى نمايندگى دارند؟ نماينده دولت فلسطين چه كسى است و كسى كه صحبت مى كند از كجا اين نمايندگى را بدست آورده است؟»
رييس جمهور ايران در سخنان جمعه خود افزوده بود: «مذكرات به اصطلاح سازش، دادن بهانه به صهيونيست ها براى سركوب بيشتر فلسطينى ها و احيانا براى حمله به كشورهاى همسايه است. اصلا اين مذاكرات مرده بدنيا آمده است...معلوم است كه مذاكرات شكست خورده و بنده نيز بلند اعلام مى كنم كه سرنوشت فلسطين در (سرزمين) فلسطين و از خلال مقاومت مردم فلسطين تعيين خواهد شد نه در واشينگتن، پاريس و لندن».

مخالفت طولانی مدت ایران با روند صلح

جمهورى اسلامى ايران از سال ۱۹۹۳ كه مذاكرات اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين به به رهبرى ياسر عرفات به برپايى تشكيلات خود گردان فلسطينى به عنوان مقدمه استقلال كشور فلسطين منجر شد، تا كنون، پيوسته با مذاكرات فلسطينى ها با اسرائيل مخالفت كرده است.

با وجود اين در دولت دوم على اكبر هاشمى رفسنجانى و دو دولت سيد محمد خاتمى، روساى جمهورى وقت ايران، حملات ايران به مذاكرات صلح، به صورت اصولى بيان مى شد و كمتر واكنش مستقيم سران ساف و جنبش فتح را در پى داشت.

زمانى كه ياسر عرفات در مذاكرات با رهبران وقت اسرائيل در اوائل دهه جارى شركت كرد، آيت الله خامنه اى، رهبر ايران، در كنفرانس حمايت از فلسطينى ها در تهران عرفات را «آن مردك» ناميد.

از آغاز به كار دولت احمدى نژاد در مرداد ۱۳۸۴ تا كنون، همزمان با شدت گرفتن حملات او به اسرائيل و مطرح كردن شعار محو اسرائيل از نقشه جغرافيا، مناسبات ميان ايران با تشكيلات فلسطينى نيز وخيم تر شده است.

محمود عباس چندى پيش در سفرى به تونس تاكيد كرد كه ايران نگذاشته است جنبش حماس سند آشتى ملى با جنبش فتح را كه با ميانجى گرى مصر بدست آمد و فتح آنرا امضا كرده بود، بپذيرد.

آقاى عباس در تونس گفت: «سران حماس در غزه مايل به امضاى سند بودند اما ايران بر سران حماس در سوريه فشار آورد و نگذاشت كه آشتى ملى فلسطينى محقق شود».

جمهورى اسلامى ايران هر چند مناسبات ديرپايى با ياسرعرفات رهبر سازمان آزاديبخش فلسطين داشت و عرفات و محمود عباس نخستين ميهمانان رسمى خارجى ايران در روزهاى نخست پيروزى انقلاب ايران بودند، اما از زمان امضاى پيمان صلح اسلو در سيزدهم سپتامبر ۱۹۹۳ ميان ساف با دولت وقت اسرائيل، ايران مناسبات خود را با حماس، جهاد اسلامى و ديگر تشكل هاى «جبهه مقاومت» مستحكم كرد.

ايران در سال هاى اخير علنا حمايت هاى مالى خود از حماس را افزايش داد. در يك سفر به تهران خالد مشعل و اسماعيل هنيه، دو رهبر مهم حماس، منوچهر متكى، وزيرخارجه ايران از اعطاى پنجاه ميليون دلار كمك به حماس در نشست مطبوعاتى خبر داد.

ايران از سوى جنبش فتح، در مظان اتهام حمايت از حماس در كودتاى تابستان ۲۰۰۷ حماس در غزه بود؛ كودتايى كه منجر به بيرون راندن جنبش فتح از قدرت در اين باريكه شد.

