لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

پنتاگون: ایران همچنان از طالبان حمایت می‌کند


وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرده است، جمهوری اسلامی همچنان به ارسال جنگ‌افزار برای شورشیان طالبان در افغانستان و آموزش آنها ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در گزارشی از ادامه حمایت جمهوری اسلامی از ستیزه‌جویان طالبان در افغانستان خبر داده است.

بر این اساس در گزارش دوره‌ای وزارت دفاع آمریکا برای ارایه به کنگره این کشور در این باره آمده است، ایران هنوز به تامین اسلحه برای ستیزه‌جویان طالبان در افغانستان و آموزش آنها ادامه می‌دهد.

در اوایل آبان ماه سال جاری و به دنبال افشای ماجرای پرداخت‌های نقدی جمهوری اسلامی به مقام‌های دولت افغانستان نیز، ژنرال دیوید پترایوس، فرمانده نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان، با «متناقض و گمراه کننده» توصیف کردن سیاست تهران در قبال افغانستان، جمهوری اسلامی را به کمک به گروه‌های شبه‌نظامی و طالبان در افغانستان متهم کرده بود.

برخی مقام‌های آمریکایی پیشتر نیز جمهوری اسلامی را به تلاش برای بی‌ثبات کردن افغانستان از طریق تامین جنگ‌افزار برای نیروهای طالبان و آموزش آنها متهم کرده بودند.

همچنین در اسنادی که توسط سایت اینترنتی ویکی‌لیکس، در باره جنگ در افغانستان فاش شده،‌ به کمک‌های ایران به طالبان اشاره شده بود.

در بیش از ۹۲ هزار سندی که در مرداد ماه امسال از سوی ویکی‌لیکس منتشر شد، ایران در کنار پاکستان متهم شده است که در ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان و تقویت شبه‌نظامیان طالبان نقش داشته است.

ایران در این اسناد متهم شده است که حتی برای کشتن سربازان افغان و مقام‌های دولتی این کشور به طالبان پیشنهاد پرداخت پول کرده است.

به گفته ژنرال دیوید پترایوس،‌ کمک ایران به طالبان با «منافع مشترکی که ایران و آمریکا در افغانستان دارند» در تضاد است.

جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۰۱ و هنگام حمله ایالات متحده به افغانستان، با این کشور برای سرنگونی حکومت طالبان و استقرار دولت جدید همکاری کرده بود، همواره حمایت از طالبان را رد کرده و حتی از ایده گفت و گو و همکاری با اعضای میانه‌روی طالبان نیز که از سوی آمریکا و دولت حامد کرزی دنبال می‌شود،‌انتقاد کرده است.

این در حالی است که در اوایل سال جاری خورشیدی ژنرال مک کریستال، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، اعلام کرده بود،‌ نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد،‌ برخی از نیروهای طالبان در ایران آموزش می‌بینند.

همچنین در اوایل فروردین ‌ماه سال جاری نیز روزنامه بریتانیایی ساندی‌تایمز به نقل از چند تن از فرماندهان طالبان گزارش داده بود،‌ که صدها ستیزه‌جوی طالبان در اردوگاهی در نزدیکی زاهدان برای ساخت بمب‌های کنار جاده‌ای و انجام عملیات تخریب آموزش دیده‌اند.
XS
SM
MD
LG