لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

هجوم نیروهای امنیتی به منزل خانواده باکری


 فاطمه امیرانی همسر حمید باکری و احسان باکری فرزند وی
فاطمه امیرانی همسر حمید باکری و احسان باکری فرزند وی
برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز یکشنبه، هنگامی که جمعی از خانواد‌ه‌های زندانیان سیاسی به دیدن خانواده باکری رفته بودند، ماموران امنیتی وارد خانه این خانواده شده و از میهمانان بازجویی کرده‌اند.

برپایه گزارش سایت کلمه بازدیدکنندگان به منظور دلجویی به منزل خانواده باکری رفته بودند؛ خانواده باکری و همت، روز چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و احسان باکری، فرزند حمید باکری، نیز به مدت چند ساعت بازداشت شده بود.

در همین زمینه یک منبع آگاه با تایید خبر ورود ماموران امنیتی به منزل باکری، گفت این ماموران از سوی افراد داخل خانه بیرون شده‌اند.

این منبع آگاه همچنین افزود میهمان برای جلسه قرآن به منزل باکری آمده بودند؛ وی همچنین گفت هیچ کسی به دست این ماموران دستگیر نشده است.

آسیه امینی، فرزند حمید باکری، پس از هجوم نیروهای امنیتی به منزلشان به سایت کلمه گفت: «۲۷ سال نیامدند در خانه ما بگویند حالمان چطور است حالا اینگونه آمدند. اصلا راه منزل ما را بلد نبودند. حالا بعد از این همه سال مزد سختی‌هایی که مادرم کشید و بی پدر ماندن ما را خوب می‌دهند. برای من جای سئوال است که چرا این رفتار با ما می‌شود».

پیشتر نیز در روز ۳۱ شهریور، سالروز حمله عراق به ایران، هنگامی که خانواده‌های همت و باکری، قصد دیدار به مهدی کروبی را داشتند، هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

در همین روز نیروهای امنیتی، از دیدار این دو خانواده با میرحسین موسوی نیز جلوگیری کرده بودند.

در واکنش به اعمال فشار و ضرب و شتم خانواده باکری و همت، محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، به شدت این اقدام را محکوم کرد.

محمد خاتمی روز یکشنبه گفت: «تعجب می کنم چرا وقتی خانواده‌های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می‌گیرند سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده‌اند فریاد نمی‌زنند. آنان که واقعاً از این رفتارها بیزارند این انتظار را از آنان داریم که برای دفاع از واقعیت سپاه و بسیج آشکارا موضع بگیرند، البته آرام و محترمانه، و نگذارند نهادهای انقلابی لطمه ببینند».

پیش از این زهرا رهنورد نیز ضرب و شتم خانوده باکری و همت و نیز دستگیری احسان باکری را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود.

خانواده‌های همت، باکری و زین‌الدین در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ با صدور بیانیه‌ای از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند.

پس از انتخابات نیز، به ویژه خانوادهای همت و باکری، از برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات به شدت انتقاد کرده بودند.

به تازگی، فاطمه امیرانی، همسر حمید باکری، در نامه‌ای سرگشاده، به سرلشکر، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، وی را صریحا به «خیانت» به آرمان‌های انقلاب بهمن ۵۷ متهم کرد.

فاطمه امیرانی در این نامه ضمن یادآوری ‌دوره‌ای که حمید باکری و محمدعلی جعفری در جنگ هم‌رزم بودند، به ایام پس از انتخابات پرداخته و از فرمانده سپاه پاسداران می‌پرسد که چگونه نیروهای تحت امر وی با معترضان آنگونه برخورد کردند.

فاطمه امیرانی خطاب به سرلشکر محمد علی جعفری نوشت: «نمی‌دانید بودن در میان خانواده‌های آسیب دیده از جریانات بعد از انتخابات و شنیدن آنچه که بر آنان گذشته، چقدر سخت و طاقت‌فرسا بوده و هست. من در هر مجلسی با آنها برخورد می کنم نمی توانم از خجالت سرم را بالا بگیرم...نمی‌دانم خطوط قرمز شما کجاست؟ ولی برای شهدا و خانواده شان خط قرمز آنجایی است که ظلمی بر انسانی بیگناه روا داشته و یا خونی به ناحق ریخته شود. بدانید من به تبعیت از راه و منش حمید در کنار مظلوم و مقابل ظالم می‌ایستم.»

در همین حال در دیدار شماری از هواداران جنش سبز با آیت الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید نیز حمله به خانواده‌های باکری و همت را محکوم کرد.

در این دیدار که دختر حمید باکری نیز حضور داشت، آیت‌الله بیات زنجانی گفت: «‌به این موضوع باید توجه کرد که این حادثه زشت، از همان زمانی که به وقوع پیوست، پس از دقایقی همگان از آن مطلع شده و آن را محکوم کردند؛ امروز دیگر نمی‌توان جلوی گوش‌ها را گرفت؛ نمی‌توان جلوی چشم ها را گرفت. مردم خیلی خوب می شنوند و می بینند و حق را از غیر حق تمیز می دهند».
XS
SM
MD
LG