لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

ایران اظهارات سخنگوی تشکیلات خودگردان را «نسنجیده و توهین‌آمیز» خواند


ایران روز یکشنبه به اظهارات سخنگوی محمود عباس، در نکوهش مواضع محمود احمدی‌نژاد در مورد گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه واکنش نشان داد و اظهارات این مقام فلسطینی را «نسنجیده»، «توهین‌آمیز» و «خلاف منافع امت اسلامی» خواند.

تنش لفظی میان مقام‌های ایرانی و فلسطینی پس از آن روی داد که محمود احمدی‌نژاد در تازه‌ترین اظهار خود در مورد دور جدید گفت‌وگوهای صلح میان مقام‌های تشکیلات خودگردان و اسرائیل، محمود عباس و دیگر مقام‌های فلسطینی را متهم کرد که بدون نمایندگی داشتن از سوی مردم فلسطین، در پی فروش قطعه‌ای از این سرزمین به «دشمنان» هستند.

تشکیلات خودگردان این مواضع را برنتافت و در واکنش به آن، نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که کسی که «منتخب واقعى مردم ايران نيست»، و «نتيجه انتخابات را جعل كرده و با دروغ و فساد در قدرت مانده» حق ندارد كه درباره فلسطين، رئيس‌جمهور برگزيده ملت فلسطين و نمايندگان آن سخن بگويد.

آقای ابوردنیه در این بیانیه تأکید کرد که «ما حق داريم از حقوق و منافع ملى خود دفاع كنيم و به هيچ كسى اجازه نخواهيم داد كه مشروعيت سازمان آزاديبخش فلسطين (به رهبرى ابو مازن، محمود عباس) را زير سؤال ببرد».

در پاسخ به این بیانیه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، تأکید کرده است که سخنگوی محمود عباس باید در اظهار نظرش با دقت بیشتری از کلمات استفاده کند.

وی محمود احمدی‌نژاد را رئیس جمهور محبوبی که با «رأی قاطع ملت» انتخاب شده معرفی کرده و افزوده است که آقای احمدی‌نژاد به نمایندگی از ملت ایران مواضع سیاست خارجی را اعلام می‌کند.

آقای مهمانپرست اضافه کرده است که «همه تحرک مسئولان کشور ما و حضور پرشور مردم ایران در روز قدس، نشانگر علاقه‌مندی آنها به سرنوشت مردم فلسطین و سرزمین اشغالی آنهاست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفته‌های نبیل ابوردنیه را تلویحاً تحت تأثیر اقدامات «دشمنان جهان اسلام» برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی توصیف کرده و به مقام های فلسطینی توصیه کرده است که «در دام صهیونیست‌ها نیفتند» و «ناخواسته در جهت مخالفت با منافع بزرگترین حامی ملت فلسطین، یعنی ملت بزرگ ایران حرکت نکنند».

جمهورى اسلامى ايران که همواره از منتقدان اصلی روند عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بود، از سال ۱۹۹۳ میلادی كه مذاكرات اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين به رهبرى ياسر عرفات به برپايى تشكيلات خود گردان فلسطينى به عنوان مقدمه استقلال كشور فلسطين منجر شد، تا كنون پيوسته با مذاكرات فلسطينى‌ها با اسرائيل مخالفت كرده است و برای توصیف این گفت‌وگوها از لفظ «سازش» استفاده می‌کند.

با این حال در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، اعلام این مخالفت به گونه‌ای نبود که با واکنش مستقیم رهبران تشکیلات فلسطینی و مقام‌های سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و فتح را در پی داشته باشد.

دور نخست از روند جديد تماس‌هاى مستقيم صلح اسرائيلى– فلسطينى در سطح نخست‌وزير اسرائيل و رهبر تشكيلات خودگردان فلسطينى، پنجشنبه گذشته در واشينگتن برگزار شد و قرار است دور دوم آن، روزهاى چهاردهم و پانزدهم سپتامبر، ۲۳ و ۲۴ شهريور، در شرم‌الشيخ مصر برگزار شود.

آمريكا كه پس از دو سال نبود مذاكرات مستقيم ميان طرفين نزاع ديرينه فلسطينى- اسرائيلى برای از سرگيرى روند صلح، تلاش كرده، اميدوار است كه در طول يک سال مسائل حاد و بغرنج در اين اختلافات ده‌ها ساله را به پایان برسد تا استقلال كشور فلسطين در پايان مذاكرات اعلام شود.
XS
SM
MD
LG