لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

لغو دیدار عباس و نتانیاهو در پی ادامه‌ شهرک‌سازی‌ اسرائیل


 یک شهرک یهودی‌نشین
یک شهرک یهودی‌نشین
اقدام دولت اسرائيل در انتشار مناقصه ساخت ۲۳۸ آپارتمان جديد در شرق بيت المقدس، موجب لغو ديدار سه جانبه نخست وزير اسرائيل با رئيس تشکيلات فلسطينی در فرانسه شده، و همزمان فلسطينی‌ها گفته‌اند که احتمال مراجعه به شورای امنيت عليه ساخت و سازهای اسرائيلی را بررسی می‌کنند.

وزارت مسکن اسرائيل جمعه مناقصه ساخت ۲۳۸ واحد مسکونی برای يهوديان در بيت‌المقدس را تاييد کرد.

محله‌های «پيسگات زئو» و «راموت» که خانه‌های جديد در آنجا ساخته خواهد شد، بخشی از سرزمين‌هايی است که در نبرد شش روزه سال ۱۹۶۷ به تسلط اسرائيل در آمد.

با گسترش خانه‌سازی های يهوديان براساس تاييد دولت های اسرائيل در چهار دهه اخير، اين دو محله بزرگ يهودی نشين هريک خود به شهری تبديل شده اند که در هريک از آنها دهها هزار اسرائيلی زندگی می کنند.

فلسطينی‌ها تاکيد دارند که اين اراضی بخشی از بيت المقدس، پايتخت کشور فلسطين است و برای استقلال اين کشور تلاش می‌کنند.

خانه سازی ‌های جديد درحالی است که مذاکرات مستقيم اسرائيلی- فلسطينی به بن بست خورده و تلاش‌های آمريکا نيز برای وادارکردن اسرائيل به توقف ساخت و سازها موفق نبوده است.

در دور جديد مذاکرات مستقيم که از اوايل سپتامبر از سرگرفته شد، نخست وزير اسرائيل و رييس تشکيلات فلسطينی در واشينگتن، شرم‌الشيخ مصر و اورشليم ديدار کردند اما از پانزدهم سپتامبر، گفتگوها قطع شد.

دراين وضعيت، دفتر نخست وزيری اسرائيل شنبه تاييد کرد که ملاقات بنيامين نتانياهو با محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی در فرانسه تا زمان نامعلومی به تعويق افتاده است.

قرار بود اين ديدار پنجشنبه بيست و يکم اکتبر با ميزبانی نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه در پاريس انجام شود.

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت «خانه سازی های اسرائيل همه تلاش های صلح؛ چه تلاش های باراک اوباما چه کوشش های نيکلا سرکوزی را نابود کرده است».

وزارت خارجه فرانسه شنبه از برنامه جديد خانه سازی اسرائيلی ابراز «دلسردی» عميق کرده و دولت نتانياهو را به «بازنگری» دراين سياست فرا خوانده بود.

محمود عباس شنبه در مصاحبه‌ای با تلويزيون اسرائيل گفت که ماه گذشته در جريان همايش تازه صلح در واشينگتن، او همراه با باراک اوباما، هيلاری کلينتون و رهبران اردن و مصر ساعت‌ها با بنيامين نتانياهو مذاکره کرده و از او خواستند که خانه‌سازی‌ها تعليق شود.

آقای عباس گفت: «اما در نتيجه ساعت‌ها مذاکره، نتانياهو گفت اگر چنين کنم، دولتم از دست می‌رود.»

آقای عباس افزود: «من نمی‌دانم که چرا نتانياهو فوايد بيشمار صلح را بر چند خانه سازی يا يک دولت راستگرا تشکيل می‌دهد.»

اسرائيل اعلام کرده که خانه سازی‌ها در مناطقی انجام می‌شود که «پس از توافق صلح نيز در دست اسرائيل باقی خواهد ماند.»

نمايندگی اسرائيل در سازمان ملل شنبه مدعی شد که «وجود شهرک‌های اسرائيلی در صحرای سينای مانعی بر سر راه توافق صلح با مصر درسال ۱۹۷۹ نشد و پس از پيمان صلح، اين شهرک‌ها برچيده شدند يا يهودی‌نشين های غزه، مانعی برای تصميم اسرائيل در عقب نشينی يکجانبه از غزه نبود.»

در اين ميان، ياسر عبد رب، دبير کميته اجرايی سازمان آزاديبخش فلسطين شنبه شرط تازه نخست وزير اسرائيل را برای قطع خانه‌سازی‌ها رد کرد.

آقای عبد رب گفت: «اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين درسال ۱۹۹۳ (درزمان امضای پيمان صلح اوسلو) به شناسايی متقابل يکديگر اقدام کردند و نيازی به تکرار اين شناسايی نيست.»

بنيامين نتانياهو دوشنبه گذشته در کنست اسرائيل گفته بود که اگر کادر رهبری فلسطينی، اسرائيل را به عنوان «کشور يهودی» بپذيرد، دولت او حاضر است خانه‌سازی‌ها را برای مدت محدود ديگری متوقف کند.

محمود عباس و بلندپايگان تشکيلات فلسطينی بارها در هفته‌های اخير گفته‌اند که ماهيت اسرائيل مربوط به خود اين کشور است و فلسطينی‌ها نبايد بگويند که اسرائيل کشوری برای يهوديان باشد يا نه.

بلندپايگان فلسطينی تاکيد کرده‌اند که درحال بررسی گزينه‌های خود هستند، که يکی از آنها مراجعه به شورای امنيت سازمان ملل متحد است؛ گامی احتمالی که در واکنش به آن، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا جمعه اعلام کرد که با گام‌های يکجانبه هريک از طرفين مخالف است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا جمعه با بيان «دلسردی» واشينگتن از عواقب خانه‌سازی‌های بيشتر اسرائيلی در شرق بيت‌المقدس، گفت ساخت و سازها با تلاش‌های ازسرگيری مذاکرات اسرائيلی- فلسطينی در تضاد است.

آمريکا اعلام کرده که در چنين شرايطی هنوز تصميم نگرفته است که آقای جرج ميچل، فرستاده صلح آمريکا به خاورميانه را به منطقه اعزام دارد يا نه.

روسيه و کشورهای عربی حامی روند صلح نيز ساخت و سازهای جديد در شرق بيت‌المقدس را محکوم کرده‌اند.

اتحاديه عرب در نشست هفته گذشته در نشست خود در خليج سرت درليبی، يک ماه به آمريکا مهلت داد تا با اسرائيل به توافقی برای قطع خانه‌سازی‌ها برسد.

برخی ناظران امور اسرائيلی- فلسطينی می‌گويند که فلسطينی‌ها پيش از برداشتن گامی جدی عليه اسرائيل در صحنه‌های بين‌المللی، تا انتخابات مياندوره ای کنگره آمريکا در اوايل نوامبر صبر خواهند کرد مبادا دولت باراک اوباما به ناتوانی بيشتر در پيشبرد روند صلح متهم شود.
XS
SM
MD
LG