لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

رییس کل بانک مرکزی از عرضه بدون محدودیت سکه و ارز در بازار خبر داد


قيمت دلار آمريکا روز چهارشنبه دربازار تهران با ۱۰۰ تومان افزايش از ۱۲۲۰ تومان گذشت و رکورد جديدی را به ثبت رساند، و در همين حال بانک مرکزی می گويد دربازار مداخله کرده و برای کاهش قيمت ها، ارز مورد نياز را عرضه می کند.

محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی، در واکنش به خبر افزايش بهای دلار در بازار ايران گفته است: از روز چهارشنبه آغاز عرضه بدون محدوديت ارز و سکه طلا به بازار آغاز می شود و اين کار تا بازگشت قيمت ها به روند عادی ادامه خواهد داشت.

محمود بهمنی گفته است:« بانک مرکزی به همکاران خود در اين بخش ها اعلام کرده است که هر ميزان نياز صرافی ها به ارز از هر نوع را پاسخگو باشند و ارز در اختيار آنها قرار دهند تا آنها هم به مردمی که نياز دارند، ارائه کنند».

در حالی که ارزش دلار در بازار جهانی ارز با وضعيتی ضعيف روبه رو است، روز چهارشنبه بازار تهران بارديگر شاهد افزايش لحظه به لحظه بهای ارزهای خارجی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دلار آمريکا در صرافيهای واقع در ميدان فردوسی تهران چهارشنبه ۱۲۲۰ تومان فروخته شده است. اين در حالی است که که بانک مرکزی قيمت بانکی اين نوع ارز را ۱۰۲۰ تومان اعلام می‌کند.

خبرگزاری کار ايران، ايلنا، نيز گزارش داده است هر دلارآمريکا تا ظهر چهارشنبه در بازار تهران به قيمت ۱۲۴۰ تومان فروخته شده است.

طبق اين گزارش، روز چهار شنبه در بازار تهران هر پوند انگليس نيز با۲۳۰ تومان افزايش به مبلغ ۲۰۰۰تومان فروخته شده است و قيمت يورو در صرافی‌های فردوسی ۱۵۲۰ برای خريد و ۱۶۲۰ برای فروش اعلام شده است.

براساس گزارش خبرگزاری های ايران ، روز دوشنبه قيمت دلار از ۱۱۱۰ تومان ، يورو ۱۴۷۰ تومان، پوند ۱۷۳۰ تومان، فرانک سوئيس ۱۰۶۰ تومان و دلار کانادا ۱۰۳۵ فروخته و مبادله شد.

افزايش بهای ارزهای خارجی در بازار تهران را به عوامل متعددی نسبت می دهند، اما برخی از کارشناسان اقتصادی بر اين باورند که تحريم بین المللی سيستم بانکی ایران از دلايل افزايش بهای ارزهای خارجی است.

اين در حالی است که رييس کل بانک مرکزی ايران درباره افزايش بهای سکه و ارز در بازار ايران گفته است:« بخشی از افزايش قيمت ها در اين بازارها ناشی از افزايش قيمت ها در بازارهای جهانی است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، رييس کل بانک مرکزی ايران در پاسخ به اين پرسش که «آيا جلوگيری از افزايش قيمت های ارز برای جبران کسری بودجه است؟» گفت: «چنين موضوعی صحت ندارد ؛ گرچه اگر قيمت ارز افزايش يابد به نفع دولت است اما در همين حال، از افزايش کاذب قيمت ها جلوگيری می کند.»
XS
SM
MD
LG