لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات با ایران در ماه نوامبر


کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی کشورهای پنج به علاوه یک را در گفت وگوهای اتمی با ایران دارد، روز پنجشنبه پیشنهاد کرد دور بعدی مذاکرات اتمی با ایران از ماه آینده میلادی، ماه نوامبر در وین از سرگرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی خانم اشتون اعلام کرد این پیشنهاد مطرح شده که گفت وگوها با ایران از اواسط ماه نوامبر، حدود چهار هفته دیگر در پایتخت اتریش برگزار شود.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه آلمان، مسئولیت مذاکره در پرونده اتمی ایران را به عهده دارد. پیش از او خاویرسولانا، رییس قبلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت وگوهای هسته ای با ایران را برعهده داشت.

سخنگوی خانم اشتون گفت: «با توجه به نشانه های مثبتی که از ایران دیده شده، پیشنهاد گفت وگوها مطرح می شود.»

وی افزوده است: « خانم اشتون ابراز امیدواری کرده که این پیشنهاد پاسخ مثبت آقای جلیلی را به همراه داشته باشد و این مذاکرات به شکل سازنده ای از ماه آینده، دنبال شود.»

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، مذاکرات هسته ای را به نمایندگی از ایران، انجام می دهد.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود، تهران تاریخی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است. رامین مهمانپرست گفته بود بهتر است خانم اشتون، «تحرک بیشتری از خود نشان دهد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در پاسخ اعلام کرد هیچ پاسخ کتبی از جمهوری اسلامی به پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای مذاکره دریافت نکرده است.

خانم مایا کوجیانجیک، سخنگوی کاترین اشتون گفته بود: ‌«ما در سطوح مختلفی به آنها (ایران) پیشنهاد ملاقات و مذاکره داده‌ایم که آخرین بار آن در نیویورک (در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل) بوده و آمادگی ما برای دیدار با آنها همچنان پابرجاست.»

سخنگوی کاترین اشتون در اواسط مهرماه ضمن اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای گفته بود، تاکنون هیچ تاریخ رسمی برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ تعیین نشده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هیچ نامه رسمی در این مورد دریافت نکرده است.

این در حالی است که پیشتر منوچهر متکی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده بود که اواخر ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر زمان مناسبی برای گفت‌وگوهای هسته‌ای میان تهران و گروه ۵+۱ است.

آخرين دور گفت و گوهای میان جمهوری اسلامی ایران و نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک در اكتبر سال ۲۰۰۹ در ژنو برگزار شده و از آن زمان به بعد گفت و گوهای هسته‌ای با ایران متوقف مانده است.

کشورهای غربی که جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند، امیدوارند از طریق این گفت و گوها بتوانند تهران را از دنبال کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش بازدارند.

این در حالی است که تهران هدف از برنامه هسته‌ای خود را تولید برق و سایر استفاده‌های صلح‌آمیز اعلام کرده و از تن دادن به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود سرباز زده است.

در خرداد ماه سال جاری خورشیدی، شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران تصویب کرده است و افزون بر آن نیز ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک‌جانبه دیگری علیه ایران وضع کرده‌اند که دامنه آن به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.
XS
SM
MD
LG