لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

کرزی: در گفت‌وگوها با طالبان پیشرفت حاصل شده‌است


خلع سلاح داوطلبانه جنگجویان در مراسم برنامه عفو دولتی افغانستان، هرات، ۴ نوامبر ۲۰۱۰.
خلع سلاح داوطلبانه جنگجویان در مراسم برنامه عفو دولتی افغانستان، هرات، ۴ نوامبر ۲۰۱۰.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که در گفت‌وگوهای صلح میان دولت وی و نیروهای طالبان «پیشرفت» حاصل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کرزی روز شنبه گفت که در زمینه «همراه شدن مخالفان با دولت پیشرفت حاصل شده» و «روند آشتی که از سوی شورای عالی صلح آغاز شده هم‌چنان تداوم دارد.»

وی که در دیدار با خوزه لوئیس زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا در کابل سخن می‌گفت افزود که «نقش کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل در این روند مهم است.»

حامد کرزی در ماه اکتبر با تشکیل شورایی به نام «شورای عالی صلح» به رهبری برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان و متشکل از ۷۰ عضو کوشید تا به گفت‌وگوهای خود با گروه طالبان شکل و ساختار منظم‌تری ببخشد.

گروه طالبان رسماً اعلام کرده که تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان با دولت کرزی مذاکره نخواهد کرد اما با این حال بسیاری از رهبران طالبان از راه‌های مستقیم یا غیر مستقیم خواهان تماس با مقام‌های ارشد دولتی شده‌اند.

در همین زمینه حامد کرزی، روز ۱۱ اکتبر تأیید کرد که دولت او «از مدت‌ها پیش» در حال انجام گفت‌وگوهای غیر رسمی با طالبان در مورد برقراری صلح در افغانستان است.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز پیش از این گفته‌است که ائتلاف نظامی حاضر در افغانستان از تماس‌هایی که گروه طالبان در بالاترین سطوح خود با دولت کرزی داشته آگاه است.

کوشش‌های دولت افغانستان برای ایجاد صلح با مخالفان خود در دو زمینه ایجاد آشتی ملی و ادغام مخالفان در بدنه اجتماع و دولت دنبال می‌شود. هم‌پیمان‌های غربی دولت افغانستان صندوقی ۲۰۰ میلیون دلاری برای امر کمک به تشویق جنگجویان به خلع سلاح و بازگشت به روستاهای خود اختصاص داده‌اند.

خوزه لوئیس زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا در دیداری سرزده وارد کابل، پایتخت افغانستان شده‌است. اسپانیا در چارچوب برنامه‌های ائتلاف ایالات متحده و ناتو، در حدود ۱۵۰۰ سرباز در افغانستان مستقر کرده‌است. شمار کلیه نیروهای نظامی این ائتلاف در افغانستان ۱۵۰ هزار نفر است.
XS
SM
MD
LG