لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

«قبض‌هاى برق این بار تهرانى‌ها را شوکه کرده است»


پس از آن که ساکنان استان‌هاى شمالى ایران در قبض‌هاى برق خود با افزایش شدید بهاى برق مصرفى روبرو شدند، شهروندان تهرانى نیز با افزایش بى‌سابقه بهاى برق مصرفى خود روبرو شده‌اند که گفته مى‌شود، این افزایش در ارتباط با اجراى طرح هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته است.

خبرگزارى مهر روز سه‌شنبه در گزارشى از افزایش شدید بهاى برق مصرفى شهروندان تهرانى در روزهاى اخیر خبر داده است.

در این گزارش با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که قرار است از نیمه دوم سال به مرحله اجرا درآید، آمده است، در حالى که نه قانونى اجرا و نه یارانه‌اى هدفمند شده است، قبض‌هاى برق این بار شهروندان تهرانى را شگفت زده کرده و ارقامى نجومى در این قبض‌ها به چشم مى‌خورد.

بر اساس این گزارش ، برخى از مشترکان برق در شهر تهران قبض‌هاى ۱۵۰ ، ۲۰۰ و حتى بیش از ۲۲۰ هزار تومانى دریافت کرده‌اند.

همچنین کسانى که در دوره‌هاى پیش، قبض برق آنها به طور متوسط ۱۰ هزار تومان بود، این بار با قبض‌هاى بیش از ۵۰ هزار تومان روبرو شده‌اند و حتى مشترکان کم مصرفى که در گذشته کمتر از هزار تومان براى مصرف برق مى‌پرداختند، در دوره جدید قبض‌هاى بیش از هفت هزار تومان دریافت کرده‌اند.

افزایش بهاى برق در قبض‌هاى برق مشترکان تهرانى تنها حدود سه هفته پس از آن صورت گرفته است که ساکنان استان‌هاى شمالى ایران با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدى در بهاى برق در آخرین قبض‌هاى خود روبرو شده بودند.

در این میان شرکت توزیع برق استان گلستان، علت افزایش بهاى برق در قبض مشترکان را مصرف زیاد و استفاده از کولر گازى دانسته و اعلام کرده بود، نحوه محاسبه بهاى برق نسبت به دو سال گذشته تغییرى نکرده است.

این در حالى است که حتى آن دسته از شهروندان تهرانى که از کولر گازى استفاده نمى‌کنند، هم در قبض‌هاى خود با «رقم‌هاى نجومى» روبرو شده‌اند.

یکى از مشترکان برق در شهر تهران با بیان این که کولر گازى در منزل خود ندارد، به خبرگزارى مهر گفته است، قبض برق ۲۰۳ هزار تومانى وى را شوکه کرده است.

در این میان بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۸۹، قیمت تمام شده هر کیلو وات برق در ایران ۸۳۲ ریال است، ولى با توجه به یارانه‌هاى پرداختى از سوى دولت، مشترکان برق در ایران براى هر کیلو وات ساعت ۱۶۰ ریال مى‌پرداختند.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، که قرار است از نیمه دوم سال جارى به مورد اجرا درآید، یارانه پرداختى براى کالاهاى اساسى و حامل‌هاى انرژى حذف مى‌شود و بهاى این کالاها بر اساس قیمت تمام شده آنها محاسبه خواهد شد.

افزایش بهاى برق براى مشترکان در مناطق ایران در حالى صورت گرفته است که به ویژه در فصل‌هاى گرم سال و همراه با افزایش میزان مصرف، شرکت‌هاى دولتى تولید و توزیع برق از عهده تامین برق مورد نیاز مشترکان برنمى‌آیند و از این رو مشترکان با قطع برق روبرو مى‌شوند.

این در حالى است که مجید نامجو، وزیر نیرو، روز سه‌شنبه گفته است، ایران از نظر میزان تولید برق، رتبه هشتم جهان را در اختیار دارد.

وى در این باره به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ایرنا، گفته است: « ایران در زمان حاضر داراى ۵۱ نیروگاه با ظرفیت ۵۷ هزار مگاوات برق است.»

وى همچنین از ساخت هشت نیروگاه برق با ظرفیت پنج هزار مگاوات توسط بخش خصوصى خبر داده و افزوده است: « براى ساخت این نیروگاه‌ها دو میلیارد یورو اختصاص یافته که طبق برنامه تا سال ۹۲ به بهره بردارى مى‌رسند.»
XS
SM
MD
LG