لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

سفر احمدی نژاد به لبنان؛ «نگرانی ملی گرایان لبنانی و سفر بشار اسد به تهران»


محمود احمدی نژاد و میشل سليمان، رييس جمهوری لبنان در تهران
محمود احمدی نژاد و میشل سليمان، رييس جمهوری لبنان در تهران
در آستانه نخستين سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، نه تنها ملی گرايان لبنان به رهبری سعد حريری، نخست وزيراين کشور در بيانيه بی سابقه ای از آمدن رييس جمهوری ايران به لبنان در موقعيت حساس کنونی برای لبنان ابراز نگرانی کرده اند بلکه رسانه های جهان عرب نيز می گويند که مهم ترين هدف های سفر شنبه بشاراسد به تهران، بازداشتن احمدی نژاد از سفر به لبنان يا متقاعد کردن او به خودداری از رفتارهای جنجالی درجريان اين سفر، برای جلوگيری از به خطر افتادن ثبات لبنان است.

ازمدتی قبل اعلام شده که محمود احمدی نژاد می خواهد سفر رسمی خود به لبنان را در پاسخ به سفر پاييز گذشته ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان که به تهران رفته بود، عملی کند.

اما سفر احمدی نژاد در ماههای اخير بارها به تعويق افتاد. حال رسانه های لبنانی از تاريخ سيزدهم اکتبر، بيست و يکم مهر ماه برای آغاز آن خبر می دهند.

اين رسانه ها می گويند که ديدار احمدی نژاد از لبنان، سفری دو روزه خواهد بود که در کنار ملاقات با همتای لبنانی خود، ميشل سليمان با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله نيز ديدار خواهد کرد.

رسانه های لبنانی و عربی تاکيد دارند که مهم ترين پيشنهاد احمدی نژاد در سفر پيش رو به لبنان، ارائه کمک های تسليحاتی به ارتش لبنان است.

ايران در سفر پاييز گذشته ميشل سليمان به تهران برای نخستين بار آمادگی خود را برای مجهز کردن ارتش لبنان به تسليحات بويژه پدافند ضد هوايی، آشکارا مطرح کرد که مورد حمايت حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله نيز قرار گرفت اما در آن مقطع، ملی گرايان لبنان با آن مخالفت کردند.

در موقعيت کنونی وضعيت ارتش لبنان تغيير کرده است؛ کنگره آمريکا چند هفته پيش ارائه کمک های نظامی به ارتش لبنان را به اين امر مشروط کرد که اين ارتش تحت نفوذ حزب الله نباشد و از سلاحهايی که دريافت می کند، برای مقابله با اسرائيل استفاده نکند.

حمله چند هفته پيش يک گروه از نيروهای ارتش لبنان به نيروهای ارتش اسرائيل در يک حادثه وخيم مرزی، مزيد بر علت شد و کنگره آمريکا را در ادامه دادن کمک های مالی و تسليحاتی بلاعوض به ارتش لبنان دچار ترديد جدی کرد.

ارتش لبنان دربررسی های خود اعلام کرد که آن گروه از نيروهايش «بطور خودسرانه» به اين زد و خورد مرزی اقدام کرده بودند درحالی که چنين حادثه ای از پتانسيل ايجاد يک نبرد جدی ميان اسرائيل با لبنان برخوردار بود.

با وجود مخالفت کنگره، وزيرخارجه آمريکا اخيرا گفت که دولت باراک اوباما مايل به تداوم کمک های تسليحاتی به ارتش لبنان است.

غرب ترجيح می دهد که ارتش لبنان به آمريکا و فرانسه وابسته باشد تا به جمهوری اسلامی ايران.

بيانيه ائتلاف «چهارده مارس» (يا «۱۴ آذار») در زمينه نگرانی از عواقب آمدن احمدی نژاد به لبنان، که خبرگزاری رويترز نيز آنرا منتشر کرد، تاکيد دارد که محمود احمدی نژاد يک مهره ضد صلح است و ايران همواره از لبنان به عنوان پايگاهی در مديترانه برای پيشبرد هدف های خاص خود سواستفاده کرده است.

