لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

آیت الله جنتی خواستار بازداشت «فتنه‌گران» شد


احمد جنتی
احمد جنتی

آيت الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام موقت جمعه تهران، خواستار بازداشت کسانی شد که به گفته او، از زمان «قضايای فتنه سال گذشته» بازداشت نشده‌اند.

آيت الله جنتی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تاکيد بر اينکه بايد در رابطه با «مسئله فتنه جدی بود»، گفت: «دشمن و فتنه‌گران بيکار ننشسته‌اند و آتش زير خاکستر هستند.»

آیت‌الله جنتی که در روزهای پس از انتخابات از اعدام معترضان به نتایج انتخابات حمایت کرده بود، با دادن مرخصی به زندانیان سیاسی مخالفت کرد و گفت: «برخی هیاهو راه می‌اندازند تا یک فرد که به زندان افتاده آزاد شود، وقتی برای او وثیقه می گذارند برخی از آن‌ها باهم جلسه می‌گذارند و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند و کارهای خود را ادامه می‌دهند. این درست است که یک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نباید به این‌ها مرخصی داد.»


دبیر شورای نگهبان همچنین برخورد با «کسانی که هنوز دستگیر نشده‌اند» را خواستار شد و گفت: «این را باید جدی بگیریم، اگر اینها به ایران آمدند باید دستگیر شوند. درباره بعضی از این‌ها پیش‌تر بچه‌های اطلاعات پیش من می‌آمدند و ناراحت بودند از این ‌که این فرد فسادهای گوناگون دارد و جرات ندارند علیه او دم بزنند.»

وی افزود: «حالا بحمدلله طوری شده که امنیت از این فرد گرفته شده است، حالا توصیه می‌کنند که اگر آمد و خواست بیاید در فرودگاه دستگیر نکنند، چون هتک احترامش می‌شود. به خانه برود و بعد از آن که استراحت کرد، سراغش بروند. تازه زندان هم نبرند، خانه‌ای به او بدهید و ترددهایش را محدود کنید و در عین حال در آن خانه در رفاه کامل باشد.»


آیت‌‌الله جنتی گفت: «همین‌طور خواسته‌اند که پرونده‌اش به اطلاعات و سپاه نرود و در همان قوه قضاییه آن هم توسط قاضی عادل ـ از نظر این‌ها ـ رسیدگی شود. قاضی عادل از نظر این‌ها کسی است که تبرئه کند و یا محکومیت کمی بدهد والا ظالم است. چنین توقعی وجود دارد که بی‌عدالتی است.»

گرچه آیت‌الله جنتی در سخنان خود از فرد مورد نظر خود نامی نبرده است، اما در روزهای گذشته، مقام های قضايی جمهوری اسلامی و برخی ازنمايندگان هوادار دولت در مجلس، بحث محاکمه مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، را که در خارج از ايران به سر می‌برد، مطرح کرده‌اند.

از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال گذشته، رسانه‌های دولتی و هوادار دولت، مهدی هاشمی را به عنوان يکی از طراحان «فتنه» در ايران عنوان کرده‌اند.

سخنان دبير شورای نگهبان در مورد «فتنه» موضوع جديدی نيست و پيش از اين بارها توسط رهبر جمهوری اسلامی ايران و هواداران او مطرح شده است. آنها معترضان را متهم کرده‌اند که آلت دست دشمن شده و درصدد سرنگونی نظام بوده‌اند.

آيت الله جنتی همچنين گفت: «اگر با کسانی که به گفته او، از زمان قضايای فتنه سال گذشته بازداشت نشده‌اند، تعلل شود، بی‌عدالتی خواهد بود.»

سخنان آيت الله جنتی در مورد لزوم برخورد با به گفته او «فتنه‌گران»، در اشاره با قانون هدفمند کردن يارانه‌ها نیز ابراز شده است؛ قانونی که برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به تبعات آن، از جمله افزايش نرخ تورم و بيکاری، هشدار می‌دهند.

در عين حال، برخی از کارشناسان مسايل اجتماعی بر اين باورند که اين مشکلات به نوبه خود، زمينه‌ساز بروز ناآرامی و اعتراض هايی در سطح جامعه خواهد شد.

اين برآوردها، هشدار مقام‌های جمهوری اسلامی در زمينه بروز فتنه اقتصادی را به همراه داشته است.

در همين ارتباط، قائم مقام وزير اطلاعات، رهبران اصلاح‌طلب را متهم کرد که در صدد سوء استفاده از مسايل اقتصادی در داخل ايران هستند و گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی با هر گونه اخلال و سوء استفاده اقتصادی ازجمله در اجرای قانون هدفمند سازی يارانه‌ها برخورد شديد خواهند کرد.»

XS
SM
MD
LG