لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

آمريکا از برخورد ايران با اقليت های مذهبی انتقاد کرد


وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه ۱۷ نوامبر، در گزارش سالانه خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان در سال ۲۰۱۰ ، از برخوردهای دولت جمهوری اسلامی ايران با اقليت های مذهبی اين کشور انتقاد کرده است.

در بخشی از گزارش وزارت امورخارجه آمده است:«در دوره زمانی تهيه اين گزارش رويکرد دولت (ايران) در قبال احترام به آزادی مذهبی در کشور همچنان رو به وخامت است.»

در گزارش وزارت امورخارجه آمريکا دولت ايران متهم شده است که با اقدامات خود برای همه گروهای مذهبی غير شيعه به ويژه اقليت های مذهبی، بهائیان، دراويش، مسيحيان و يهوديان «فضای تهديدآميز» ايجاد می کند.

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين می گويد گزارش ها حاکی از آن است که زندانی کردن، آزار، ارعاب و تبعيض مبتنی بر عقايد مذهبی در ايران در دوره زمانی تهيه اين گزارش ادامه داشته است.

وزارت امورخارجه آمريکا تصريح کرده است: گزارش هايی از بازداشت خودسرانه و طولانی بهائيان و همچنين اخراج از دانشگاه و توقيف اموال آنها منتشر شده است.

اين گزارش می افزايد: در دوران زمانی تهيه اين گزارش رسانه های دولتی ايران بر شدت تبليغات منفی خود عليه اقليت های مذهبی، به ويژه بهائی ها افزوده اند.

وزارت امورخارجه آمريکا می گويد: همه اقليت های مذهبی غير شيعه در ايران به طور رسمی با درجاتی از تبعيض به ويژه در خصوص دستيابی به کار، آموزش و مسکن رو به رو هستند.

اين گزارش تصريح کرده است که به رغم اين که اديان مسيحی، يهودی و زرتشتی به عنوان اقليت دينی در ايران پذيرفته شده اند، در عمل همه غير شيعيان با تبعيض اجتماعی رو به رو هستند.

وزارت امور خارجه آمريکا تصريح کرده است: از سال ۱۹۹۹ دولت ايران به دليل نقض آزادی های اقليت های مذهبی در فهرست «کشور با نگرانی ويژه» قرار داده شده است.

گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمريکا در مورد وضعيت آزادی های مذهبی،تصريح می کند که دست کم چهل پنج نفر از بهائیان ازجمله هفت تن از رهبران آنها هم اکنون در زندان به سر می برند.

بنابر گزارش سازمان های طرفدار حقوق بشر، بيش از سيصد هزار بهايی در ايران زندگی می کنند، اين در حالی است که قانون اساسی ايران بهائيت را به رسميت نشناخته است و پيروان اين دين مورد اذيت و آزار و تبعيض قرار می گيرند.

در همين زمينه، به گزارش سايت های خبری بهايی از اوايل انقلاب تا کنون دست کم ۲۰۰ بهايی در ايران اعدام شده اند .

وزارت امورخارجه آمريکا در گزارش سال گذشته خود در مورد آزادی های مذهبی که در آبان ماه سال ۱۳۸۸ منتشر شد، از وخامت آزادی های مذهبی در ايران انتقاد کرده بود.
XS
SM
MD
LG