لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

اعلام آمادگی رسمی ایران برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای


کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد که جمهوری اسلامی رسماً آمادگی خود را برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای با غرب اعلام کرده است.

آن طور که خانم اشتون در بروکسل گفته است ایران در قالب نامه‌ای که وی به تازگی آن را دریافت کرده، اعلام کرده است که از ۱۹ آبان ماه امسال آماده از سرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه اتمی خویش است.

این نامه از سوی سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران برای کاترین اشتون ارسال شده و با وجود آنکه در آن بر آمادگی ایران بر از سرگیری گفت‌وگوها تأکید شده است اما زمان و مکان دقیقی برای چنین مذاکراتی تعیین نشده است.

خانم اشتون که به نمایندگی از گروه پنج به علاوه یک گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را دنبال می‌کند، در این مورد به خبرنگاران گفته است که در حال حاضر با طرف ایرانی در تماس است تا بر سر زمان و مکان مذاکرات جدید به توافق برسند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام آمادگی رسمی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را پیشرفتی «بسیار مهم» ارزیابی کرده است.

گفت‌وگوهای ایران و شش قدرت جهانی از مهر ماه سال ۸۸ و پس از آنکه ایران در اجرای توافق اولیه خود برای مبادله سوخت اتمی سرباز زد، تا کنون متوقف مانده است.

با این حال دو طرف از آغاز سال ۸۹ نسبت به از سرگیری این مذاکرات ابراز تمایل کردند و در این میان خانم اشتون در اوائل خرداد ماه امسال و در حالی که شورای امنیت سازمان ملل در حال آماده شدن برای اتخاذ تحریم‌های جدیدی علیه ایران بود، اعلام کرد که نشانه‌هایی از تمایل مسئولان ایرانی به از سرگیری گفت‌وگوها مشاهده می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از آن در هفته پایانی خرداد ماه، درست یک هفته پس از تصویب چهارمین دور تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در شورای امنیت و چند روز پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم یکجانبه علیه ایران، در نامه‌ای از سعید جلیلی دعوت کرد که تا دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را آغاز کند.

چند هفته سعید جلیلی در نامه‌ای شرایط جمهوری اسلامی را برای «از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در ماه سپتامبر» اعلام کرد.

در نامه آقای جلیلی «آمادگی اروپا برای تعامل و همکاری»، «اجتناب از هرگونه فشار علیه جمهوری اسلامی» و «اعلام نظر صریح در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل» مواردی بود که به عنوان پیش‌شرط مذاکرات آتی ایران و اروپا به آن اشاره شده است.

این نامه با واکنش مثبت دفتر کاترین اشتون روبه‌رو شد، به نحوی که یک مقام مسئول در دفتر کاترین اشتون، محتوای نامه سعید جلیلی را «بسیار مثبت‌تر» از نامه‌های پیشین جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.

با این حال شش قدرت جهانی این نامه و ابراز آمادگی دیگر مقام‌های ایرانی برای آغاز دوباره گفت‌وگوها را ناکافی دانستند و در حالی که اتحادیه اروپا در ۱۸ مهرماه اعلام کرد که در این مورد هیچ پاسخ رسمی از سوی ایران دریافت نکرده است، وزارت خارجه آمریکا نیز از جمهوری اسلامی خواست که «اگر آماده برگزاری گفت‌وگوهاست، تاریخی برای آن مشخص کنند.»

نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون و ابراز آمادگی برای شرکت در گفت‌وگو از ۱۹ آبان امسال در حالی است که روز گذشته روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از تهیه بسته پیشنهادی تازه‌ای برای مبادله سوخت با ایران خبر داد که انتظار می‌رود مبنایی برای مذاکرات جدید ایران با گروه پنج به علاوه یک باشد.

در بسته پیشنهادی جدید که ایالات متحده با همراهی اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده است، ایران باید برای دریافت سوخت مورد نیاز رآکتور تهران، نزدیک به دو هزار کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور ارسال کند.

این میزان دو سوم بیشتر از مقدار مورد توافق سال گذشته است و این اطمینان را به غرب می‌دهد که در صورت خروج آن، ایران به مقدار اورانیوم مورد نیاز برای ساخت دست کم یک بمب اتم دسترسی نخواهد داشت.

وزارت خارجه آمریکا وجود چنین پیشنهادی را تأیید کرده و همچنین تصریح کرده است که در بسته پیشنهادی جدید شرایط دشوارتری به نسبت سال گذشته برای ایران در نظر گرفته شده است.

ایران هنوز به چنین گزارش‌هایی واکنش نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG