لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

کره شمالی هشدار داد؛ «منطقه به سوی جنگ رانده می‌شود»


خانه‌های ویران در جزیره کره جنوبی پس از حمله همسایه شمالی
خانه‌های ویران در جزیره کره جنوبی پس از حمله همسایه شمالی
تنها چند روز پس از درگیری دو کره در مرز دو کشور، کره شمالی روز جمعه در واکنش به مانور عن‌قریب آمریکا و کره جنوبی هشدار داد و آنها را متهم کرد که منطقه را به سوی جنگ می‌رانند.

روز سه‌شنبه گذشته، کره شمالی در سنگین‌ترین بمباران علیه کره جنوبی از زمان جنگ دو کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۵۳ یک جزیره کوچک همسایه جنوبی خود را هدف قرار داد. این حمله به مرگ چهار نفر و تخریب دست‌کم چند ده منزل مسکونی منجر شد.

پیونگ یانگ روز چهارشنبه اعلام کرد که گلوله‌باران کره جنوبی واکنشی بوده است به مانور دریایی کره جنوبی که در آن زمان در آب‌های اطراف جزیره «یئونپیئونگ» که دارای یک پادگان نظامی وسیع است در حال انجام بود.

به دنبال بمباران این جزیره، کره جنوبی به اتفاق متحد خود، ایالات متحده، از انجام مانوری دریایی در هفته آینده خبر دادند و یک ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا نیز برای شرکت در این مانور مشترک با کره جنوبی عازم آب‌های شبه‌جزیره کره شد.

در همین حال سئول می‌گوید که مانور دریایی کره جنوبی با آمریکا که قرار است یک‌شنبه آینده آغاز شود پیش از بمباران برنامه‌ریزی شده بود.

روز جمعه خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد: «وضعیت در شبه‌جزیره کره به دلیل طرح غیرمحتاطانه آن عناصر هفت‌تیرکش برای به راه انداختن مانوری دیگر علیه کره شمالی روزبه روز به جنگ نزدیک‌تر می‌شود.»

واکنش کره شمالی به اعلام خبر مانور نظامی تازه کره جنوبی با آمریکا در آب‌های کره یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که چین با واکنش منفی به این مانور آن را «مایه نگرانی» خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه، چهارم آذر، با اشاره به مانور مشترک سئول و واشینگتن در آب‌های دریای زرد که تا چهارشنبه به طول خواهد انجامید، نسبت به این تمرین نظامی ابراز نگرانی کرد و آن‌ را به زیان ازسرگیری مذاکرات شش‌‌جانبه دانست.

آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین و روسیه از سال ۲۰۰۳ در چارچوب مذاکرات شش‌جانبه در تلاشند تا کره شمالی را به توقف برنامه هسته‌ایش وادارند.

پکن در ماه اوت نیز اعلام کرده بود که ارسال ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا ممکن است موجب از بین رفتن روابط چین با ایالات متحده شود.

چین مدت‌هاست که در حمایت از رهبر کره شمالی پافشاری می‌کند.
کارشناسان دلیل این خط‌مشی از سوی پکن را نگرانی رهبران چین از آن می‌دانند که در صورت فروپاشی کره شمالی بی‌ثباتی به مرزهای چین نیز سرایت کند.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از برخی کارشناسان می‌گوید که پکن از این واهمه دارد که یک کره متحد به قلمرو تاخت و تاز ایالات متحده تبدیل شود.

از سوی دیگر واشینگتن نیز به پکن فشار می‌آورد که افسار کره شمالی را به دست بگیرد و از تنش بیشتر در منطقه جلوگیری کند.
XS
SM
MD
LG