لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

مجمع روحانیون مبارز خواستار تعقیب قضایی یک مقام «نظامی- امنیتی» شد


اعضای مجمع روحانیون مبارز از راست: مجید انصاری، محمدعلی ابطحی، محمد موسوی خوئینی، محمد خاتمی، موسوی بجنوردی.
اعضای مجمع روحانیون مبارز از راست: مجید انصاری، محمدعلی ابطحی، محمد موسوی خوئینی، محمد خاتمی، موسوی بجنوردی.
مجمع روحانیون مبارز، مهمترین تشکل روحانی اصلاح‌طلبان، با انتشار بیانیه‌ای اظهارات یک مقام «نظامی–امنیتی» جمهوری اسلامی درباره انتخابات ریاست جمهوری را «اقرار» به کودتای نرم و براندازی دانسته و از دادستان نظامی خواسته است تا وی را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

در ماه‌های اخیر سخنرانی مفصل فردی با نام «سردار مشفق» در سایت های اینترنتی و در تیراژ وسیعی منتشر شده است که از وی با عنوان «معاون اطلاعاتی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» و از نیروهای رده بالای وزارت اطلاعات نام برده می‌شود.

سردار مشفق در سخنرانی خود در جمع روحانیون مشهد، سران اصلاح طلبان و نامزدهای آنها یعنی مهدی کروبی و میر حسین موسوی را به توطئه برای براندازی نظام و «به زیر کشیدن رهبری جمهوری اسلامی» در جریان برگزاری انتخابات متهم کرده و گفته بود که برخورد با این افراد برای حفظ نظام و رهبری بوده است.

مجمع روحانیون مبارز، با اشاره به وابسته معرفی کردن شماری از چهره های سرشناس انقلاب اسلامی، از جمله آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، و حسن خمینی به بیگانگان از سوی این سردار سپاه، آنها را یاران نزدیک بنیانگذار جمهوری اسلامی خوانده و پرسیده است: «آیا این نتیجه، خواه ناخواه، به دست نمی آید که انقلاب اسلامی و رهبر آن، آیت الله خمینی، وابسته به اجانب بوده اند؟»

سردار مشفق در سخنرانی خود در جمع روحانیون مشهد، سران اصلاح طلبان و نامزدهای آنها یعنی مهدی کروبی و میر حسین موسوی را به توطئه برای براندازی نظام و «به زیر کشیدن رهبری جمهوری اسلامی» در جریان برگزاری انتخابات متهم کرده و گفته بود که برخورد با این افراد برای حفظ نظام و رهبری بوده است.
تشکل یاد شده در بیانیه خود اظهارات این «مسئول سطح بالای نظامی و اطلاعاتی کشور» را خطرناک و بسیار هشدار دهنده توصیف کرده و گفته است: «آنچه به عنوان سند (در سخنان وی) ارائه می‌شود مطالبی است مغشوش و دروغ که توسط شنود و نفوذ در زوایای زندگی افراد و جریان‌های سیاسی– اجتماعی ساخته‌اند و یا مستند به اقرارها و اعتراف‌هایی است که یا اصلا وجود ندارد و یا تحت شرایط خاص از افراد دستگیر شده اخذ شده است».

مجمع روحانیون مبارز مطالب مطرح شده از سوی «سردار مشفق» را «ادعاهای واهی» خوانده که «بی هیچ سند معتبری ابراز می شود» و به گفته این تشکل، «انسان را به یاد نحوه عملیات روانی و تبلیغی نازیست‌ها و فاشیست‌ها و نظام تمامیت‌خواه استالین می‌اندازد که دروغ را باید هرچه بزرگتر گفت و چنان محکم بیان کرد که شنونده مجال و جرات مخالفت با آن را نداشته باشد».

این تشکل می گوید: «گوینده ... از عملیات گسترده بخشی از نیروهای نظامی و امنیتی کشور که به نفع جریانی خاص و جبهه‌ای معلوم و شخصی معین وارد صحنه شده و با انواع شیوه‌ها علیه سایر جبهه‌ها و جریانات و کاندیداها تلاش کرده اند تا جلوی رای آوردن احتمالی آنان را بگیرند، پرده برداشته است».

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران که با معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور منتخب صورت گرفت، میرحسین موسوی و مهدی کروبی این نتیجه را ناشی از «تقلب گسترده در انتخابات» و «مهندسی آراء» خواندند و اعلام کردند که دولت برآمده از این انتخابات را «نامشروع» می‌دانند.

نتیجه این رای‌گیری اعتراض‌های گسترده‌ای را در ایران به دنبال داشت که با کشته شدن ده‌ها نفر و بازداشت چند هزار معترض از جمله فعالان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی همراه شد.

انتخابات سالم یا کودتای نرم؟

مقام های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همراه با رسانه‌های نزدیک به دولت از اعتراض‌ها به عنوان «کودتای نرم» و تلاش برای براندازی نظام یاد می‌کنند و آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نتایج انتخابات را «سالم» و «حاصل حضور با شکوه مردم» در پای صندوق‌های رای دانسته است.

اما مجمع روحانیون مبارز در بیانیه خود تاکید کرده است که «جریانی نظامی– اطلاعاتی، خارج از حدود وظایف خود اقداماتی غیر قانونی پیش و پس از انتخابات انجام داده است تا جریان سیاسی را از صحنه کشور خارج کرده و با برهم زدن امنیت داخلی و سوء استفاده از قدرت کل نظام را در اختیار خود بگیرد».

این تشکل روحانی که ریاست آن با محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران است، اظهارات «سردار مشفق» را از نظر حقوقی، «اقرار» به دخالت نظامیان در انتخابات دانسته و گفته است: «با توجه به نظامی بودن وی دادستان نظامی مکلف به صدور دستور تعقیب و رسیدگی است».

مجمع روحانیون مبارز با اشاره به «اتهام» های این مقام «نظامی – امنیتی» به افرادی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمد موسوی خوئینی‌ها، میر حسین موسوی، مهدی کروبی و حسن خمینی از «مسئولان امر و در درجه اول از مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید» خواسته است تا به گفته آن، «با این جریان مرموز و بدعت‌های خطرناک به نحو شایسته برخورد کنند».

پیش از بیانیه مجمع روحانیون مبارز، هفت فعال سیاسی اصلاح طلب در مردادماه گذشته با ارائه شکایتی به قوه قضاییه جمهوری اسلامی علیه «سردار مشفق» و برخی فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دلیل دخالت‌های «غیر قانونی» در روند انتخابات اعلام جرم کردند.

این فعالان اصلاح‌ طلب خود را قربانی «پرونده ‌سازی‌ها و خلافکاری‌های گروهی استبداد طلب از جمله عده ‌ای از نظامیان قانون ‌شکن، در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آن» معرفی و تصریح کرده ‌اند که از سوی همین گروه دستگیر و متهم به اقدام علیه امنیت کشور شده و بر اساس آن با «احکام ظالمانه» به زندان‌های طویل‌المدت و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده‌‌اند.

مقام‌های قضایی به طور رسمی به این شکایت پاسخی نداده‌اند ولی به فاصله کمی از انتشار نامه این هفت اصلاح طلب، مرخصی‌های مصطفی تاج زاده و محسن صفایی فراهانی که این شکایت نامه را امضاء کرده بودند، لغو و آن‌ها برای سپری کردن محکومیت خود به زندان بازگردانده شدند.

اظهارات سردار مشفق، همچنین واکنش میرحسین موسوی را برانگیخت و این نامزد رقیب محمود احمدی‌ نژاد در انتخابات دهم، از «رواج دروغ‌ گویی» ابراز تأسف کرده و محتوای این اظهارات را سرشار از «دروغ‌های شاخ دار و افسانه‌سازی‌های مبتذل» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG