لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

نخستین سفر رسمی یک پاپ به بریتانیا پس از چهار قرن


پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان که روز پنج‌شنبه سفر چهار روزه خود به بریتانیا را آغاز کرد، اعلام کرد که واتیکان در مواجهه با آن دسته از کشیش‌های کاتولیک که اقدام به تجاوز و آزار جنسی افراد کرده‌اند، قاطعانه و سریع عمل نکرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پاپ بندیکت شانزدهم، روز پنجشنبه، با ملکه الیزابت به عنوان رئیس کلیسای انگلستان در اقامتگاه سلطنتی وی در ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند دیدار کرد.

سفر پاپ نخستین دیدار رسمی رهبر کاتولیک های جهان از بریتانیا از زمان جدایی کلیسای انگلستان از کلیسای کاتولیک رم در سال ۱۵۳۴ میلادی یعنی چهار قرن پیش است؛ پاپ ژال پل دوم پیش از این به این کشور سفر غیر رسمی کرده بود.

پاپ بندیکت شانزدهم همچنین دومین پاپ غیر ایتالیایی است که از سال ۱۵۲۲ میلادی به این سو به بریتانیا سفر کرده است.

پاپ بندیکت شانزدهم در پاسخ به سوالات خبرنگاران همراهش در مورد مسئله بحث برانگیز «تجاوز و آزار جنسی» صورت گرفته از سوی برخی از کشیشان کلیسای کاتولیک که در سال‌های اخیر در رسانه‌ها مطرح شد، گفت که کلیسای کاتولیک در این مورد قاطعانه و سریع عمل نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر کمک به قربانیان این جریانات در اولویت ر قرار دارد و این در حالی است که طی سال‌های گذشته مقام های ارشد کلیسای کاتولیک پاسخ روشنی در این مورد نداده بودند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که در ماه‌های اخیر، فهرستی از ۴۷۵ نفر از قربانیان جنسی کلیسای کاتولیک در بلژیک از سوی محققان منتشر شده است و به همین دلیل پاپ بندیکت شانزدهم مورد انتقادات بسیاری واقع شده است.

علاوه بر این انتقادها، برخی از بریتانیایی ها نیز که به قوانین کلیسای کاتولیک از جمله، ضرورت مجرد بودن مقامات کلیسا و همچنین تندروی‌های پاپ بندیکت شانزدهم در مخالفت با مواردی نظیر همجنس‌گرایی و سقط جنین انتقاد می‌کنند، تصمیم دارند که در اعتراض به این قوانین، در زمان حضور پاپ در بریتانیا، در شهرهای مختلف این کشور تظاهراتی برپا کنند.

پیش از این سفر، کاردینال والتر کسپر، مشاور پاپ با تشبیه سفر پاپ به شهر چند فرهنگی لندن به «سفر به کشوری جهان سومی»، اعتراضاتی را در بریتانیا برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، انتظار می رود در جریان سخنرانی روز پنج‌شنبه پاپ بندیکت شانزدهم در گلاسگوی اسکاتلند، حدود ۶۵ هزار نفر حضور داشته باشند. این در حالی است که در زمان سفر غیر رسمی مذهبی ژان پل دوم در سال ۱۹۸۲ به بریتانیا و سخنرانی وی در گلاسگو، حدود ۲۵۰ هزار نفر گرد هم آمده بودند.
XS
SM
MD
LG