لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

ایران «کارشناسان خارجی» را به انتشار استاکس‌نت متهم کرد


رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی
وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی می‌گوید که مسیر و عاملان انتشار بدافزار اینترنتی استاکس‌نت را شناسایی کرده است و در این میان «کارشناسان خارجی که در مراکز صنعتی تردد داشته‌اند» از عوامل انتشار این کرم رایانه‌ای بوده‌اند.

بدافزار رایانه‌ای استاکس‌نت به تازگی به طور گسترده رایانه‌های مراکز صنعتی ایران را مورد هدف قرار داد و گمان می‌رود این کرم رایانه‌ای با هدف خرابکاری در فعالیت‌های اتمی ایران انتشار یافته باشد.

پس از آنکه سازمان انرژی اتمی ایران از تهمیداتی برای شناسایی و مقابله با این کرم اینترنتی خبر داد و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز به بازداشت شماری از جاسوسان هسته‌ای در این زمینه اشاره کرد، اکنون این وزیر ارتباطات دولت دهم است که به موضوع شناسایی عاملان انتشار این بدافزار رایانه‌ای پرداخته است.

رضا تقی‌پور روز چهارشنبه پس از جلسه هیئت دولت به واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران گفت که «افرادی خواسته یا ناخواسته این ویروس را به داخل کشور منتقل کرده‌اند» و ادامه داد که «مسیر انتشار استاکس‌نت که از طریق حافظه‌های قابل حمل بود، شناسایی شده است».

وی بدون ارائه توضیح بیشتر در مورد عامدانه یا سهوی بودن انتشار این بدافزار رایانه‌ای اضافه کرد که «جریان‌ها شناسایی شده‌اند و اینکه آیا عامدانه بوده یا به صورت سهوی و بدون اطلاع نیز حدوداً شناسایی شده است و به این ترتیب خواهیم توانست از تکرار این موارد در آینده جلوگیری کنیم».

عاملان انتشار، کارشناسان خارجی، افراد ناآگاه

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین در مورد جریان‌های انتشاردهنده استاکس‌نت، بر این نکته انگشت گذاشت که برخی از انتشاردهندگان «کارشناسان خارجی بوده‌اند که در مراکز صنعتی تردد داشته‌اند».

وی همچنین افزود که «بعضی از افراد ناآگاه هم بوده‌اند که به صورت سهوی و از طریق حافظه‌های قابل حمل این ویروس را منتقل کرده‌اند»، اما ابراز امیدواری کرد که با رعایت «دستورالعمل‌ها» مشکلی در مهار این موضوع نباشد.

نحوه عملکرد و انتقال کرم رایانه‌ای استاکس‌نت
از جمله دستورالعمل‌های مورد اشاره آقای تقی‌پور، آموزش لازم و آغاز عملیات پاکسازی در همه دستگاه‌های اجرایی و جدا کردن سیستم‌های آلوده از بقیه سیستم‌ها و قطع ارتباط سیستم‌های آلوده با اینترنت است و، به گفته این مقام مسئول، با شناسایی «تقریباً همه مناطق و رایانه‌های آلوده»، «جلو گسترش و توسعه جدید این ویروس گرفته شده است».

در ماه‌های اخیر برخی از نشریات غربی در گزارش‌هایی به حمله ویروسی به شبکه رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که در ماه‌های اخیر به صورت گسترده شبکه‌های رایانه‌ای ایران را مورد حمله قرار داده بود، با هدف تأثیر بر فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران به‌ویژه بوشهر طراحی شده است.

مقام‌های ایرانی حمله کرم یارانه‌ای استاکس‌نت به تأسیسات بوشهر را رد کرده، اما تأیید کرده‌اند که بیش از ۳۰ هزار آی‌پی واحدهای صنعتی به این بدافزار رایانه‌ای آلوده شده‌اند.

ایران پس از سال‌ها تأخیر در راه‌اندازی نخستین نیروگاه اتمی‌اش در بوشهر، انتظار دارد که با ترزیق سوخت به قلب نیروگاه به زودی شاهد آغاز به کار رسمی این نیروگاه هزار مگاواتی باشد، به گونه‌ای که بتواند در آذرماه این نیروگاه هسته‌ای را به شبکه تولید برق کشور وصل کند.

با این حال حساسیت کشورهای غربی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه غنی‌سازی اورانیوم در حدی است که بارها تهدید کرده‌اند که هیچ گزینه‌ای را برای مقابله با برنامه اتمی ایران کنار نخواهند گذاشت.

اصرار آمریکا و اسرائیل بر استفاده از تمامی گزینه‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران تاکنون فقط به حمله نظامی احتمالی به تأسیسات اتمی ایران تعبیر شده بود، اما این نخستین بار است که برخی از تحلیلگران احتمال داده‌اند که استفاده از بدافزارهای رایانه‌ای به اخلال در فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران مربوط باشد.

به گمان کشورهای غربی ایران در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است، ادعایی که همواره از سوی مقام‌های تهران رد شده است.

ایران هدف نهایی برنامه هسته‌ای خود را تولید برق و فرآورده‌های پزشکی عنوان می‌کند، اما همزمان توقف غنی‌سازی را که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، خط قرمز خود عنوان می‌کند.
XS
SM
MD
LG