لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

ایاد علاوی ایران را متهم به «ایجاد ناآرامی» در خاورمیانه کرد


ایاد علاوی رهبر ائتلاف «العراقیه»
ایاد علاوی رهبر ائتلاف «العراقیه»
ایاد علاوی رهبر ائتلاف «العراقیه»، روز یک‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه سی‌ان‌ان، ایران را متهم کرد که در عراق، لبنان و در میان فلسطینیان «ایجاد ناآرامی» می‌کند.

این اظهارات آقای علاوی در حالی بیان می‌شود که نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق و رقیب اصلی سیاسی آقای علاوی، روز دوشنبه با هدف جلب حمایت از نخست‌وزیری خود در دولت عراق وارد تهران شد.

ایاد علاوی در مصاحبه خود با «سی‌ان‌ان» افزود که ملت‌های خاورمیانه «قربانی تروریست‌هایی می‌شوند که قطعاً از سوی ایران تأمین مالی می‌شوند.»

نخست‌وزیر اسبق عراق در این مصاحبه که با برنامه «جی‌پی‌اس» فرید زکریا انجام شد اظهار داشت: «ما می‌دانیم که متأسفانه ایران می‌کوشد در منطقه خرابی به بار آورد. و در مورد عراق می‌توانم با قطعیت بگویم که ایران سعی می‌کند حتی در روند سیاسی کشور هم مطابق امیال و خواسته‌های خود تغییر ایجاد کند.»

ایاد علاوی از شیعه‌های سکولار عراق است و حزب او توانست در انتخابات هفتم مارس با پشتیبانی قوی جناح سنی بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را با اختلاف کمی نصیب خود کند، اما تعداد این کرسی‌ها برای در دست گرفتن کامل دولت عراق کافی نیست.
ایاد علاوی رقبای سیاسی خود را که برای تشکیل دولت بعدی «به دنبال حمایت ایران هستند» به تمسخر گرفت و اظهار داشت: «من به ایران التماس نمی‌کنم که انتصابم را بپذیرد.»

این امر باعث شد تا نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، ائتلاف «العراقیه» ایاد علاوی را دور بزند و ائتلافی با اکثریت شیعه تشکیل بدهد که مواضعی نزدیک به مواضع ایران دارد.

آقای علاوی، روز یکشنبه در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی العربیه نیز ایران را متهم کرد که در حال کوشش برای «بی‌ثبات کردن» عراق و دخالت در روند سیاسی آن کشور است.

وی در این مصاحبه، رقبای سیاسی خود را که برای تشکیل دولت بعدی «به دنبال حمایت ایران هستند» به تمسخر گرفت و اظهار داشت: «من به ایران التماس نمی‌کنم که انتصابم را بپذیرد.»

وی در ادامه افزود که ایران باید از سیاست عراق خارج شود و «از تحمیل کردن یک جناح خاص یا حمایت از یک جناح در برابر جناحی دیگر دست بردارد.»

اشاره اظهارات آقای علاوی به وضوح متوجه سفر تازه نوری المالکی به تهران است. بنا بر گزارش‌ها آقای مالکی روز دوشنبه در تهران مهمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران خواهد بود و قرار است در دیدار خود با مقامات بلندپایه ایرانی درباره «مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» و همچنین «پیشرفت‌ها در عراق» گفت‌وگو کند.

ایاد علاوی در ۱۳ شهریورماه نیز در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جمهوری اسلامی را به تلاش برای عمق بخشیدن به مسائل و اختلافات طایفه‌ای در عراق متهم کرده‌بود.
XS
SM
MD
LG