لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

تذکر نمایندگان به دولت در مورد «موازی‌کاری در سیاست خارجی»


پس از افشای تصمیم محمود احمدی‌نژاد به انتصاب دو نماینده ویژه دیگر در حوزه آفریقا و آمریکای لاتین، ۱۲۲ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری که روز سه‌شنبه در مجلس قرائت شد، خواستار پرهیز از موازی‌کاری در حوزه سیاست خارجی شدند.

این نمایندگان همچنین به رئیس دولت توصیه کردند که از نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد تمرکز فعالیت‌های دیپلماسی در وزارت خارجه تبعیت کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار هشتم شهریور خود با اعضای هیئت وزیران، وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده همه مسائلی دانست که به نوعی به سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود و از رئیس دولت خواست تا با پرهیز از کارهای موازی در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی، به وزیران در چارچوب اختیارات و وظایف‌شان اعتماد کند.

اما تنها چند روز پس از این اظهارات، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، که به تازگی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نماینده ویژه در امور آسیا معرفی شده‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از تصمیم رئیس دولت برای انتصاب دو نماینده ویژه دیگر در حوزه آفریقا و آمریکای لاتین خبر داد و تأیید کرد که این نمایندگان از خارج از مجموعه وزارت خارجه انتخاب شده‌اند.

آقای بقایی که به تازگی سخنانش در مورد اختلافات ترکیه و ارمنستان جنجال‌آفرین شده، در گفت‌وگو با ایلنا به موضوع انتصاب نمایندگان جدید بسنده نکرد و افزود که به‌زودی «یکی از پیروزی‌های دیپلماتیک کشور در حوزه میراث فرهنگی» به اطلاع عموم می‌رسد. موضوعی که به توصیف وی، «سند محکمی در احراز شایستگی افرادی است که انتقاداتی نسبت به انتصاب آنها مطرح شده است».

نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد در امور آسیا بدون ذکر جزئیات بیشتر در مورد این «پیروزی دیپلماتیک» تصریح کرد که «موضوع مورد نظر در حوزه سیاسی بوده است، اما ما توانستیم با هدایت آن به مسیر فرهنگی پیروزی چشمگیری را برای کشور رقم بزنیم».

وی «پیروزی» مورد اشاره‌اش را «تلاش هشت‌ماهه» همکارانش در سازمان میراث فرهنگی خواند.

اما دستگاه دیپلماسی ایران که پیشتر از زبان سخنگوی وزارت خارجه گفته بود موضوع موازی‌کاری در سیاست خارجی را در درون خانواده دولت پیگیری می کند، این بار اظهارات حمد بقایی را تحمل نکرد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه، روز دوشنبه در واکنشی صریح و کم‌سابقه به اظهارات نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد، سخنان وی را «نسنجیده» و موجب «تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور» خواند.

آقای متکی به خبرنگاران گفت که «مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی این گونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند؛ در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی گردید از بین نرفته است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در سخنانش از مسئولان و مدیران قوه مجریه خواست تا «هزینه کشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند» و تضعیف دستگاه دیپلماسی «توسط برخی از اعضای دولت» را به‌ویژه در شرایط کنونی مصداق «بر شاخه نشستن و بن بریدن» خواند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، نیز در نشست هفتگی روز سه‌شنبه خود با صراحت بیشتری از تمرکز تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی در این وزارت‌خانه سخن گفت و تأکید کرد که «ممکن است مباحثی ابعاد مختلفی داشته باشد که لازمه آن هماهنگی و مشارکت برخی دستگاه‌های دیگر است، اما محل تصمیم‌گیری نهایی و اجرای مسائل سیاست خارجی دستگاه سیاست خارجی است».

وی ابراز امیدواری کرد که با مباحثی که در درون دولت صورت خواهد گرفت و توجهی که نمایندگان مجلس داشتند، «اقدامی در جهت تضعیف دستگاه سیاست خارجی» صورت نگیرد.

علاوه بر حمید بقایی که محود احمدی‌نژاد به وی به عنوان نماینده ویژه در امور آسیا اختیار داده است، همزمان اسفندیار رحیم‌مشایی، محمدمهدی آخوندزاده و ابوالفضل ظهره‌وند نیز به عنوان نمایندگان ویژه در حوزه‌های خاورمیانه، دریای خزر و افغانستان برگزیده شده‌اند و این انتصاب‌ها بحث‌هایی را در میان موافقان و منتقدان دولت برانگیخت.

تازه‌ترین واکنش به این انتصاب‌های جنجال‌برانگیز، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است که نحوه تعیین این نمایندگان ویژه را مغایر با اصل ۱۲۷ قانون اساسی ارزیابی کرده و این اقدام را به دلیل آن که از طریق تصویب هیئت وزیران نگرفته و نیز در احکام صادره موضوع خاص مأموریت و مدت زمان آن مشخص نشده، مورد انتقاد قرار داده بود.
XS
SM
MD
LG