لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

آمریکا: فشار بر ایران همچنان ادامه خواهد یافت


استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا
استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا
وزیر انرژی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد واشینگتن تا زمانی که تهران به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده و به شفاف سازی در مورد برنامه هسته‌ای خود نپردازد، همچنان ایران را تحت فشار قرار خواهد داد.

استیون چو، وزیر انرژی ایالات متحده، روز دوشنبه، ۲۹ شهریور، در نشست عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اظهار داشت جامعه بین‌المللی به این اجماع رسیده است که ایران باید در مورد مسئله اتمی خود پاسخگو باشد.

این اظهارات در حالی عنوان شده است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى، درتازه‌ترین گزارش خود در باره برنامه هسته‌اى ایران، از احتمال فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه با مشارکت نهادهای نظامی در ایران در گذشته و حال ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد به دلیل عدم همکارى کامل ایران امکان تایید کاربرد صلح‌آمیز مواد هسته‌اى در ایران براى آژانس وجود ندارد.

وزیر انرژی ایالات متحده در این زمینه گفت: «ایران باید آن‌کاری را که تا کنون موفق به انجام آن نشده است، انجام دهد؛ به تعهدات خود عمل کرده و جهان را نسبت به ماهیت صلح‌آمیز تمایلات هسته‌ایش متقاعد کند».

خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌ها ‌ ایران را تحت فشار قرار داده است

همزمان با اظهارات وزیر انرژی ایالات متحده در وین، استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، نیز در واشینگن اعلام کرد گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها، ایران را تحت فشار قرار داده است.

استوارت لوی، که در سال‌های اخیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را هماهنگ کرده است روز دوشنبه، ۲۹ شهریورماه گفت که اقدام‌های مالی که در قالب تحریم‌ علیه ایران به کار رفته است، محدودیت‌ها و هزینه‌های سنگینی برای جمهوری اسلامی به همراه داشته است.
استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه‌داری آمریکا


وی گفت که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر نگرانی ایران از تأثیر تحریم‌ها، به ویژه بر روی سیستم بانکی و چشم انداز رشد اقتصادی کشور، دریافت کرده‌اند.

آقای لوی افزود: «ما معتقدیم که سرعت، شدت و گستره اقدام های جدید، حاکمیت ایران را غافلگیر کرده است و (آنها) قضاوت اشتباهی از قدرت اراده جامعه بین‌الملل داشته‌اند».

معاون امور خزانه داری آمریکا همچنین با اشاره به اینکه ایران پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها نیز در حوزه سرمایه‌گذاری از وضع مطلوبی برخوردار نبود، تاکید کرد اکنون و با اقدام های جدید و عدم تمایل موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی به قبول پروژه‌های کاری در ایران، حوزه سرمایه‌گذاری ایران وضعیتی بدتر از گذشته پیدا کرده است.

به گفته استوارت لوی در حال حاضر کشورهای بسیاری در سراسر جهان خواستار آن هستند که علیه جمهوری اسلامی به اقدام شدیدی دست بزنند و ابزارهای موثر آن را نیز در اختیار دارند.

پیشتر نیز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با ستايش از تحريم هاى اقتصادى بين المللى عليه ايران گفت كه اين تحريم ها «گزنده» بوده است.

وی به شبکه تلویزیونی ای بی سی گفته بود: «اطلاعاتى كه به دست آورده‌ايم حاكى از آن است كه رژيم ايران كاملا نگران تاثير تحريم‌ها بر سيستم بانكى، و بر رشد اقتصادى آن است چرا كه آنها هم اكنون در يك وضعيت دشوار اقتصادى به سر مى‌برند و اين تحريم‌ها هزينه‌هاى زيادى را بر آنان تحميل مى‌كند.»

جمهوری اسلامی ایران که از سوی غرب به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای در قالب فعالیت‌های اتمی خود متهم است تا کنون با چهار دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است.

علاوه بر ایالات متحده، کشورهای دیگری نظیر کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و همچنین اتحادیه اروپا نیز پس از تصویب قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن، تحریم‌‌های یکجانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند.

تحریم‌کنندگان سعی دارند با تحت فشار قرار دادن ایران، مقام‌های تهران را به دست کشیدن از فعالیت‌های اتمی خود، که به باور آنها ماهیت نظامی دارد، وادارند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که تحریم‌ها هیچ اثری نداشته است. محمود احمدی نژاد، رئس جمهور اسلامی ایران، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در نیویورک گفته است «آينده از آن ايران است و تحريم ها در اراده ملت ايران تاثيری ندارد.»

وی در عین حال از آمادگی ایران برای گفت و گو با نمایندگان کشورهای عضو پنج به علاوه یک در باره برنامه هسته ای خود خبر داده و گفته است: «ملت ايران هميشه آماده گفت‌وگو بوده است و هرگاه جلسه‌اي هماهنگ شد ايران از حضور در اين جلسه ابايی ندارد.»
XS
SM
MD
LG