لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

مخالفان چاوز پس از ۱۰ سال بر سر کرسی‌های پارلمان ونزوئلا رقابت می‌کنند


هواداران هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در کارزار انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی یک‌شنبه
هواداران هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در کارزار انتخاباتی برای انتخابات پارلمانی یک‌شنبه
برای نخستین بار در یک دهه گذشته مخالفان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، بر سر کسب بیش از ۱۶۰ کرسی پارلمان این کشور با هواداران چاوز رقابت می‌کنند.

رأی‌دهندگان ونزوئلایی قرار است در انتخابات روز یک‌شنبه در مورد ۱۶۵ کرسی از ۱۶۷ کرسی پارلمان ونزوئلا تصمیم بگیرند و هوگو چاوز، رئیس جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا از مردم این کشور خواسته تا همگی در این انتخابات شرکت کنند.

هوگو چاوز که حزب هوادارش «پی.اس.یو.وی» (حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا) از حدود ۱۲ سال پیش قدرت این کشور را در دست دارد یک ساعت پیش از گشایش مراکز رأی‌گیری در تلویزیون دولتی خطاب به مردم گفت که «آینده ونزوئلا به این انتخابات بستگی دارد.»

اپوزیسیون ونزوئلا از سال ۲۰۰۵، انتخابات را به خاطر نگرانی از «تقلب» تحریم کرده‌بود و به این خاطر «پی‌اس‌یووی» طی این مدت به حزب بی‌رقیب در عرصه پارلمانی این کشور تبدیل شده بود.

بنا بر نظرسنجی‌ها، در میان ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار فرد واجد شرایط رأی دادن در این کشور، شمار زیادی رأی‌دهنده نامطمئن وجود دارد که نتیجه نهایی این انتخابات بستگی زیادی به تصمیم آخر این گروه دارد. رهبران اپوزیسیون از جمله «دلسا سولورزانو» از رأی‌دهندگان خواسته‌اند تا در راستای تحقق یک «ونزوئلای متکثر» رأی بدهند.
هوگو چاوز که نسبت به کاهش محبوبیت خود احساس خطر می‌کند نقشه حوزه‌های انتخاباتی را به گونه‌ای تغییر داده که روستاها، یعنی جایی که محبوبیت رئیس جمهور در آن‌ها بیشتر است، وزنه بیشتری در انتخابات داشته‌باشند.

بنا بر نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر، احزاب اپوزیسیون ممکن است موفق به بدست آوردن ۳۰ درصد از کرسی‌های پارلمان شوند. جناح اپوزیسیون هوگو چاوز امید دارد تا با به دست آوردن دست کم ۵۷ کرسی، بتواند حزب آقای چاوز را از اکثریت بیندازد و قدرت تصویب قوانین مهم را از جناح چاوز بگیرد.

گروه‌های اپوزیسیون که پیش از این با اختلافات زیادی در میان خود روبه‌رو بودند هم‌اینک توانسته‌اند ائتلافی متشکل از ۱۶ حزب به نام «ائتلاف همبستگی دموکراتیک» تشکیل بدهند.

در پی غیبت طولانی مخالفان در پارلمان، هوگو چاوز توانست طی پنج سال گذشته، انقلاب سوسیالیستی خود را که بر پایه الگوی کوبا بنا شده با سرعت بیشتری به اجرا بگذارد.

هرچند هوگو چاوز هنوز در میان بخشی از مردم فقیر این کشور از محبوبیت برخوردار است اما از میزان محبوبیت او در سال‌های اخیر کاسته شده‌است.

ونزوئلا با یکی از بالاترین آمار قتل‌ها در میان کشورهای آمریکای لاتین از ناامن‌ترین کشورهای آن منطقه به‌شمار می‌آید و اقتصاد این کشور نیز پس از یک دوره رکود، به تازگی نشانه‌هایی از بهبود از خود نشان می‌دهد.

از سوی دیگر این کشور همواره با مشکل تأمین برق و آب آشامیدنی مواجه است و اقتصاد ونزوئلا در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی از شاخص‌های خوبی برخوردار نیست.

هوگو چاوز که نسبت به این کاهش محبوبیت احساس خطر می‌کند نقشه حوزه‌های انتخاباتی را به گونه‌ای تغییر داده که روستاها، یعنی جایی که محبوبیت رئیس جمهور در آن‌ها بیشتر است، وزنه بیشتری در انتخابات داشته‌باشند.

هرچند که موضوع انتخابات، برگزیدن نمایندگان پارلمان ونزوئلا است اما حزب هوگو چاوز در هفته‌های اخیر اعلام کرده که نتیجه این انتخابات می‌تواند موقعیت رئیس جمهور را به خطر بیندازد.
XS
SM
MD
LG