لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

فرمانده پليس، كروبى را به داشتن «رفتار تحريک آميز» متهم كرد


فرمانده نیروی انتظامی تهران می گوید که مهدی كروبى خود عامل بسيارى از تجمعات غير قانونى است.
فرمانده نیروی انتظامی تهران می گوید که مهدی كروبى خود عامل بسيارى از تجمعات غير قانونى است.
فرمانده نيروى انتظامى جمهورى اسلامى، مهدى كروبى را به داشتن «رفتارهاى تحريک آميز» متهم كرده و گفته است: «وقتى آقايان اعلاميه مى دهند و تحريک مى كنند يك عده هم سراغشان مى روند.»

اسماعيل احمدى مقدم در حاشيه ديدار با فرمانده مرزبانى كشور آذربايجان به خبرنگاران گفته است: «آنها (رهبران مخالفان دولت) بايد رفتارهاى قانونى داشته باشند... و بايد بدانند كه نبايد رفتارهاى تحريك آميز داشته باشند.»

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، وى با اشاره به تجمع «۱۰۰ نفر» مقابل منزل مهدى كروبى، از رهبران مخالفان دولت، افزوده است: «اين گونه نيست كه هر كس كه تجمع كند پليس آنها را شناسايى، دستگير و تحويل مى دهد به طورى كه آقاى كروبى به كرات فراخوان داده و افرادى هم تجمع كرده بودند.»

خبرگزارى فارس نيز اين جمله فرمانده نيروى انتظامى را برجسته كرده است كه گفته «كروبى خود عامل بسيارى از تجمعات غير قانونى است اما وى را به اين دليل تا حالا بازداشت نكرده ايم.»

در روزهاى اخير و به دنبال تجمع لباس شخصى ها در مقابل منزل مهدى كروبى طى پنج شبانه روز، افراد و نهادهای مسئول در جمهورى اسلامى سخنان متناقضى درباره ماهيت و نحوه برخورد با اين افراد بيان كرده اند.

در حالى كه سپاه محمد رسول الله هر گونه ارتباطى ميان اين افراد با بسيج و سپاه پاسداران را رد كرده و فرمانده پليس تهران بزرگ نيز از معرفى ۱۰۰ نفر از آنها به دستگاه قضايى خبر داده است، دادستان تهران گفته كه تجمع كنندگان به قوه قضاييه معرفى نشده اند.

عباس جعفرى دولت آبادى مى گويد كه از طريق سايت ها از اين خبر مطلع شده است.

در واكنش به اين اظهارات، آقاى احمدى مقدم قوه قضاييه را مسئول معرفى كرده و گفته است: «پليس اطلاعات اوليه همچون تصاوير شركت كنندگان و محركان اصلى اين تجمع را به مراجع قضايى اعلام كرده و طبيعتا اگر لازم باشد بايد اين افراد احضار قانونى شوند و با تكميل پرونده به موضوع رسيدگى شود.»

وى افزوده است: «هنوز دستگاه قضايى پرونده اى را به پليس محول نكرده و تنها يكسرى اطلاعات عمومى از ما خواسته است.»

در جريان تجمع لباس شخصى ها مقابل منزل آقاى كروبى كه محكوميت گسترده مخالفان دولت را به دنبال داشت بر در و ديوار خانه وى شعارهاى تندى نوشته شد و به گفته اطرافيان اين رهبر مخالفان، تجمع كنندگان، سر تيم محافظان آقاى كروبى را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و اقدام به تيراندازى هوايى كرده اند.

اسماعيل احمدى مقدم تاييد كرده كه يكى از اعضاى تيم محافظ آقاى كروبى در اين تجمع «به شدت مضروب و در بيمارستان بسترى شده است» و گفته كه وى از «افسران نيروى انتظامى» است.

فرمانده نيروى انتظامى در عين حال هشدار داده كه «پليس به شدت از اين گونه تجمعات جلوگيرى مى كند» و افزوده است: «اگر ما با مدارا برخورد كرده ايم اين بار اين گونه نخواهد بود.»

وى مى گويد: «اگر بناست كسى منع شود از اين كه در جايى حضور پيدا نكند نيروى انتظامى قادر است با يک تذكر و يا گماردن مامور، آن فرد را منع كند، بنابر اين نيازى به راه اندازى تظاهرات و تحميل اين همه خسارات نيست.»

اشاره آقاى احمدى مقدم به ممانعت از حضور مهدى كروبى در راهپيمايى «روز قدس» از سوى لباس شخصى ها است كه پس از فراخوان وى براى شركت در اين تظاهرات صورت گرفت.

اطرافيان آقاى كروبى بويژه پسر وى در گفت و گو با راديو فردا نيروى انتظامى را متهم كرده اند كه در جريان حملات لباس شخصى به منزل اين رهبر مخالفان، تنها نظاره گر اقدام هاى آنها بوده است.

اقدام هاى لباس شخصى ها در حالى صورت مى گيرد كه همزمان نيروهاى امنيتى و انتظامى محدوديت هاى بيشترى بر ارتباطات ميرحسين موسوى و مهدى كروبى با هواداران خود تحميل كرده اند و سايت هاى نزديک به آنها، از بازداشت موقت و بازجويى افراد نزديک به نامزدهاى معترض به نتيجه انتخابات خبر داده اند.

همزمان با این فشارها، دادستان عمومی و انقلاب تهران از محاکمه قطعی افرادی که از آنها با نام «سران فتنه» یاد کرده خبر داده است.
XS
SM
MD
LG