لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

دایملر آلمان همکاری با ایران را متوقف می کند


کنسرسیوم خودروی سازی دایملر آلمان اعلام کرده است، در راستای اجرای دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، همکاری با ایران را متوقف کرده و به مشارکت خود با شرکت موتورهای دیزل ایران نیز پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان،‌ دیتر تسچه، رئیس شرکت دایملر آلمان، روز پنج‌شنبه اعلام کرد،‌ این شرکت کلیه روابط تجاری خود را با ایران متوقف کند.

وی با بیان این که روابط این شرکت در سال‌های گذشته «با رژیم ایران در چارچوب قانون» بوده، اظهار داشته است، با این حال به دنبال تحولات سیاسی اخیر این شرکت اقدام به «بررسی انتقادی» این روابط کرده است.

رئیس شرکت دایلمر افزوده است:‌ «نتیجه این بررسی‌ها آن شد که ما روابط تجاری خود با ایران به طور کامل قطع کردیم.»

علت اتخاذ این تصمیم بالا گرفتن تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است که به تشدید تحریم‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز اعمال تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران منجر شده است.

در اوایل مهر ماه سال جاری نیز شرکت فولاد سازی توسن‌کروپ آلمان، که از بزرگترین تولید کنندگان فولاد در جهان به شمار می‌آید، اعلام کرده بود، در راستای عمل به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به حضور خود در صنایع ایران پایان می‌دهد.

پیشتر نیز چند شرکت دیگر آلمانی که به طور سنتی روابط گسترده‌ای با ایران داشتند،‌ اقدام به قطع روابط خود با ایران یا محدود کردن این روابط کرده بودند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های بیمه آلیانس و مونیش‌ره و نیز بانک‌های کومرتس‌بانک و دویچه‌بانک و شرکت زیمنس اشاره کرد.

در این میان دیتر تسچه، رئیس کنسرسیوم دایملر آلمان که شرکت خودروسازی مرسدس‌بنز، از جمله شرکت‌های زیر مجموعه آن به شمار می‌آید، با بیان این که اقدام این کنسرسیوم در قطع روابط با جمهوری اسلامی، اقدامی علیه مردم ایران نیست، گفته است: «سیاست رهبران کنونی ایران به گونه‌ای است که ما را ناگزیر می‌سازد که مراودات تجاری خود با این کشور را قطع کنیم.»

رئیس کنسرسیوم دایملر آلمان، ‌که یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع کامیون در جهان به شمار می‌آید،‌ در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرده بود،‌ این شرکت به شراکت ۳۰ درصدی خود با شرکت تولید کننده موتورهای دیزل ایران نیز پایان خواهد داد.

در این میان یکی از سخنگویان شرکت دایملر در این باره گفته است: «ما در حال پایان بخشیدن به این همکاری هستیم.»

شرکت‌های آلمانی که به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به همکاری‌های خود با ایران پایان داده‌اند، از این بابت نگران هستند که به عنوان «حامی رژیم ایران» شناخته شده و مورد انتقاد قرار گیرند.

همچنین این شرکت‌ها از آن بیم دارند که در صورت ادامه همکاری با ایران، قراردادهای سود‌آور خود را در بازار ایالات متحده آمریکا از دست بدهند.

تا چند سال پیش آلمان یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رفت و حجم صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۰۹ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو بود.

با این حال به دنبال تشدید تنش برسر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، آلمان که یکی از کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید، به تدریج به از سطح همکاری‌های خود با ایران کاسته است.
XS
SM
MD
LG