لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

محمد جواد لاریجانی: سازمان جاسوسی بریتانیا ندا را کشت


محمد جواد لاریجانی
محمد جواد لاریجانی
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، در اعتراض به پیش نویس قطعنامه‌ای که در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل برای نقض حقوق بشر در ایران به تصویب رسید، کشورهای غربی را به مداخله در امور ایران متهم کرده و سازمان جاسوسی بریتانیا را عامل قتل ندا ‌آقا سلطان عنوان کرد.

در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید از شکنجه، قطع اعضای بدن، سنگسار و «نابرابری گسترده جنسيتی و خشونت عليه زنان» به عنوان مصادیق نقض حقوق بشر یاد شده است.

در اين قطعنامه همچنين از قصور جمهوری اسلامی در تحقيق درباره مسايل مطرح شده در خصوص نقض حقوق بشر در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری به عنوان «نگرانی ويژه» ياد شده است.

محمد جواد لاریجانی عصر روز پنجشنبه در مخالفت با به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، کشورهای غربی را به نقض گسترده حقوق بشر و نیز دخالت در رویدادهای پس از انتخابات متهم کرد.

محمد لاریجانی گفت: «ما دریافته‌ایم که آمریکا در این امر تنها نبوده بلکه دولت انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در آن سهیم بوده‌اند. به عنوان مثال دولت انگلیس نه تنها از طریق رسانه‌ها علیه ایران تبلیغ می‌کرد بلکه به صورت عملی نیز در اعتراضات و اغتشاشات وارد شده بود.»

محمد جواد لاریجانی در ادامه به صراحت قتل ندا آقا سلطان را به بریتانیا نسبت داد و گفت: «یک نکته غم‌انگیز اینکه یک مامور ام آی ۶ انگلیس که من می‌توانم اسم او را افشا کنم، در یک روز دوشنبه به ایران می‌آید و در همان روز در یک خیابان خلوت ندا آقا سلطان، این دختر مظلوم، را می‌کشد و در همان روز به انگلیس بازمی‌گردد و موجی از فتنه و ابهام را در کشورما می‌پراکند.»

محمدجواد لاریجانی در حالی قتل ندا آقا سلطان را به بریتانیا نسبت می‌دهد، که تاکنون از سوی مقام‌های دولتی و حکومتی و رسانه‌های جمهوری اسلامی روایات متعددی درباره کشته شدن این دختر در روز شنبه۳۰ تیرماه ۱۳۸۸ بیان شده است.

بنا بر فهرستی که وبسایت‌ نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت، در مهرماه ۱۳۸۸منتشر کرد، دست کم ۷۲ نفر در درگیری‌های پس از انتخابات کشته شدند که جمهوری اسلامی تنها چند مورد آنها را مورد تایید قرار داد.

مسئولان جمهوری اسلامی از جمله به مرگ سه تن از بازداشت‌شدگان بازداشتگاه کهریزک که زیر شکنجه کشته بودند، اذعان کردند.

با این حال کشته شدن ندا آقا سلطان که تصاویر آن با موبایل‌های حاضر در محل ضبط شده و به سرعت در رسانه‌های جهان منتشر شد، با واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی روبرو شد.

پس از کشته شدن ندا آقا سلطان، مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها خبرنگار بی‌سی‌سی، سازمان‌های جاسوسی غربی، آرش حجازی(پزشک حاضر در محل) و دیگران را متهم به قتل ندا کردند.

در همین زمینه، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما، در تیرماه سال ۱۳۸۸، تصاویر مربوط به کشته شدن ندا آقا سلطان را ساختگی دانست و گفت: «آنها با استفاده از نرم افزارها و تمام فن‌آوری‌ای نوین خواستند چهار تا کوچه ایران را تحت پوشش قرار دهند که بگویند این تمام خیابان‌های ایران است و بعد تمام شبکه‌هایشان بسیج شدند و میز مخصوص ایران در رسانه‌های خود ایجاد کردند و بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان، یک به یک برخی تصاویر ساختگی مثل مرگ همان خانم را به نمایش گذاشتند و بعد آقایی به نام آرش حجازی در این زمینه جوسازی کرد.»

مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای پیشین محمود احمدی‌نژاد نیز، گفته بود که ندا آقا سلطان در فیلمی بازی کرد که در آن فیلم در نهایت به دست آرش حجازی کشته شد.

مهدی کلهر در اسفند ماه سال ۱۳۸۸ گفته بود: «ندا آقاسلطان دختر ساده‌‌ای بود و نمی‌د‌انست بعد از فیلمی که بازی می‌کند و در آن خودش را به مردن می‌ز‌ند در آمبولانس واقعاً کشته می‌شود. آن هم به دست همین آقای پزشک‌ فراری به انگلیس.»

از سوی دیگر در حالی که، محمد جواد لاریجانی روز پنجشنبه گفته است ندا آقا سلطان را دستگاه جاسوسی بریتانیا به قتل رسانده، محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج، در آذرماه سال گذشته گفته بود فردی از آمریکا وی را کشته است.

محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، در این باره گفته بود: «شخصی از آمریکا خانمی را در جریان اغتشاشات اخیر تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فریاد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ایران است.»

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در روایت دیگری قتل ندا اقا سلطان را به خود معترضان نسبت داده بود.

وی در تیرماه سال ۱۳۸۸ گفت: «در اغتشاشات اخیر، یک خانم کشته شد، اوباما برایش اشک تمساح ریخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فیلمش را ببیند متوجه می‌شود کار خود اغتشاشگران است.»

همچنین سیمای جمهوری اسلامی در چند مورد فیلم‌هایی درباره کشته شدن ندا پخش کرده است، که در یک مورد قتل وی اقدامی ساختگی و خون‌های صورت وی مصنوعی عنوان شده و در دیگری سازمان مجاهدین خلق به عنوان مظنون این قتل معرفی می‌شود.

جمهوری اسلامی تاکنون اجازه نداده است که نمایندگان سازمان ملل برای تحقیق در مورد رویدادهای پس از انتخابات به ایران بیایند.

این همه در حالی است که مادر ندا ‌آقاسلطان نیز می‌گوید تلاش‌های او برای به محاکمه کشاندن قاتل وی به نتیجه نرسیده است؛ وی در این باره از سازمان‌های بین‌المللی استمداد طلبیده است.
XS
SM
MD
LG