لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

اوباما: اجرای پیمان اتمی «استارت جدید»، یک ضرورت امنیت ملی برای آمریکا است


اوباما در کنار هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، روز پنجشنبه از ضرورت پیمان استارت نو می‌گوید.
اوباما در کنار هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا، روز پنجشنبه از ضرورت پیمان استارت نو می‌گوید.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنبه، اعلام کرد اجرای پیمان «استارت جدید»، یک ضرورت امنیت ملی برای این کشور است.

پیمان ا«ستارت جدید»میان روسیه و آمریکا در آوریل سال ۲۰۱۰ در شهر پراگ میان باراک اوباما و دمیتری مدودف، روسای جمهوری ایالات متحده و روسیه و به منظور کاهش سلاح‌های اتمی دوکشور به امضا رسید؛ این پیمان جایگزین پیمان استارت شد که به دوران جنگ سرد بازمی‌گشت.

برپایه پیمان «استارت جدید»، روسیه و آمریکا هر یک متعهد شده‌اند در طول هفت سال، نزدیک به ۳۰ درصد از زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش دهند.

اجرای این پیمان منوط به تایید قانونگذاران آمریکایی و روسی است.

باراک اوباما در دیدار با شماری از سیاستمداران این کشور و از جمله شماری از وزرای پیشین خارجه و دفاع و نیز شماری از سناتورها، پیمان استارت نو را یکی از پایه‌های مناسبات ایالات متحده و روسیه دانست که به گفته وی ابعاد آن فراتر از امنیت هسته‌ای است.

باراک اوباما، همچنین تاکید کرد که موافقت مسکو با وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران، پس از آن حاصل شد که آمریکا و روسیه بر سر پیمان استارت نو به توافق رسیدند.

باراک اوباما با یادآوری دستاوردهایی که از بهبود روابط آمریکا و روسیه حاصل شده، نسبت به از دست رفتن این دستاوردها هشدار داد و گفت: «ما نمی‌توانیم قابلیت خود جهت کنترل سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک روسیه را به خطر بیندازیم و نمی‌توانیم پیشرفت در مورد تامین امنیت مواد هسته‌ای آسیب‌پذیر یا تحریم‌های سنگین علیه ایران را به خطر مواجه سازیم.»

پیش از این ژنرال کوین چیلتون، رئیس نیروهای اتمی آمریکا، نیر خطاب به سناتورهای این کشور گفته بود که اگر این پیمان به تصویب نرسد، آمریکا اطلاعی از کم و کیف تسلیحات اتمی روسیه نخواهد داشت.

کاخ سفید به دنبال آن است پیش از آنکه قانونگذاران تازه‌ انتخاب‌شده، به کنگره این کشور بیایند، سرنوشت پیمان «استارت جدید» مشخص شود.

دموکرات‌ها از آن نگرانند که تصویب این پیمان با اضافه شدن شمار جمهوری‌خواهان در سنا با مشکلات بیشتری مواجه شود.

پیش از این سناتور جمهوری‌خواه، جان کایل، که از چهره‌های اصلی طرف مذاکره با کاخ سفید در مورد این پیمان است، تصریح کرده بود در سال جاری میلادی وقت کافی برای پرداختن به این پیمان در کنگره وجود ندارد.

موضع رسمی جمهوری‌خواهان تاکنون این بوده است که اگر آمریکا باقیمانده جنگ‌افزارهای اتمی خود را روزآمد بکند، با امضای این پیمان مخالفتی نخواهند داشت.

کاخ سفید هم در مقابل سیاست چماق و هویج را دربرابر قانونگذاران این کشور د رپیش گرفته است؛ کاخ سفید گفته است که اگر سنا پیمان استارت جدید را به تصویب برساند چهار میلیارد دلار برای روزآمد کردن سلاح‌های اتمی اختصاص خواهد داد و در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که بودجه مدرن‌سازی حذف شود.
XS
SM
MD
LG