ملی گرايان لبنانی به رهبری سعد حريری در بيانيه خود نوشته اند که نظر به وضعيت حساس کنونی و هدف های روشن ايران و پيشينه اقدامات تهران در قبال لبنان، ملی گرايان لبنان سفر احمدی نژاد را با نگرانی زياد دنبال می کنند.

مسوول فراکسيون «۱۴ مارس» در مجلس لبنان گفت رفتن احمدی نژاد به جنوب لبنان يک فتنه انگيزی است و اين شائبه را بوجود می آورد که جنوب لبنان زيرکنترل ايران است نه دولت بيروت.

گفتنی است که در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی هنگامی که او به لبنان رفت، از وی به عنوان «داماد لبنان» استقبال گرمی به عمل آمد و صدها هزار لبنانی به استقبال او رفته بودند.

دلبستگی لبنانی ها به محمد خاتمی بويژه به خاطر پيوند وی با خواهرزاده امام موسی صدر است.

احمدی نژاد درحالی می خواهد به لبنان برود که حزب الله نيز از نزديکی زياد به حاکميت ايران در يک سال و نيم اخيری که سرکوبگری های ايران عليه اصلاح طلبان و معترضين به نتيجه انتخابات رياست جمهوری موجب شگفتی زياد لبنانی ها و هواداران حزب الله نيز شده است، خودداری کرده است.

بسياری از چهره های جناح اصلاح طلب ايران از پيوندهای ديرينه ای با رهبران حزب الله برخوردار بودند. اما حاکميت ايران در يک سال اخير حتی نهادهای ايرانی حمايت از حزب الله و حماس را از دست علی اکبر محتشمی پور، چهره جناح اصلاح طلب بيرون آورد.

بيانيه ملی گرايان لبنانی در زمينه نگرانی از آمدن احمدی نژاد به لبنان درحالی منتشر شده که هيات های جمهوری اسلامی در روزهای اخير به تدارکات برای سفر احمدی نژاد ادامه داده اند.

در اين راستا، هياتی به رياست يک مشاور احمدی نژاد، حميد رضا اميری نيا، با رفتن به بيروت در روزهای اين هفته با مسوولان مختلف لبنانی، از جمله با وزيرگردشگری لبنان ديدار کرد.

همزمان، غضنفر رکن آبادی، سفير ايران در لبنان اين هفته در ديدار با الياس المر، وزير دفاع لبنان، دعوتنامه سفر رسمی به ايران را که از سوی احمد وحيدی، وزير دفاع ايران ارسال شده بود، بدست آقای المر داد.

نمايندگان ايران، بويژه آقای رکن آبادی، سفيری که تنها در هفته های اخير کار خود را در لبنان آغاز کرد، به تازگی با شخصيت های همه جناحهای لبنانی ديدار کرده و آنها را به ايران دعوت کرده اند.

وليد جنبلاط، يکی از شخصيت های ملی گرای صريح اللهجه لبنانی که سال ها از دشمنان سرسخت جمهوری اسلامی ايران بود و اخيرا ديدگاههای خود را تغيير داد و انتقاد از سوريه وايران را متوقف کرد نيز به ايران دعوت شده است.

همزمان سوريه تاييد می کند که بشاراسد، رييس جمهوری اين کشور درآينده بسيارنزديک از ايران ديدار می کند. رسانه های سوری احتمال زياد داده اند که اين سفر چند ساعته، روز شنبه انجام شود و بشار اسد در کنار ديدار با همتای ايرانی خود با آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران نيز ملاقات کند.

رسانه های جهان عرب مدعی هستند که بشاراسد نيز از سفر پيش روی احمدی نژاد به لبنان چندان آسوده خاطر نيست و حتی در ديدار دو هفته پيش از احمدی نژاد پرسيد با چه هدفی می خواهيد به لبنان برويد.

روزنامه کويتی الانبا چهارشنبه نوشته بود که بشاراسد در ديدار اخير، به هنگام توقف کوتاه هواپيمای احمدی نژاد درفرودگاه دمشق بر سر راه پروازش به نيويورک، تلاش کرد که احمدی نژاد را از سفر به لبنان بازدارد.

