لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

کوشنر: اگر لازم باشد، برای نجات سکينه آشتيانی به تهران سفر می‌کنم


برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه
برنار کوشنر، وزير خارجه فرانسه، روز دوشنبه تاکید کرد برای نجات سکينه محمدی آشتيانی تلاش‌ خواهد کرد و حتی اگر لازم باشد برای این کار حاضر است به تهران سفر کند.

در همين حال خانواده خانم آشتيانی می گويد به مدت دو هفته است که به آنها اجازه داده نمی شود با او ملاقات کنند.

آقای کوشنر روز دوشنبه گفت که «آماده است هرکاری از دستش برمی آيد»، برای نجات خانم آشتيانی انجام دهد. آقای کوشنر گفت:«اگر مجبور شوم برای نجات او به تهران سفر کنم، به تهران خواهم رفت.»

آقای کوشنر در پاريس و پس از ملاقات با محمد مصطفايی، وکيل سابق خانم آشتيانی، گفت که مسئله نجات اين زن از مرگ، برای او به«يک موضوع شخصی» بدل شده است.

سکينه محمدی آشتيانی به اتهام «زنای محصنه» و نيز مشارکت در قتل همسرش از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد. وی در ابتدا در موضوع «ارتباط نامشروع» به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود که اين حکم در مورد وی اجرا شد، اما با گشوده شدن پرونده قتل همسرش، پرونده پيشين خانم آشتيانی بار ديگر به جريان افتاد.

در اين دادگاه خانم محمدی آشتيانی به اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم شد. خانم آشتيانی مادر دو فرزند است.

به دنبال واکنش‌های گسترده جهانی نسبت به صدور حکم سنگسار برای خانم آشتيانی، مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی اعلام کردند، حکم سنگسار وی متوقف شده است.

پسر خانم آشتيانی، سجاد قادرزاده در گفت وگو با يک روزنامه ايتاليايی پیش از این گفته بود می‌خواهد از پاپ برای نجات مادرش کمک بخواهد.

سخنگوی واتيکان هم با بيان اين که سنگسار گونه‌ای بسيار خشن از مجازات مرگ است، تأکيد کرده است که کليسای کاتوليک به طور کلی مخالف مجازات اعدام است. فدريکو لومباردی همچنين اعلام کرده است که واتيکان موضوع خانم سکينه محمدی‌آشتيانی را دنبال می‌کند.

فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا هم از ايران خواسته در مورد اين زن، نرمش به خرج داده و او را مورد بخشش قرار دهند.

تاکنون شمار زيادی از مقام‌های رسمی کشورهای مختلف جهان و به ويژه کشورهای غربی خواستار آزادی سکينه محمدی‌شده‌اند و از جمله لوييز ايناسيو داسيلوا، رئيس‌جمهور برزيل، پيشتر از محمود احمدی‌نژاد‌ و آيت‌‌الله علی خامنه‌ای خواسته بود تا اجازه دهند خانم آشتيانی به برزيل رفته و از آن کشور پناهندگی بگيرد.
XS
SM
MD
LG