لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

وستروله: جهان اجازه نمی دهد ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان
تنها یک روز پس از انتشار تازه‌ترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرده است، جهان اجازه نخواهد داد که ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان،‌ روز چهارشنبه گفته است: «جهان نمی‌خواهد،‌ شاهد مسلح شدن ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای باشد.»

وی که در جلسه پارلمان آلمان سخن می‌گفت،‌ تاکید کرده است، هر چه بر شمار کشورهایی که جنگ‌افزارهای هسته‌ای در اختیار دارند، بیشتر شود، جهان نیز بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

این سخنان تنها یک روز پس از انتشار تازه‌ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بیان شده است.

آقای آمانو،‌ در گزارش خود که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته،‌ یک بار دیگر نسبت به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات موجود همچنان نسبت به «فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی ایران در گذشته یا حال با مشارکت سازمان‌های نظامی شامل فعالیت‌های مرتبط با ساخت یک کلاهک هسته‌ای» نگران است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش همچنین اضافه کرده است: «شواهدی در دست است که نشان می‌دهد،‌ برخی از این فعالیت‌ها پس از سال ۲۰۰۴ نیز ادامه داشته است.»

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند، که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا دستیابی به قابلیت ساخت این گونه جنگ‌افزارهای است.

هر چند تهران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است، اما در تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح شده است که مقام‌های ایرانی همچنان از ارایه توضیحات بیشتر درباره سوال‌های باقی مانده به ویژه در باره ماهیت احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود سرباز می‌زنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت استفاده در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

در این میان گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان از رای مثبت روسیه و جمهوری خلق چین از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده و آن را نشانه وجود «رفتار احتیاط آمیز و متعادل بسیاری از طرف‌های درگیر» در بحران هسته‌ای ایران دانسته است.

«دو خبرنگار آلمانی باید هرچه زودتر به آلمان بازگردند»

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنان خود یک بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است، «هر چه زودتر» دو خبرنگار بازداشت شده آلمانی در این کشور را آزاد و امکان بازگشت آنها را به آلمان فراهم کنند.

در روز هجدهم مهر ماه سال جاری دو خبرنگار آلمانی در حالی که در تبریز سرگرم انجام مصاحبه با پسر سکینه محمدی‌آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار بودند، بازداشت شدند.

در حالی که مقام‌های آلمانی از جمله گیدو وستروله،‌ وزیر امور خارجه آلمان، بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند، این دو نفر را آزاد کنند، تاکنون این درخواست‌ها راه به جایی نبرده و به تازگی نیز مالک اژدرشریفی، رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، دو خبرنگار آلمانی را به جاسوسی متهم کرده است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین یک بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، امکان رسیدگی کنسولی به وضعیت این دو شهروند بازداشت شده آلمانی را فراهم کنند.
XS
SM
MD
LG