لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی افغانستان


 فضل احمد معنوی، رييس کميسيون مستقل انتخابات
فضل احمد معنوی، رييس کميسيون مستقل انتخابات
روز چهارشنبه بالاخره جزييات نتايج انتخابات پارلمانی بحث برانگيز افغانستان اعلام شد. در جريان تقلب های گسترده ای که در اين انتخابات صورت گرفته است در نهايت حدود يک چهارم از کل آرا باطل اعلام شده و ۲۴ نامزد که در رای گيری به پيروزی رسيده بودند به خاطر نقض قوانين انتخاباتی رد صلاحيت شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه انتخابات پارلمانی امسال که در نيمه دوم ماه سپتامبر برگزار شد دومين رای گيری برای پارلمان افغانستان از زمان سقوط رژيم طالبان است. ولی تاييد نتايج نهايی انتخابات به خاطر تقلب های گسترده بسيار بيشتر از آنکه انتظار می رفت به طول انجاميد.

متحدان غربی افغانستان اميدوار بودند که انتخابات مجلس افغانستان بتواند تا حدی از بحران سياسی ناشی وقوع تقلب های گسترده در جريان انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۹ بکاهد. حامد کرزی که با سوء ظن و ترديدهايی در مورد سلامت آرا خود باری ديگر در انتخابات سال گذشته به رياست جمهوری رسيد وعده داده بود که در انتخابات تقلب را ريشه کن کند.

خبرگزاری فرانسه می افزايد که در افغانستان احزاب سياسی به شکل متعارف آن حضور ندارند و بسياری از ۲۵۱۴ نفری که در انتخابات مجلس نامزد شده بودند به صورت کانديد مستقل در اين رای گيری ها شرکت کردند . به همين خاطر سنجش اهميت و يا جابجايی سياسی و جناحی در اين انتخابات کار دشواری است.

کميسيون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که برگزاری اين رای گيری و اعلام نتايج آن يک « موفقيت بزرگ» است ولی همزمان سه نامزد ديگر را که براساس شمارش اوليه آرا پيروز شده بودند رد صلاحيت کرده و اعلام نتايج آرا در يکی از ولايت های آشوب زده کشور را به تاخير انداخته است.

رييس کميسيون مستقل انتخابات گفت:« در مجموع ۲۴ نامزد که در حوزه انتخابی خود به پيروزی رسيده بودند رد صلاحيت شده اند. اين تصميم پس از بررسی شواهد و مدارک مربوط به تقلب و ساير اعمال غير قانونی اتخاذ شده است. » حداقل سه نفر از اين افراد به خاطر حفظ مقام دولتی رد صلاحيت شده اند. طبق قانون انتخابات افغانستان مقامات دولتی نمی توانند در انتخابات نامزد شوند.

اين طور گفته می شود که برخی از متحدان و حتی يکی از اقوام نزديک حامد کرزی نيز جزو افرادی هستند که صلاحيت آنها رد شده است. روز چهارشنبه بيش از صد نفر از نامزدهايی که صلاحيت آنها رد شده است در کابل دست به راهپيمايی زده و نتايج اعلام شده را متقلبانه توصيف کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نامزدهايی که در انتخابات پارلمانی افغانستان شکست خورده اند در نقاط مختلف اين کشور دست به اعتراض زده و مسئولان کميسيون انتخابات را به دريافت رشوه و نامزدهای رقيب را که به پيروزی رسيده اند به پر کردن صندوق ها با آرای تقلبی متهم کرده اند.

در مجموع مسئولان انتخابات افغانستان حدود يک ميليون و سيصد هزار رای از مجموع پنج ميليون و ششصد هزار رای را در سطح کشور باطل اعلام کرده اند. آنها بيش از ۵ هزار مورد شکايت در اعتراض به تقلب در آرا دريافت کرده که از اين مجموعه ۲۵۰۰ مورد از شکايات تحت عنوان « شکايات جدی » طقه بندی شده است.

خبرگزاری فرانسه می افزايد نکته ديگری که در اين رای گيری بسيار بحث برانگيز شده است تضعيف تعداد نامزدهای پيروز از ميان اقليت پشتون تبارهای افغانستان است که بزرگترين اقليت قومی کشوراند و معمولا در حکومت افغانستان قدرت برتر را در دست خود داشته اند.

رهبران و سياستمداران پشتون می گويند ادامه جنگ نيروهای طالبان در ولايت های پشتون نشين در جنوب و شرق افغانستان است مانع از آن شده که مردم ساکن اين مناطق بتوانند به راحتی در رای گيری شرکت کنند. در يکی از همن ولايت ها که سياستمداران پشتون متحمل شکست بزرگی در انتخابات شده اند کميسيون انتخابات فعلا اعلام نتايج قطعی را به خاطر « مشکلات فنی و اجرايی » به تاخير انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه براساس نتايج اوليه شمارش و اعلام آرا در ولايت غزنی که يکی از مناطق عمليات شورشيان طالبان بوده نامزدهای متعلق به اقليت قومی هزاره يازده کرسی پارلمان را به دست آورده اند. اين نشان می دهد که برخی از مردم پشتون تبار به خاطر مخالفت با طالبان به نامزدهای متعلق به اقليت های قومی ديگر رای می دهند.

رييس کمسيون مستقل انتخابات افغانستان مسئله رای گيری مجدد در ۳۴ حوزه انتخابيه را رد کرده است ولی مشخص نيست که اين تصميم ولايت غزنی را نيز شامل می شود يا نه . حامد کرزی اعلام کرده که طرفدار رای گيری مجدد در غزنی است.

نتايج انتخابات پارلمانی افغانستان درست يک روز پس از آن اعلام می شود که وزارت دفاع آمريکا در گزارش تازه خود پذيرفت که جنگ وحملات مسلحانه در افغانستان اکنون به بالاترين حد خود طی سالهای اخير رسيده است.

طبق اين گزارش موارد درگيری های مسلحانه به نسبت سال ۲۰۰۷ حدود ۳۰۰ درصد و به نسبت سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزايش يافته است . نتايج محتاطانه اين گزارش وزارت دفاع با لحن مثبت و تاييد آميزی که تاکنون مقامات آمريکا از پيشرفت جنگ در افغانستان صحبت می کردند تفاوت فراوانی دارد.

خبرگزاری فرانسه در پايان يادآوری می کند که رهبران کشورهای عضو سازمان ناتو در اجلاس هفته پيش طرح واگذاری تدريجی مسئوليت های امنيتی به نيروهای افغان از سال آينده را تصويب کردند. طبق اين طرح نيروهای نظامی افغان تا سال ۲۰۱۴ بايد کل مسئوليت جنگ و امنيت کشور را برعهده بگيرند.
مجموع نيروهای نظامی آمريکا و سازمان ناتو در افغانستان هم اکنون بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر است.
XS
SM
MD
LG