لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

آتش‌سوزی خط لوله گاز در شمال شرق ایران «مهار» شد


عکش تزئینی است
عکش تزئینی است
آتش‌سوزی در خط لوله انتقال گاز پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس ، که به مرگ دست‌کم شش نفر منجر شد، آن طور که مقام‌های دولتی می‌گویند مهار شده و این پالایشگاه فعالیت خود را از سرگرفته است.

موضوع مهار آتش‌سوزی در خط انتقال لوله در سرخس را حسن تربتی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید، انتقال و توزیع گاز در مركز دیسپچینگ شركت ملی گاز به ایسنا گفته است، اما انفجار این خط لوله گاز ۳۶ اینچی به گفته غلامرضا معصومی، رییس اورژانس ایران تا ظهر روز شنبه شش كشته بر جای گذاشت و ۲۰ نفر دیگر را مصدوم کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، شانا، که وابسته به وزارت نفت ایران است، پیش از ظهر روز جمعه یکی از ماشین‌های اجرای عملیات خط لوله (ساید بوم) هنگام انجام عملیات، تعادل خود را از دست داده و به دلیل کوهستانی بودن منطقه وقوع حادثه، با بخشی از خط لوله گاز خانگیران، برخورد کرده و موجب ایجاد انفجار و آتش‌سوزی در این خط لوله شده است.

بر اساس این گزارش در این حادثه چند دستگاه مینی‌بوس، لودر و چند دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی دیگر در آتش سوخته است.

علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، در گفت‌وگو با شانا محل وقوع این حادثه را کیلومتر ۴۰ خط لوله یاد شده در جاده مشهد به سرخس در منطقه‌ای به نام سنگ‌بست اعلام کرده است.

این مقام مسوول در وزارت نفت، شعاع آتش‌سوزی در خط لوله گاز را ۳۰۰ متر عنوان کرد. آقای غریبی در عین حال گفته هنوز دلیل وقوع این حادثه به صورت دقیق مشخص نیست و بررسی در این زمینه ادامه دارد.

از ظهر جمعه و پس از انفجار در این خط لوله، جریان گاز به پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس دچار اشکال شده بود و محدودیت‌هایی در تحویل گاز به صنایع و نیروگاه‌های سه استان شمال شرقی ایران اعمال شد تا تأمین گاز بخش‌های خانگی در این سه استان با مشکل مواجه نشود.

آن طور که مسئولان وزارت نفت اعلام کرده‌اند، ترمیم خط لوله آسیب‌دیده وعادی شدن روال گازرسانی در آن منطقه، تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه به درازا خواهد کشید.

اما به رغم انتشار گزارش‌هایی که از پایان بحران گازرسانی به نیروگاه‌های استان‌های واقع در شرق و شمال شرق ایران خبر می‌دهند حسن منصوری، مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید توانیر، به خبرگزاری مهر گفته است که گاز چهار نیروگاه شرق ایران همچنان تا بعد از ظهر روز شنبه قطع بوده است.
XS
SM
MD
LG