لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

ليبرمن: اروپایی‌ها به جای روند صلح،‌ مشکلات خودشان را حل کنند


آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه راستگرای اسرائيل
آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه راستگرای اسرائيل
آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه راستگرای اسرائيل به اروپا توصيه کرده است که «پيش از تحميل فرمول سازشی به اسرائيل، معضلات اروپا را حل کنند و هنگامی که موفق شدند، آنگاه برای اسرائيل هم نسخه‌پيچی کنند.»

وزیر خارجه اسرائیل همچنین خطاب به اروپایی‌ها گفت: «در سال ۱۹۳۸ چکسلواکی را قربانی کرديد، اين بلا را در سال ۲۰۱۰ سر اسرائيل تکرار نکنيد».

آويگدور ليبرمن اين سخنان را شامگاه يکشنبه در ضيافت شامی در وزارت خارجه اسرائيل برای برنار کوشنر و ميگل انخل موراتينوس، همتايان فرانسوی و اسپانيايی خود بيان کرده است.

وزيرخارجه اسرائيل افزوده است که «جامعه بين‌المللی می‌کوشد تا شکست‌های خود در افغانستان، سودان و کره شمالی را با تحميل توافق صلح به اسرائيل در يک سال آينده جبران کند.»

‌آویگدور ليبرمن به اتحاديه اروپا توصيه کرده است که «ابتدا با اتحاديه عرب در باره آنچه که قرار است در سال ۲۰۱۲ در عراق رخ دهد، گفت وگو کنيد.»

او همچنين گفته است که «فشار بيشتر بر اسرائيل نتيجه‌ای مانند انفجار سال ۲۰۰۰ (آغاز انتفاضه الاقصی) خواهد داشت.»

آقای ليبرمن اين را هم گفته است که «انتظار نداريم که اتحاديه اروپا همه معضلات جهانی را حل کند اما حل معضلاتی در اروپا مانند پايان دادن به بحران کوزوو يا نزاع قبرس از سوی اتحاديه اروپا انتظار زيادی نيست.»

وزيرخارجه اسرائيل گفته است که در سال ۱۹۳۸ برای آشتی دادن هيتلر که حرص و آز تسلط بر اروپا را داشت، «اروپا به جای حمايت از چکسلواکی، آن کشور را قربانی کرد و حتی چيزی هم در برابر آن بدست نيآورد.»

آویگدور ليبرمن افزود: «اسرائيل چکسلواکی دوم نخواهد شد و بر منافع حياتی خود پافشاری خواهد کرد.»

سخنان آقای ليبرمن تنها شکايتی نيست که مقامات اسرائيلی از وزيران خارجه اروپايی در سفر آنها به اسرائيل مطرح کرده‌اند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نيز يکشنبه در جريان ديدار با وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا در بيت‌المقدس از ابراز آمادگی اروپا برای احتمال شناسايی استقلال کشور فلسطين در شورای امنيت ابراز ناخشنودی کرد.

برنارکوشنر در مصاحبه با روزنامه فلسطينی الايام گفته بود که درصورت ارائه درخواست فلسطينی‌ها يا اتحاديه عرب به شورای امنيت برای شناسايی استقلال کشور فلسطين، اروپا حامی آن خواهد بود.

نخست وزير اسرائيل به وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا گفت: «استقلال فلسطين تنها از راه مذاکرات مستقيم با اسرائيل بدست می‌آيد نه از طريق شورای امنيت.»

به نوشته روزنامه هاآرتص، آقای نتانياهو به وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا گفته است که چنين حمايت‌هايی از سوی اتحاديه اروپا فلسطينی‌ها را تنها از ميز مذاکرات با اسرائيل دور می‌کند.

وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا دوشنبه در رام الله با سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خود گردان فلسطينی ديدار کرده و تاکيد کردند که اروپا برای صلح خاورميانه تلاش بيشتری خواهد کرد و نقش مهم‌تری را برای خود در اين کوشش ها جستجو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای موراتينوس پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران به سخنان يکشنبه ليبرمن واکنش نشان داد و گفت: «اگر اروپا نقش و نفوذی نداشت و وزنه‌ای به حساب نمی‌آمد، دوستمان، ليبرمن آن اظهارات را نمی‌گفت.»

برنارکوشنر نيز در پاسخ به اظهارات ليبرمن گفت: «درست است که ما در اروپا مشکلاتی داريم و نيز درست است که دخالت اروپا (در گفت‌و‌گوهای اسرائيلی- فلسطينی) به اندازه آمريکا نيست اما اروپا قرن‌ها در حل معضلات موفقيت داشته است.»

در همين حال، وزيرخارجه فرانسه نسبت به رسيدن به تفاهمی که از سرگيری گفت‌و‌گوهای مستقيم اسرائيلی- فلسطينی را امکان پذير کند، ابراز خوش‌بينی کرد.

وزيران خارجه فرانسه و اسپانيا پس از آن به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی رفتند که نشست سران اتحاديه عرب در خليج سرت ليبی در روزهای اخير يک ماه ديگر به آمريکا فرصت داد تا اسرائيل را متقاعد کند که خانه‌سازی‌ها در کرانه باختری را متوقف کند.

تعليق کامل ساخت و سازها، خواسته اکيد فلسطينی‌ها برای ادامه دادن به مذاکرات مستقيم با اسرائيل است.

بنيامين نتانياهو برای تمديد توقف ساخت و سازهای يهودی‌نشين‌ها به حمايت وزيران وابسته به احزاب راست نياز دارد.

حزب مذهبی «شاس» که هم‌پيمان مهمی در اين دولت است، يکشنبه احتمال موافقت با تمديد تعليق در ساخت و سازها را خبر داد.

آريئل اطياس، يک وزير وابسته به حزب «شاس» گفت که هاراو عوديا يوسف، رهبر روحانی اين حزب نمی‌خواهد که بعنوان عامل ناکامی مذاکرات صلح معرفی شود.

اما معضل اصلی آقای نتانياهو، کسب موافقت حزب «اييسرائيل بيتينو» («اسرائيل خانه ماست») به رهبری آويگدور ليبرمن است.

ناظران سياسی اسرائيل می‌گويند که از دوشنبه با آغاز دوره زمستانی کنست، پارلمان اسرائيل، تلاش‌های صحنه سياسی اسرائيل برای تغيير ائتلاف دولت از سرگرفته می‌شود.

خانم تسيپی ليونی، رهبر اوپوزيسيون اسرائيل، حمايت جناح اوپوزيسيون از تعليق ساخت و سازها را اعلام کرد.

خانم ليونی، رهبر حزب «کاديما»، شنبه در مصاحبه با يک برنامه سياسی شبکه دوم تلويزيون اسرائيل گفت بايد به باراک اوباما «آری» بگوييم.
XS
SM
MD
LG