حماس پنجشنبه گذشته رسما اعلام كرد كه مى خواهد قدرت را در كرانه باخترى نيز از دست فتح بيرون آورد و «كرانه باخترى را همانند غزه از زير انقياد سازشكاران زبون فتح آزاد كند».

حماس كه ارتباط هاى گسترده با ايران دارد، و در مظان اتهام دريافت تسليحات از سوى ايران افزون بر كمك هاى مالى گسترده نيز هست، از سه شنبه گذشته، يك شب پيش از همايش صلح واشينتگتن با هدف تجديد مذاكرات صلح اسرائيلى- فلسطينى، حملات مسلحانه به غير نظامى هاى اسرائيلى را رسما از سرگرفت، كه تا كنون منجر به كشته شدن چهار غيرنظامى و زخمى شدن دو شهروند ديگر شده است.

محمود احمدى نژاد و مسوولان جمهورى اسلامى ايران در ماه هاى اخير ديدارهاى متعددى با رهبران حماس و جهاد اسلامى داشته اند كه اين ملاقات ها از سوى رهبران ميانه روى فلسطينى در كرانه باخترى به دخالت ايران در امور داخلى فلسطينى ها تعبير مى شود.

در كنار ملاقات هاى ماه هاى اخير محمود احمدى نژاد و على لاريجانى، رييس مجلس ايران در سفرهايشان به سوريه با سران گروه هاى مخالف محمود عباس، رهبران حماس و جهاد اسلامى نيز بارها به ايران دعوت شده اند.
سفارت جمهورى اسلامى ايران هفته گذشته ميزبان ضيافت افطارى ويژه اى براى رهبران همه گروه هاى مخالف از سرگيرى روند صلح بود و آنها از تشكيل جبهه سيزده گروهى مخالفت با روند جديد صلح خبر دادند.

مخالفت هاى فزاينده مشترك حماس، دولت ايران و حزب الله لبنان با روند جديد صلح خاورميانه، واكنش هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا را نيز در پى آورد.
خانم كلينتون جمعه در مصاحبه اى با تلويزيون هاى اسرائيل و فلسطينى گفت: «از دست رفتن فرصت صلح موجب تقويت افراط گرايان و مخالفان صلح مى شود» و مشخصا دولت ايران را مانع جدى روند صلح خاورميانه ناميد.

مخالفت هاى ايران با روند جديد صلح، با واكنش تند مصر نيز روبرو شد. دولت مصر رسما اعلام كرد كه سفر منوچهر متكى، وزير خارجه ايران به قاهره را براى شركت در نشست تروييكاى جنبش غير متعهدها به اين دليل كه او حاميان روند صلح را «خائن» ناميده بود، باطل كرد.

حسنى مبارك، رييس جمهورى مصر يكى از همراهان روند جديد صلح بود كه خود نيز براى تقويت اين روند به واشينگتن دعوت شده بود.

قرار بود آقاى متكى روز يكشنبه، پنجم سپتامبر، چهاردهم شهريور به مصر برود.

دور نخست از روند جديد تماس هاى مستقيم صلح اسرائيلى – فلسطينى در سطح نخست وزير اسرائيل و رهبر تشكيلات خود گردان فلسطينى، پنجشنبه گذشته در واشينگتن برگزار شد و قرار است دور دوم آن، روزهاى چهاردهم و پانزدهم سپتامبر، بيست و سوم و بيست و چهارم شهريور، در شرم الشيخ مصر برگزار شود.

آمريكا كه در ازسرگيرى روند صلح، پس از دو سال نبود مذاكرات مستقيم ميان طرفين نزاع ديرينه فلسطينى- اسرائيلى تلاش كرده، اميدوار است كه بتوان در طول يك سال مسائل حاد و بغرنج در اين اختلافات دهها ساله را فيصله داد تا استقلال كشور فلسطين در پايان مذاكرات اعلام شود.
XS
SM
MD
LG