لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

برگزاری انتخابات برای برقراری دموکراسی پارلمانی در قرقیزستان


رزا اتونبایوا، رئیس جمهوری قرقیزستان به هنگام رأی دادن
رزا اتونبایوا، رئیس جمهوری قرقیزستان به هنگام رأی دادن
رأی‌گیری برای تشکیل «نخستین پارلمان با قدرت واقعی» در کشور قرقیزستان، روز یکشنبه برگزار شد. هدف از این رأی‌گیری برپایی نخستین دموکراسی پارلمانی در محدوده آسیای میانه است؛ منطقه‌ای که پس از فروپاشی شوروی تنها توسط رؤسای جمهوری با اختیار زیاد اداره شده است.

سیاستمداران قرقیز امیدوارند از طریق این انتخابات، به درگیری‌های یک‌ساله سیاسی در این کشور که صدها کشته بر جای گذاشته پایان دهند.

دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج میلیون نفری قرقیزستان واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات هستند.

رزا اتونبایوا، رئیس جمهوری قرقیزستان که در پی انقلاب خونین ماه آوریل بر سر کار آمده هشدارهای روسیه در مورد اینکه این انتخابات ممکن است باعث آغاز دوباره خشونت‌ها شود را رد کرد.

از سوی دیگر بنا بر گزارش‌ها، ایالات متحده از تغییر نظام قرقیزستان به سوی دموکراسی پارلمانی استقبال کرده است.

رزا اتونبایوا به هنگام حضور در پای صندوق رأی، با تاریخی نامیدن این رأی‌گیری از اقلیت ازبک خواست تا در این انتخابات شرکت کنند و به خبرنگاران گفت که «فکر می‌کنم این انتخابات به حالتی عادی و بدون افراط‌گری برگزار شود زیرا تدارکات زیادی برای برگزاری آن ترتیب داده شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، بیش از دو هزار مأمور انتظامی و نیروی مسلح مسئولیت برقراری امنیت در جریان انتخابات پارلمانی قرقیزستان را بر عهده دارند.

نامزدهای ۲۰ حزب در این انتخابات بر سر ۱۲۰ کرسی پارلمان قرقیزستان، ‌موسوم به «ژوگورکو کِنِش» با هم رقابت دارند. انتظار می‌رود شش حزب بتوانند در این انتخابات از حد نصاب پنج درصد که برای دست یافتن به کرسی‌هایی در پارلمان لازم است بگذرند که در این صورت دست‌یابی به توازن سیاسی در پارلمان آینده این کشور امری پیچیده خواهد بود.

دولت جدید قزقیزستان، پس از انقلاب خشونت‌بار ماه آوریل که باعث سرنگونی قورمان‌بیک باقی‌یف، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و همچنین بروز درگیری‌های قومی میان قرقیزها و اقلیت ازبک در ماه ژوئن شد، با انجام یک همه‌پرسی در ۲۷ ژوئن سال جاری، قانون اساسی جدیدی را برای این کشور به تصویب رساند. این همه‌پرسی از حمایت سازمان ملل، ایالات متحده و روسیه نیز برخوردار بود.

قانون اساسی جدید با دادن اختیارات بیشتر به پارلمان قرقیزستان، قرار است این کشور را به نخستین کشور دموکراتیک آسیای میانه با نظامی پارلمانی تبدیل کند.

پارلمان جدید اختیار خواهد داشت تا نخست‌وزیر این کشور را منصوب کند و بر پایه نظام جدید، قدرت نخست‌وزیر در قرقیزستان نسبت به رئیس جمهور بیشتر خواهد بود.

قرقیزستان که از موقعیت جغرافیایی راهبردی برخوردار است، تنها کشوری است که هم از پایگاه‌های نظامی روسی و هم از پایگاه‌های نظامی آمریکایی میزبانی می‌کند.
XS
SM
MD
LG