لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

«تلاش روسیه برای ترغیب ایران به از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای»


در حالی که یک مقام روسی گفته است، دمیتری مدودف،‌ رئیس جمهور روسیه قصد دارد،‌ در دیدار روز پنج‌شنبه خود با محمود احمدی‌نژاد، ایران را به از سرگیری گفت و گو بر سر برنامه هسته‌ای این کشور ترغیب کند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به «کشورهای دیگر» نسبت به تلاش برای «جلوگیری از همکاری استراتژیک» میان دو کشور هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام عالی‌رتبه روسی روز چهارشنبه اعلام کرد، دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه قصد دارد،‌ در دیدار روز پنج‌شنبه خود با محمود احمدی‌نژاد، رهبران جمهوری اسلامی را به از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای ترغیب کند.

هر چند انتظار می‌رود،‌ دور تازه گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک،‌ پس از بیش از یک سال وقفه در آن، در روز چهاردهم آذر ماه برگزار شود،‌ اما تاکنون محل انجام این گفت و گوها تعیین نشده است.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است و از این رو از تهران می‌خواهند فعالیت‌ های حساس هسته‌ای خود را متوقف سازد.

در این میان رئیس جمهور روسیه که کشورش به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد،‌ از کشورهای طرف گفت و گوی هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید،‌ قصد دارد،‌ در دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد از نگرانی‌های طرف ایرانی در باره گفت و گوهای هسته‌ای نیز مطلع شود.

مقام عالی‌رتبه روسی در این باره گفته است: «ما بر این باوریم که باید با وی (احمدی‌نژاد) گفت و گو کنیم. ما باید وی را به بازگشت به مذاکرات ترغیب کرده و احیاناً‌ به سخنانش فرا دهیم.»

دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه قرار است روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در باکو با همتای ایرانی خود دیدار کند.

روابط میان ایران و روسیه در ماه‌های اخیر و به ویژه پس از اعلام انصراف رسمی مسکو از فروش سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی و نیز حمایت روس‌ها از آخرین قطعنامه تحریمی‌ شورای امنیت علیه ایران رو به سردی نهاده است.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل با فروش این سامانه موشکی پیشرفته به ایران مخالف بوده و به ویژه مقام‌های اسرائیلی بارها از رهبران روسیه خواسته بودند،‌ از ارسال این موشک‌ها به ایران خودداری کنند.

در این میان رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در آستانه دیدار سران ایران و روسیه در باکو به قدرت‌های خارجی نسبت به «تلاش برای جلوگیری از همکاری میان تهران و مسکو» هشدار داده است.

وی در گفت و گویی با یک شبکه تلویزیونی روسیه در این باره گفته است: «ما نمی‌توانیم به کشورهای دور دست اجازه دهیم، مانع همکاری و مشارکت راهبردی ما شوند.»

وی همچنین افزوده است: «ما روابطی دیرینه با روسیه داریم و امیدواریم با این کشور به صورت بلند مدت همکاری کنیم. کشورهای ما از ظرفیت بالایی برای همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فنی برخوردارند.»
XS
SM
MD
LG