لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

پیش‌بینی مقام نظامی ایران: کشور «در آستانه جنگ احتمالی» است


غلامعلی رشید (راست)، جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح
غلامعلی رشید (راست)، جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح
تنها مانده چند روز به سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹، جانشین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با توصیف شرایط کنونی کشور به عنوان «شرایط تهدید» پیش‌بینی کرد که ایران «در آستانه یک جنگ احتمالی در آینده» قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سرلشکر غلامعلی رشید در همایشی که روز شنبه در تهران برگزار شد گفت: «گزافه نیست که ما در آستانه یک جنگ احتمالی در آینده هستیم.»

پس از آنکه دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در روز دهم مردادماه گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آمریکا طرحی احتیاطی برای حمله به ایران دارد، مقامات جمهوری اسلامی از رهبر تا رئیس‌جمهور و فرماندهان نیروهای نظامی یکی پس از دیگری به این خبر واکنش نشان دادند.

محمود احمدی‌نژاد همچون مدیریت جهانی خود خبر از واکنشی جهانی داد و گفت که در صورت حمله به ایران، پاسخ تهران «کره زمین را شامل می‌شود».

گفته آقای احمدی‌نژاد بازتاب نظر آیت‌الله خامنه‌ای بود که پیش از او گفته بود در صورت هرگونه اقدام احتمالی نظامی علیه ایران، «عرصه مقابله با چنین اقدامی محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و میدان گسترده‌تری را در بر خواهد گرفت».

اسحاق آل‌حبیب، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، نیز در اواخر مردادماه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رؤسای شورای امنیت و مجمع عمومی گفت که دریاسالار مایک مالن و دیگر مقام‌های آمریکایی ایران را به استفاده از نیروی نظامی «تهدید» کرده‌اند.

آقای فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز دو هفته پیش با هشدار دوباره در مورد اقدام تلافی‌جویانه ایران در قبال حمله احتمالی اسرائیل، تلویحاً احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای اسرائیل را تأیید کرد.

تنها سه روز پس از او یعنی در ۱۵ شهریورماه رئیس جمهور ایران بار دیگر در مورد احتمال حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران گفت که هر اقدامی علیه ایران به معنای «پاک شدن» اسرائیل «از جغرافیای سیاسی است».

سرلشکر پاسدار رشید نیز با توصیف شرایط ایران به عنوان «شرایط تهدید» یکی از دلایل این شرایط را «وجود چهار جنگی» دانسته است که به گفته او آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه به راه انداخته‌اند.

غلامعلی رشید همچنین متذکر شده است که به دلیل وجود این شرایط تهدید ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی «دائم خود را آماده می‌کنند».

با این حال آقای رشید با وجود پیش‌بینی «جنگ احتمالی در آینده» این را نیز متذکر شده است که به گمان او «فرماندهان نظامی آمريكا اين اشتباه استراتژيک را مرتكب نخواهند شد»، زیرا «آنها به خوبی می‌‌دانند كه ايران از قدرت بازدارندگی و توان بالای موشكی برخوردار است و در دريا قابليت‌های فراوان دفاعی دارد».

حسن فیروزآبادی نیز در واکنش به گفته دریاسالار مایک مالن تأکید کرده بود که هیچ نقطه‌ای از خاک اسرائیل وجود ندارد که در تیررس «تجهیزات مدرن» ایران نباشد.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستیابی به فناوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، ادعایی که همواره با شدت و حدت از سوی مقام‌های ایرانی رد شده است.
XS
SM
MD
LG