لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

دستور بانک مرکزی کویت برای اجرای تحریم‌های ایران


 بانک مرکزی کویت
بانک مرکزی کویت
بانک مرکزی کویت از همه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نیز صرافی ها خواست که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را علیه ایران به اجرا درآورند.

روزنامه الرای در گزارشی نوشت، بانک مرکزی کویت در بخشنامه ای از بانک‌ها و موسسه‌های مالی خواسته است دارایی‌ها و منابع مالی‌ای را که «با فعالیت‌ها یا برنامه‌های حساس هسته‌ای ایران» مرتبط هستند، مسدود کنند.

روزنامه الرای در گزارش خود آورده است که بخشنامه بانک مرکزی این کشور، پس از آن صادر شده است که وزارت خارجه این شیخ‌نشین در نامه‌ای تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را الزام‌آور اعلام کرد.

برپایه این بخشنامه، گشایش شعبه‌ها یا دفاتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در کویت ممنوع است و همچنین موسسه‌های مالی از گشایش دفتر در ایران یا بازکردن حساب در ایران منع شده‌اند.

بانک مرکزی کویت همچنین به موسسه‌های مالی کویت گوشزد کرده است که هنگام تبادل مالی با موسسه‌های ایرانی هوشیار باشند و به‌ويژه در مورد ارتباط این موسسه‌ها با سپاه پاسداران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دقت کنند.

‌پیش از کویت، امارت متحده عربی نیز محدودیت‌های مشابهی را علیه ایران به اجرا درآورده بود که به گفته شماری از کارشناسان از جمله به بی‌ثباتی در بازار ارز ایران منجر شد.

در هفته‌ نخست مهرماه سال جاری، ریال ایران در برابر دلار آمریکا، به ناگهان نزدیک به ۱۵ درصد ارزش خود را از دست داد تا اینکه با دخالت بانک مرکزی به نرخ‌های پیشین بازگشت.

در ماه‌های اخیر، در پی فشار ایالات متحده به امارات متحده عربی، به ویژه دوبی در ارائه خدمات مالی به ایران همچون گذشته عمل نمی‌کند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بانک‌های دولتی ایران در امارات، ارائه ارز خارجی را متوقف کرده و نیز، مراکز مالی امارات دیگر برای ایرانی‌ها درهم انتقال نمی‌دهند.

در نتیجه اعمال محدودیت از سوی امارات، بازرگانان ایرانی که از حواله مالی استفاده می‌کردند بیش از پیش با مشکل مواجه شده‌اند و دیگر ارسال پول از طریق امارات به سایر کشورها به سادگی امکان‌پذیر نیست.
XS
SM
MD
LG