لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

ابراز نگرانی چین از رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در دریای زرد


رزمایش کره جنوبی در دریای زرد، اوت ۲۰۱۰
رزمایش کره جنوبی در دریای زرد، اوت ۲۰۱۰
یک روز پس از آن‌که ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا برای شرکت در رزمایش مشترک با کره جنوبی، عازم آب‌های شبه‌جزیره کره شد، چین از انجام این رزمایش ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه، چهارم آذر، با اشاره به رزمایش مشترک سئول و واشنگتن در آب‌های دریای زرد که از روز یکشنبه آینده تا چهارشنبه به طول خواهد انجامید، نسبت به این تمرین نظامی ابراز نگرانی کرد و آن‌ را به زیان از سر گیری مذاکرات شش‌ جانبه دانست.

آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین و روسیه از سال ۲۰۰۳ در چارچوب مذاکرات شش جانبه در تلاشند تا کره شمالی را به توقف برنامه هسته‌ایش وادارند.

پکن در ماه اوت نیز اعلام کرده بود که ارسال ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا ممکن است موجب از بین رفتن روابط میان چین و ایالات متحده شود.

ناوهواپیمابر هسته‌ای جرج واشنگتن با ۷۵ هواپیمای جنگنده و بیش از شش هزار خدمه، روز چهارشنبه و یک روز پس از حملات توپخانه‌ای کره شمالی به کره جنوبی که به کشته شدن ۴ نفر و زخمی شدن ۱۸ نفر در جزیره «یئونپیئونگ» انجامید، برای شرکت در رزمایش مشترک با سئول، از یک پایگاه دریایی در جنوب توکیو، پایتخت ژاپن، عازم آب‌های شبه جزیره کره شد.

آمریکا که پس از حادثه روز سه‌شنبه، به همراه ژاپن و کره جنوبی برای کاهش تنش در شبه جزیره کره، خواستار اعمال نفوذ چین بر کره شمالی شده بود، اعلام کرده است که زمان برگزاری این رزمایش از پیش تعیین شده بود و ارتباطی با حمله اخیر کره شمالی ندارد.

پیونگ یانگ روز گذشته اعلام کرد که گلوله باران این کشور واکنشی بود به رزمایش دریایی کره جنوبی که در آن زمان در آب‌های اطراف جزیره «یئونپیئونگ» که دارای یک پادگان نظامی وسیع است، در حال انجام بود.

این در حالی است که سئول اعلام کرده است که در زمان رزمایش به سمت کره شمالی آتش نگشوده است.

به گفته رسانه‌های کره جنوبی به نظر می‌رسد که فرمان این حمله مستقیما از سوی کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، که ساعاتی پیش از حمله در توپخانه ساحلی که حمله به کره جنوبی از آنجا صورت گرفته است حضور داشت، صادر شده است.

پیونگ یانگ پیش از این بارها به انجام رزمایش از سوی کره جنوبی در آب‌های دریای زرد اعتراض و تهدید به واکنش نظامی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کره شمالی، ارتش این کشور در اعتراض به انجام رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده است که در صورت تحریک نظامی سئول، «برای بار دوم و حتی سوم» و بدون فوت وقت حملاتی را به سوی کره جنوبی صورت خواهد داد.

پیونگ یانگ افزوده است که اگر ایالات متحده به راستی خواستار از بین بردن تنش در شبه جزیره کره است، نباید «بدون فکر» به حمایت از «نیروهای دست‌نشانده کره جنوبی» بپردازد، بلکه باید «به شدت» آن‌ها را از «ماجراجوی‌هایی تحریک‌آمیز نظامی» باز دارد.

خط مرزی مورد دو کره در دریای زرد، سال‌هاست که موجب ایجاد تنش میان این دو کشور شده است.

این خط مرزی در سال ۱۹۵۳ از جانب سازمان ملل ترسیم و تعیین شد. سئول این خط مرزی را به رسمیت شناخته است، اما پیونگ‌یانگ تا کنون از پذیرش آن سرباز زده است.
XS
SM
MD
LG