لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

دادگاه تجدیدنظر: کارمند سفارت بریتانیا جاسوس نیست


حسین رسام، کارمند سابق سفارت بریتانیا، در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی
حسین رسام، کارمند سابق سفارت بریتانیا، در دادگاه موسوم به دادگاه کودتای مخملی
حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، که پس از انتخابات سال گذشته به جاسوسی برای دولت بریتانیا متهم شده بود از این اتهام مبرا و حکم او از چهار سال حبس تعزیری به تنها یک سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وکیل آقای رسام می‌گوید که این کارمند سابق سفارت بریتانیا در تهران به دلیل این که سابقه کیفری و پست مدیریتی نداشته تنها به جرم «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

با این حال به حکم دادگاه تجدیدنظر حسین رسام تا پنج سال حق کار کردن برای هیچ یک از سفارتخانه‌های خارجی را ندارد.

حسین رسام، تحلیل‌گر سیاسی سفارت بریتانیا در تهران، به همراه هشت نفر دیگر از کارمندان ایرانی این سفارت در روزهای پس از انتخابات به اتهام دخالت در امور داخلی ایران دستگیر شد.

در حالی که هشت کارمند سفارت بریتانیا پس از چند روز آزاد شدند، آقای رسام در دادگاه «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد و علیه خود و دولت بریتانیا اعتراف کرد.

به دنبال این اعترافات و به‌رغم اعتراض فراوان مقامات دولت بریتانیا، آقای رسام به حکم دادگاه بدوی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد، مجازاتی که به گفته وکیل او در روز یک‌شنبه لغو شده است.

در آبان‌ماه سال گذشته دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه وقت بریتانیا، حکم صادر شده توسط دادگاه برای کارمند سفارت بریتانیا در تهران را «کاملا غیرعادلانه» و حمله‌ای به «کل جامعه دیپلماتیک» در ایران دانسته و از مقام‌های ایرانی خواسته بود که این حکم را لغو کنند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام نکرده‌اند که مبرا شدن آقای رسام از اتهام جاسوسی پاسخی است به خواسته دیوید میلی‌بند، اما در دولت محمود احمدی‌نژاد بارها اتفاق افتاده که خارجی‌ها یا افراد دارای تابعیت دوگانه ابتدا به جاسوسی متهم شده و سپس از این اتهام مبرا شناخته شده‌اند.

آخرین نمونه این افراد سارا شورد، جوان آمریکایی محبوس در اوین، بود که ماه گذشته پس از نزدیک به ۱۴ ماه حبس و وارد شدن اتهام جاسوسی برای آمریکا به او از زندان آزاد و از ایران خارج شد.

آزادی یا رفع اتهام از افراد مرتبط با دولت‌های خارجی در ایران که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته زندانی شدند در حالی است که عده زیادی از اصلاح‌طلبان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و دانشجویان ایرانی هم‌چنان در زندان‌های ایران به سر می‌برند، در حالی که حتی خانواده‌های بعضی از آنها قادر به ملاقات با آنها نیستند.

مبرا شدن حسین رسام از اتهام جاسوسی در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری دولت بریتانیا را «خبیث» خوانده و این کشور را به ایجاد آشوب در ایران متهم کرده بود.
XS
SM
MD
LG