لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

«دو آمریکایی بازداشتی در ایران ۱۵ آبان محاکمه می‌شوند»


به گفته مادر یکی از دو جوان آمریکایی زندانی در ایران، محاکمه این دو شهروند آمریکایی که از بیش از یک سال پیش در بازداشت به سر می‌برند، در روز پانزدهم آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیندی هایکی،‌ مادر شین باوئر، یکی از دو جوان آمریکایی زندانی در ایران، روز سه‌شنبه گفته است، محاکمه پسرش و جاش فتال، دیگر آمریکایی بازداشت شده، در روز ششم نوامبر برابر با پانزدهم آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

خانم هایکی با بیان این که مسعود شفیعی، وکیل آمریکاییان بازداشتی در ایران، این خبر را به خانواده آنها داده، از برگزاری این محاکمه با عنوان فرصتی برای رد اتهام جاسوسی به دو شهروند آمریکایی یاد کرده است.

این خبر چند روز پس از آن منتشر شده است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با تکرار اتهام جاسوسی علیه دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران، گفته بود،‌این دو آمریکایی باید منتظر محاکمه و صدور حکم قضایی باشند.

با این حال مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تاکنون در باره زمان برگزاری دادگاه دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران اظهار نظر نکرده‌اند.

حدود ۱۵ ماه پیش مرزبانان ایرانی یک زن آمریکایی به نام سارا شورد را به همراه نامزدش شین باوئر و دوست دیگرشان جاش فتال در مناطق مرزی ایران و عراق بازداشت کردند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این سه شهروند آمریکایی را به «ورود غیرقانونی به ایران و جاسوسی» متهم کرده‌اند، با این همه حدود یک ماه پیش و پس از میانجی‌گری عمان، سارا شورد با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

در این میان مادر شین باوئر در باره برگزاری محاکمه دو آمریکایی زندانی در ایران گفته است: «نمی‌توانید تصور کنید که با چه اضطرابی در انتظار این محاکمه هستیم. این که اصولاً چنین محاکمه‌ای برگزار می‌شود، مضحک است، چون که این بچه‌ها جرمی مرتکب نشده‌اند، اما برگزاری این دادگاه دست کم نشان دهنده تحرکی در این ماجرا است.»

اعضای خانواده آمریکاییان بازداشت شده می‌گویند، فرزندان آنها در حالی توسط نیروهای مرزبانی ایران بازداشت شده‌اند که در داخل خاک عراق و در نزدیکی مرز ایران سرگرم گردش و کوهنوردی بودند.

به گفته مادر شین باوئر، خانواده دو آمریکایی بازداشتی در ایران اطلاعاتی برای رد اتهام جاسوسی در اختیار وکیل خود در ایران قرار داده‌اند.

سیندی هایکی همچنین گقته است که وی و مادر جاش فتال قصد ندارند برای حضور در دادگاه فرزندانشان به ایران بروند، چرا که از یک سو تردید دارند که ویزای سفر به ایران را دریافت کنند و از سوی دیگر مایل نیستند، با سفر خود اذهان را از مساله اصلی منحرف کنند.
XS
SM
MD
LG