دیدار از بوستان ایران

رسانه های عربی در روزهای اخير مدعی شده اند که يکی از برنامه های سفر احمدی نژاد در لبنان، رفتن به جنوب لبنان و سنگ پرانی به سوی خاک اسرائيل در دروازه «فاطمه» است.

ايران درمنطقه مرزی لبنان با اسرائيل يک پارک عظيم ساخته که نام آن را «بوستان ايران» نهاده است. اين پارک خيابان هايی دارد که به نام استان های ايران: اردبيل، اصفهان و غيره نامگذاری شده است.

مقامات ايرانی همواره از اين پارک ديدار کرده و با دوربين خاک اسرائيل را نگاه کرده اند. درسفر اخير علی اکبر ولايتی، مشاوربين المللی آيت الله خامنه ای به اين منطقه، رسانه های ايران نوشتند: با اين پارک، ايران با اسرائيل هم مرز شده است.

احمدی نژاد درآخرين ملاقات با حسن نصرالله گفت «اگرجنگ ديگری رخ دهد بايد اين بار کاررژيم صهيونيستی را يک سره کرد».

بنيامين نتانياهو، نخست وزيراسرائيل و اهود باراک، وزيردفاع اين کشور گفته اند که جنوب لبنان، «منطقه آزاد زيرحاکميت ايران حزب الله و ايران است» و اگر اين بارنبردی با اسرائيل رخ دهد، اسرائيل درواکنش نظامی خود ديگر ملاحظاتی نخواهد کرد و همه لبنان را خواهد کوبيد.

بشار اسد دو ماه پيش دست در دست ملک عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود، در سفری بی سابقه به لبنان رفت؛ سفری که به همکاری سوريه و عربستان برای جلوگيری از افتادن لبنان به دامان يک بحران جدی تا حد يک جنگ و کمک به ثبات لبنان تعبير شد.

اما در آستانه سفراحمدی نژاد، حزب الله لبنان نيز در حالی که در ماههای اخير بخشی از دولت لبنان بوده، اختلافات خود را با دولت سعد حريری شدت بخشيده است.

حزب الله چهارشنبه رسما اعلام کرد که اجازه نخواهد داد که لايحه بودجه دولت لبنان برای سال ۲۰۱۱ تصويب شود زيرا در اين لايحه برای ادامه تحقيقات از سوی کميته حقيقت ياب وابسته به دادگاه جنايی بين المللی که پرونده قتل رفيق الحريری را بررسی می کند، بودجه دولتی در نظرگرفته شده است.

رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان و پدر سعد حريری، نخست وزيرکنونی، پنج سال پيش در انفجار تروريستی در بيروت همراه با شمارديگری از همراهانش کشته شد.

حزب الله تاييد می کند که کميته حقيقت ياب می خواهد که حزب الله را به عنوان عامل قتل حريری معرفی کند.

حزب الله هشدار داده است که درآن صورت، وضعيت سياسی لبنان وخيم خواهد شد.

ناظران بسياری در لبنان و منطقه بارها در هفته های اخير از احتمال وقوع جنگ داخلی جدی و يا تلاشی از سوی حزب الله در حمله به اسرائيل برای رهانيدن خود از عواقب متهم شدن رسمی به قتل حريری سخن می گويند.

حزب الله اين هفته دوباره از سعد حريری خواست که دادگاه جنايی بين المللی را وادار کند که نتيجه کار خود را باطل کند.

حزب الله پنجشنبه از نخست وزير لبنان خواست «با مراجعه به کشورهای مسيحی حامی خود» از آنها نيز بخواهد که دادگاه جنايی بين المللی را برای جلوگيری از انتشار نتيجه تحقيقات يا متهم کردن حزب الله زير فشار بگذارد.

سوريه نيز هرچند از خلاص شدن خود ازاتهامات در قتل حريری خشنود است اما نسبت به متهم شدن حزب الله و عواقب چنين امری همچنان ابراز نگرانی می کند.

همزمان اين هفته، حملات سياسی حزب الله عليه حکومت های ميانه روی مصر و اردن نيز شدت گرفت.
XS
SM
MD
LG