لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

آمريکا از خروج شرکت ژاپنی از حوزه نفتی آزادگان استقبال کرد


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ايالات متحده آمريکا روز جمعه از تصميم شرکت نفتی «اينپکس» ژاپن برای خروج از حوزه نفتی آزادگان استقبال کرد و گفت: این اقدام نشان می دهد که همکاری تجاری با ايران ریسک و خطر به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فيليپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت:« آمريکا از تصميم شرکت ژاپنی برای خروج از حوزه نفت ايران استقبال می کند. اين تصميم نشان می دهد اجماع بزرگ و قدرتمندی در حال شکل گيری است که نه تنها کشورها و دولت های بين المللی، که بخش خصوصی را هم دربر می گيرد و پيام واضح و صريحی به ايران می دهد که در فعاليت های اتمی، به مسئوليت های بين المللی عمل کرده و آنها را جدی بگيرد.»

شرکت نفتی اينپکس که پروژه توسعه ميدان نفتی آزادگان در غرب اهواز را سال ۲۰۰۱ آغاز کرده بود روز جمعه در بيانيه‌ای اعلام کرده‌است که برای خروج از اين پروژه نفتی با شرکت ملی نفت ايران توافق کرده است.

سخنگوی شرکت اينپکس در اين باره گفت: «پس از رايزنی‌های لازم با دولت ژاپن به اين نتيجه رسيديم که از پروژه خارج شويم و ۱۰ درصد سهمی که داشتيم ديگر در تملک ما نيست.»

آقای کراولی افزود: «تصميم شرکت اينپکس بارديگر نشان می دهد که خطراتی در معامله و همکاری با ايران وجود دارد.»

شرکت توسعه نفتی اينپکس که ۱۵۳ ميليون دلار در پروژه عظيم آزادگان سرمايه‌گذاری کرده‌است روز جمعه گفت که کنار کشيدنش از اين پروژه «تأثير کمی» بر ميزان درآمدهای اين شرکت خواهد داشت و اينپکس قصد ندارد در ارقام پيش‌بينی شده برای درآمدهای سال جاری خود تغييری بدهد.

اعلام اين خبر در حالی است که رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در مورد احتمال خروج ژاپن از پروژه ميدان نفتی آزادگان اعلام کرد که ژاپن حاضر به ترک منطقه آزادگان نيست، زيرا می‌داند در صورت کنار کشيدن از اين حوزه، «کشورها و شرکت‌های ديگر اين سهم را اشغال می‌کنند.»

پيش از اين رسانه‌های ژاپن در تاريخ ۸ مهرماه به نقل از منابع دولتی اين کشور اعلام کردند که شرکت ژاپنی توسعه نفتی اينپکس که دولت ژاپن بزرگ‌ترين سهامدار آن است، برای جلوگيری از قرار گرفتن در فهرست تحريم‌های ايالات متحده تصميم گرفته است از فعاليت در حوزه نفتی جمهوری اسلامی کنار کشيده و از پروژه توسعه ميدان نفتی آزادگان انصراف دهد.

در سال ۲۰۰۶ و همزمان با تشديد فشار آمريکا بر متحدان خود برای کاهش معاملات با ايران، اين شرکت با واگذار کردن حدود ۶۰ درصد از سهام خود به شرکت نفت و گاز دولتی ايران، سهم خود از اين ميدان را به ۱۰ درصد کاهش داد.

خروج شرکت‌های خارجی از ايران با اعمال فشار از سوی ايالات متحده ارتباط دارد زيرا شرکت‌هايی که تحريم آمريکا عليه ايران را که به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی به رها کردن برنامه هسته‌ای‌اش اعمال شده زير پا بگذارند با دشواری‌های زيادی در امور مالی مرتبط با ايالات متحده روبه‌رو می‌شوند.

ژاپن که از کشورهای هم‌پيمان ايالات متحده است در اوايل ماه گذشته تحريم‌های جديدی را عليه ايران به تصويب رساند که اين تحريم‌ها شامل مسدود کردن دارايی‌های افراد و نهادهايی است که به باور ژاپن با برنامه هسته‌ای ايران در ارتباط هستند.

با وجود اينکه ژاپن چهارمين واردکننده نفت خام از ايران است در حال حاضر ديگر شرکت‌های ژاپنی نيز به صورتی محتاطانه در حال بازنگری عمليات خود در ايران هستند.

از سوی ديگر در راستای افزايش تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران، شرکت بزرگ خودروسازی ژاپنی تويوتا نيز در ماه اوت اعلام کرد که صادرات خودروهايش به ايران را تا مدتی نامحدود متوقف کرده‌است.
XS
SM
MD
LG