لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

سارا شورد: بهبود روابط ایران و آمریکا به نفع همه مردم است


سار شورد در کنفرانس خبری روز یکشنبه در نیویورک
سار شورد در کنفرانس خبری روز یکشنبه در نیویورک
سارا شورد، شهروند آمریکایی که به تازگی پس از ۱۳ ماه زندان از ایران خارج شد، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری، هرگونه اتهام جاسوسی را در مورد خود و دو دوست زندانی دیگرش رد کرد و آن را یک «بدفهمی بزرگ» خواند؛ وی همچنین بهبود روابط ایران و آمریکا را به نفع همه مردم دانست.

سارا شورد در این کنفرانس خبری، تأکید کرد که او احساس می‌کند که تنها به اندازه «یک‌سوم» آزاد شده است چراکه نامزدش شین باوئر و دوستش جاش فتال همچنان در زندان هستند.

این شهروند ۳۲ ساله آمریکایی که در نیویورک با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که «اکنون زمان جشن گرفتن نیست.»

سارا شورد گفت: «تنها چیزی که به مرا قادر کرد از زندان به سوی آزادی بروم، این بود که شین و جاش با همه وجودشان می‌خواستند رنج و درد من به پایان برسد.»

خانم شورد در عین حال ابراز امیدواری کرد که تجربه آنها به فرصتی برای آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها بدل شود که دریابند بهبود روابط‌شان به نفع همه مردم است.

وی همچنین در این کنفرانس خبری از ایرانی‌ها و محمود احمدی‌نژاد به خاطر آزادی‌اش سپاسگزاری کرد و افزود پرونده آنها نیز به فهرست تنش‌های ایران و آمریکا افزوده شد.

روز یکشنبه، محمود احمدی‌نژاد، که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در مصاحبه با کریستین امانپور از شبکه ای بی سی، آزادی سارا شورد را اقدامی بشردوستانه توصیف کرد و از ایالات متحده خواست که هشت ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند.

ایران پیش از این اعلام کرده بود که این سه شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی هستند؛ با این حال خانواده‌های این سه آمریکایی بارها گفته‌اند که ان سه تنها در کوه‌های کردستان عراق به کوهنوردی مشغول بودند و اگر هم به خاک ایران وارد شده‌اند اقدام عمدی نبوده است.

سارا شورد در کنفرانس خبری خود گفت: «اگر هم ما نزدیک مرز عراق و ایران بودیم، این مرز کاملاً بدون علامتگذاری و غیرقابل تشخیص بود.»

وی افزود: «ما جرمی مرتکب نشده‌ایم و جاسوس نیستیم. ما به هیچ وجه قصد لطمه به دولت و مردم ایران نداشتیم و من معتقدم یک بدفهمی بزرگ به دستگیری و ادامه بازداشتمان منجر شد.»

سارا شورد همچنین گفت که پزشکان عمانی، به وی اطمینان داده‌اند که در سلامت به سر می‌برد. مادر سارا شورد پیش از این ابراز نگرانی کرده بود که ممکن است دخترش در معرض ابتلا به سرطان پستان باشد.
XS
SM
MD
LG